Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att sälja eller inte sälja??

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej nybliven apple användare och konverterad från android!

Har en bärbar "speldator" (PC) med rätt hyfsade specs.

Lenovo y510p
2,4ghz i7 Quad-core
16Gb Ram
1Tb HDD + 25Gb SSD cache
2x Geforce 755m 2gb
dubbla fläktar
windows 8.1
Ganska tung, kanske 3-3,5kg

men överväger om jag ska sälja denna och införskaffa mig/oss en MBP eller iMac.

Kan någon försöka hjälpa mig med mitt beslut, varför bör jag konvertera min PC till en Mac, vad är så mycket bättre med en mac?

Behöver du en Mac? Vad känner du är galet med din PC? Kan du inte svara på dina frågor själv, så är mitt svar att du ska stanna kvar med din PC.

Gå in i ngn affär och kolla på macarna om du inte redan gjort det. Prova själv är värt mer än ord. Övertygar inte det dig, så lär inte något annat göra det.

Ursprungligen av iTranQ:

...varför bör jag konvertera min PC till en Mac, vad är så mycket bättre med en mac?

Ett enkelt svar är: För att OS X är mycket bättre än Windows.

Om du vIll ha djupare och mer detaljerade svar, så får du nog berätta lite mer. T.ex om vad du använder datorn till, och vad det är som har fått dig att börja fundera på att byta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-31 00:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett enkelt svar är: För att OS X är mycket bättre än Windows.

Om du vIll ha djupare och mer detaljerade svar, så får du nog berätta lite mer. T.ex om vad du använder datorn till, och vad det är som har fått dig att börja fundera på att byta.

Bättre och bättre kan ju diskuteras, men om TS vill slippa virustjafs med ständiga virusskydds uppdateringar som hos Pc sidan så kan det ju kanske vara ett tungt vägande argument. Samt om du inte är så sugen på att meka och göra inställningar stup i kvarten utan jobba i ett mer aktuellt uppdaterat, tryggt och stabilt operativsystem med dina programvaror istället för att fundera vilken update från vilken hårdvara tillverkare som behöver uppdateras på din Pc, så kan ju macen vara ditt val

Känner du igen dessa tankar i dina funderingar att byta datamiljö så kanske det kan vara en hjälp på vägen till ditt beslut.

Om du skall använda den till spel så är det bättre att du behåller den bärbara PC:n. Däremot om du vill ha macbok för smidigt operativsystem, portabilitet, långa batteritider, filmredigering, musik, bra helhetskänsla, synkning med andra appleprodukter osv så är apple ett bra val (även om pc givetvis är bra på vissa av dessa områden också).

Sen ingår en hel del riktigt användbara program till macbooken.

Tack för alla svar!

Jag har nyligen blivit konverterad från android som sagt då vi båda införskaffat oss iphone 6 plus och gillar helhets tänket med apples produkter, har använt min PC som spel/foto redigerings maskin men frugan i hemmet vill inte ha någon full station med en massa grejer (skärm, tangentbord mus etc etc), har en liten knodd här hemma på fyra månader så det blir inte så mycket spelande längre och just därför har jag börjat fundera på en mac då jag mest använder den till foto redigering.

har nu fått låna en mac av en polare och ska test köra den ett tag här, känns väldigt överväldigande att komma från PC då man inte kan någonting om OS X men det ska väl lösa sig med tiden

Tack så mycket

Bytte från PC till Mac Januari 2011 och har inte ångrat mig en sekund. Helhetsupplevelsen och användarvänligheten är på en helt annan dimension på OS X, men det tar några veckor att verkligen förstå och ändra tänket, lägg ner den tiden så kommer du nog inte bli besviken. Men viktigt att du inte tänker använda din Mac som en PC utan att du förstår hur Mac och OS X är uppbyggt och börjar från scratch.

Ursprungligen av koffas:

Bytte från PC till Mac Januari 2011 och har inte ångrat mig en sekund. Helhetsupplevelsen och användarvänligheten är på en helt annan dimension på OS X, men det tar några veckor att verkligen förstå och ändra tänket, lägg ner den tiden så kommer du nog inte bli besviken. Men viktigt att du inte tänker använda din Mac som en PC utan att du förstår hur Mac och OS X är uppbyggt och börjar från scratch.

Okej tack.

Och hur använder man inte en Mac som PC?

Ursprungligen av iTranQ:

Okej tack.

Och hur använder man inte en Mac som PC?

Det märker när du när köpt en

Ursprungligen av Megolon:

Det märker när du när köpt en

Har ju fått låna en, men änsålänge har jag inte märkt så där jätte mycket skillnad förutom utseendet.

Ursprungligen av iTranQ:

Har ju fått låna en, men änsålänge har jag inte märkt så där jätte mycket skillnad förutom utseendet.

Så det är tex samma förfarande att installera program på OS X och Windows?

Ursprungligen av Megolon:

Så det är tex samma förfarande att installera program på OS X och Windows?

Ja hyfsat ^_^ man laddar ner, öppnar lilla filen som packar upp sen frågar den var jag vill installera och så trycker man på kör

Har iaf sålt datorn nu iaf, nu är det bara en Mac som ska införskaffas troligast en 15" retina laptop om jag får bestämma

Ursprungligen av iTranQ:

Ja hyfsat ^_^ man laddar ner, öppnar lilla filen som packar upp sen frågar den var jag vill installera och så trycker man på kör

Har iaf sålt datorn nu iaf, nu är det bara en Mac som ska införskaffas troligast en 15" retina laptop om jag får bestämma

Njae inte med alla program. Du kommer märka

Gå in i närmaste elektronikvaruhus. Leta rätt på den dyraste bärbara PC´n du hittar. Stå där och fippla med den i en halvtimme fram o tebax. Gå sedan till en Macbook Pro och gör samma sak. Känns 10 år nyare va? På den bärbara datafronten finns det INGET som rår på Apple.

Ursprungligen av iTranQ:

Ja hyfsat ^_^ man laddar ner, öppnar lilla filen som packar upp sen frågar den var jag vill installera och så trycker man på kör

Har iaf sålt datorn nu iaf, nu är det bara en Mac som ska införskaffas troligast en 15" retina laptop om jag får bestämma

Många appar har idag samma typ av "installer-wizards" som på PC. Men alternativet är att man drar programmet till program-mappen för att installera eller använder App Store för att bara klicka på installera så är det klart.

1
Bevaka tråden