Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Jag vet, dock gör det inte något då jag använder Borderlinx. Har inte hittat någon säljare av just dessa i Europa.

Här är lite bilder förresten, haft den på i fem minuter

Mycket bra ! Blev den för mig också - eftersom jag vill ha med tre i bredd. Hittade det bara på fem - och den är inte lika snygg som tre i bredd. Får väl bli adapter sedan - kanske.
Passade storleken - eller har du kommit underfund med hur svårt/lätt den är att förkorta. Tror det är sprintar - tyvärr - eller ?
Hoppas det löser sig med DHL under dagen - så middagen blir helt lyckad. ✌

Ursprungligen av zinned:

Jag vet, dock gör det inte något då jag använder Borderlinx. Har inte hittat någon säljare av just dessa i Europa.

Här är lite bilder förresten, haft den på i fem minuter

Har du en pil på knappen - eller är det bara som det ser ut på bild ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-29 17:36
Ursprungligen av _empty:

Grymt snyggt! Är länken bra? Kvaliteten?

Nu har jag inte haft den så länge men den känns spontant väldigt välgjord o sitter kanon.

Ursprungligen av adress@mac:

Mycket bra ! Blev den för mig också - eftersom jag vill ha med tre i bredd. Hittade det bara på fem - och den är inte lika snygg som tre i bredd. Får väl bli adapter sedan - kanske.
Passade storleken - eller har du kommit underfund med hur svårt/lätt den är att förkorta. Tror det är sprintar - tyvärr - eller ?
Hoppas det löser sig med DHL under dagen - så middagen blir helt lyckad. ✌

Jodå, storleken funkar bra. Tog bort två länkar av tre på var sida då jag har rätt klena handleder (ca 165mm i omkrets) men det var inte så lätt. Det stämmer att det är sprintar, lyckades få ut en men inte resten så det fick Ur & Penn hjälpa mig med. Inte så konstigt att det hade varit trögt då jag tryckte dem på fel håll...inte så lätt att komma ihåg då man sällan gör det

Det med DHL löste sig...till sist. Nu är paketet uthämtat och klart

Ursprungligen av adress@mac:

Har du en pil på knappen - eller är det bara som det ser ut på bild ?

Nej, det är bara en reflex.

Ursprungligen av zinned:

Nu har jag inte haft den så länge men den känns spontant väldigt välgjord o sitter kanon.

Jodå, storleken funkar bra. Tog bort två länkar av tre på var sida då jag har rätt klena handleder (ca 165mm i omkrets) men det var inte så lätt. Det stämmer att det är sprintar, lyckades få ut en men inte resten så det fick Ur & Penn hjälpa mig med. Inte så konstigt att det hade varit trögt då jag tryckte dem på fel håll...inte så lätt att komma ihåg då man sällan gör det

Det med DHL löste sig...till sist. Nu är paketet uthämtat och klart

Nej, det är bara en reflex.

Bra då vet jag att pressa ut sprintarna åt rätt håll. Min länk är redan på väg - efter 4 timmar - meddelande från DHL. " För att göra det lättare för dig kan du hämta på vår Service Point - svara då på detta mail med en 1:a " Tror vad jag vill att det kommer att fungera. Nu fick jag samma ( från en annan lev) på hållaren från Twelve South. Börjar bli heltidsjobb ....
Roligt att det löste sig med damens  Watch - ha en trevlig middag. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-30 00:12
Ursprungligen av adress@mac:

Bra då vet jag att pressa ut sprintarna åt rätt håll. Min länk är redan på väg - efter 4 timmar - meddelande från DHL. " För att göra det lättare för dig kan du hämta på vår Service Point - svara då på detta mail med en 1:a " Tror vad jag vill att det kommer att fungera. Nu fick jag samma ( från en annan lev) på hållaren från Twelve South. Börjar bli heltidsjobb ....
Roligt att det löste sig med damens  Watch - ha en trevlig middag. ?

Ja, det ska bara funka...denna gången gjorde det inte det, klapphattar på DHL.

Middagen blev riktigt bra och fjällan blev glad över sin present. Ska bli kul och se om hon fastnar ordentligt för den eller om det mest blir en klocka som också visar meddelanden

Riktigt nöjd nu med batteri tiden på klockan!!! Men tog 3 laddningar innan de blev bra!
Inte mycket användning men ändå nöjd då dag 1 räckte de max 6 timmar och dag 2 ca 8 timmar.

Spark - Mailklient

Tips: Spark - känns som en vettig mailapp som ger dig möjligheten att svara på mejlen i klockan. Jag gillar den även om jag nu har en väldigt speciell setup pga hur jag vill hantera mina mailkonton.

Jag använder Apples mailapp på telefonen men skickar inga notifieringar vidare till klockan. När det gäller klockan så skickar jag notiserna från Spark till klockan men håller dem osynliga på telefonen:)

Spark by Readlle

Men Spark kan vara värd att prova medan vi väntar på att Apple gör det möjligt att svara på mejlen från klockan också.

Senast redigerat 2015-05-30 12:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Tips: Spark - känns som en vettig mailapp som ger dig möjligheten att svara på mejlen i klockan. Jag gillar den även om jag nu har en väldigt speciell setup pga hur jag vill hantera mina mailkonton.

Jag använder Apples mailapp på telefonen men skickar inga notifieringar vidare till klockan. När det gäller klockan så skickar jag notiserna från Spark till klockan men håller dem osynliga på telefonen:)

Spark by Readlle

Men Spark kan vara värd att prova medan vi väntar på att Apple gör det möjligt att svara på mejlen från klockan också.

En av sakerna jag saknar faktiskt. Kommer "garanterat" att komma från Apple - kanske nästa uppdatering.
Skall i alla fall gå in och kolla på Spark - även om det inte känns så intressant att byta mail klient bara så där.
Men kolla skall jag göra

Jag vet inte om jag slår in öppna dörrar men jag har försökt att reda ut hur det hela med notiser på klockan fungerar när du trimmar in dem. Jag har experimenterat eftersom jag ville ha olika inställningar för diverse olika mailkonton beroende på om de var privata eller jobbrelaterade.

Så vitt som jag förstår så gäller följande när du vill spegla notiserna på klockan från telefonen.

För att du ska få en vibration på klockan så måste du ha ljud respektive "visa vid låst skärm" aktiverat för telefonnotiserna för appen.

Om du bara har "visa vid låst skärm" aktiverat men inte ljud så kommer du inte få någon vibration vid en notis men "den röda punkten" kommer att tändas.

Inställningarna för olåst skärm spelar ingen roll eftersom de ändå inte speglas.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte om jag slår in öppna dörrar men jag har försökt att reda ut hur det hela med notiser på klockan fungerar när du trimmar in dem. Jag har experimenterat eftersom jag ville ha olika inställningar för diverse olika mailkonton beroende på om de var privata eller jobbrelaterade.

Så vitt som jag förstår så gäller följande när du vill spegla notiserna på klockan från telefonen.

För att du ska få en vibration på klockan så måste du ha ljud respektive "visa vid låst skärm" aktiverat för telefonnotiserna för appen.

Om du bara har "visa vid låst skärm" aktiverat men inte ljud så kommer du inte få någon vibration vid en notis men "den röda punkten" kommer att tändas.

Inställningarna för olåst skärm spelar ingen roll eftersom de ändå inte speglas.

Har inte riktigt fått kläm på det hela heller. Nu har jag både ljud och haptik på - så jag får både ljud och vibration på alla notiser. Ljudet är ju dessutom på som standard - klickar på reglaget Ljud av - så blir den grön. Tvärtemot andra reglage. Nu kör jag i huvudsak " spegla min iPhone " där det går - och det fungerar bra. Får jag ingen notis - beror det oftast att jag " håller på med iPhone " och då ger den inget  Watch.
Dock tänds röda punkten - så man kan dra ner på skärmen och kolla.
Men fortfarande är det lite av - "jag kan inte lita till 100%" - på notiser till klockan. Dock blir det bättre för varje dag. Nu tycker jag det piper och knackar hela dagarna - från ? - nyheter och kalender. Tror man skall börja med " spegla min iPhone" och sedan göra justeringar ( anpassa) vart efter. Hela handen på klockan - har jag haft användning för några gånger - för att få tyst på den - när det inte passar. Men som sagt - reglaget för ljud i appen - är spegelvänd.

Ursprungligen av hector11:

Jag åkte på 170kr i tull och moms för leveransen, så det blev ett väldigt dyr (men fin) hållare till klockan. Fick brev med faktura ca en vecka efter uthämtningen, från DHL.

Varifrån köpte du den ?

Gorillaglas vs Saphirglas

Är glad idag att jag valde  Watch i stål och med Saphirglas .
Armen dunsade in i en pizzavägg - inte ett märke på vare sig klocka eller glas.
Denna kommer att hålla för det mesta. Tror Apple tänkt till lite - vid val av matrial. Syns ju även på priset.

Senast redigerat 2015-05-31 12:25
Ursprungligen av adress@mac:

...Men som sagt - reglaget för ljud i appen - är spegelvänd.

Ja, det kändes så korkat formulerat så jag har felanmält den inställningen... "Ljud av: På" är inte den bästa översättningen. Om de hade kallat det för "tyst läge" så hade det blivit mycket bättre.

Trycka på knappar via Siri

Du kan använda Siri för att trycka på vissa knappar. Till exempel så kan du säga "Hej Siri, skicka" istället för att trycka på skickaknappen när du håller på med meddelanden och när du ser knapparna "Avbryt" och "Skicka"

Dessvärre så fungerar inte "Hej Siri" som ett kommandoord när du kör med diktering.

Så nöjd! Och batteritiden är helt jäkla awesome. Tog på mig den kl 11 idag och nere på 80% med relativt mkt användande av att tex. få notiser om fotbollsmatcher via Forza och svara på sms via siri. Nu vill man ha lite fler straps att välja mellan! MEn det vita är jäkligt classy! Men skoj med att variera sig lite

Ursprungligen av adress@mac:

Varifrån köpte du den ?

Twelve South egna hemsida. Supersnabb leverans, men surt med tull/moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-31 21:33

Beställde en trippeldocka idag från http://enbluetec.myshopify.com/products/copy-....

Tycker den verkar ren, stabil och praktiskt. Återstår att se hur den verkligen är i juli när leveransen ska starta.

Ursprungligen av hector11:

Twelve South egna hemsida. Supersnabb leverans, men surt med tull/moms.

Det var väl ändå bara moms som påfördes? Jag har svårt att tro att det är tull på ett laddställ.

Ursprungligen av hector11:

Twelve South egna hemsida. Supersnabb leverans, men surt med tull/moms.

Beställde min från England. Kanske blir skillnad inom EU. Det visar sig. Men var det verkligen både moms och tull från USA - på ett så " litet " belopp ?
Borde vara skillnad mellan EU och USA.

Ursprungligen av ktd:

Beställde en trippeldocka idag från http://enbluetec.myshopify.com/products/copy-....

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0810/5371/products/W3-whiteBG_grande.jpg?v=1431348119

Tycker den verkar ren, stabil och praktiskt. Återstår att se hur den verkligen är i juli när leveransen ska starta.

Tittade på den förra veckan. Men den blir för stor för mig. Vill ha  Watch på nattygsbordet - då passar en mindre enkel laddare som Twelve South bättre - för mig.
En ganska fantastisk lösning dom gjort i alla fall. Hoppas den har tyngden i sig - så den inte ramlar med alla prylar istoppade. Mycket sladdar blir det. Priset är väl inte mycket att orda om - leverans i Juli - lite värre för min del. Hoppas du blir nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-31 22:16
Ursprungligen av adress@mac:

Tittade på den förra veckan. Men den blir för stor för mig. Vill ha  Watch på nattygsbordet - då passar en mindre enkel laddare som Twelve South bättre - för mig.
En ganska fantastisk lösning dom gjort i alla fall. Hoppas den har tyngden i sig - så den inte ramlar med alla prylar istoppade. Mycket sladdar blir det. Priset är väl inte mycket att orda om - leverans i Juli - lite värre för min del. Hoppas du blir nöjd.

Jag ska också ha min på nattygsbordet. Hade en rätt stor Philips klockradio med två dockor som gick sönder i helgen så storleken är inget problem för mig.
Det följer med någon slags dubbelhäftande tejp som man sätter under basen för att den inte ska välta men förhoppningsvis kan jag ge en recension i juli.

Ursprungligen av j0hanSE:

http://i.imgur.com/O36mPhP.jpg

Så nöjd! Och batteritiden är helt jäkla awesome. Tog på mig den kl 11 idag och nere på 80% med relativt mkt användande av att tex. få notiser om fotbollsmatcher via Forza och svara på sms via siri. Nu vill man ha lite fler straps att välja mellan! MEn det vita är jäkligt classy! Men skoj med att variera sig lite

Ja den verkar bli bättre och bättre för varje dag. iPhone 6 tar lite mera stryk i mitt fall - än innan.
Armband finns hur mycket som helst ute på dom stora sälj och köp siterna. Plast - läder och metall.
Om du inte vill vänta tills det kommer till Sverige vill säga.

Ursprungligen av ktd:

Jag ska också ha min på nattygsbordet. Hade en rätt stor Philips klockradio med två dockor som gick sönder i helgen så storleken är inget problem för mig.
Det följer med någon slags dubbelhäftande tejp som man sätter under basen för att den inte ska välta men förhoppningsvis kan jag ge en recension i juli.

Om du vill använda iPad när den sitter i stället - varför vet jag inte - då får du flytta på mobil och klocka först.
Men som sagt - varför skulle man vilja det. Bara en reflektion. Du får återkomna när du fått hem den.

Är det bara jag som saknar andra watch faces? Typ tredjeparts. Stör mig även att man inte kan flytta vart klockan visas på dom digitala faces. Men allt detta kommer säkert inom någon uppdatering.

Ursprungligen av adress@mac:

Beställde min från England. Kanske blir skillnad inom EU. Det visar sig. Men var det verkligen både moms och tull från USA - på ett så " litet " belopp ?
Borde vara skillnad mellan EU och USA.

Beställde du från England blir det ju varken tull eller moms skulle jag tro. Kom inte ihåg nu om det blev både moms och tull.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-01 15:45
Ursprungligen av _empty:

Är det bara jag som saknar andra watch faces? Typ tredjeparts. Stör mig även att man inte kan flytta vart klockan visas på dom digitala faces. Men allt detta kommer säkert inom någon uppdatering.

Jag tror att det kommer hända en hel del på denna fronten framöver. Jag skulle själv vilja använda andra faces men med komplikationer i andra uppställningar, t ex kunna ha en annan watch face med endast kalendern längst ner som på "Praktisk". Detta istället för att vara tvungen att ha två komplikationer där nere, vilket bara ger möjlighet till en decimerad kalendervy som komplikation.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror att det kommer hända en hel del på denna fronten framöver. Jag skulle själv vilja använda andra faces men med komplikationer i andra uppställningar, t ex kunna ha en annan watch face med endast kalendern längst ner som på "Praktisk". Detta istället för att vara tvungen att ha två komplikationer där nere, vilket bara ger möjlighet till en decimerad kalendervy som komplikation.

Kan nog bli så nu om det släpps ett SDK för utveckling av native Watch-appar. Men ja frågan är hur begränsat det kommer vara. Apple har säkerligen medvetet valt svarta urtavlor för att komma ner i batteridränering.

EDIT: Till er som diskuterar moms och tull. Har för mig att det inte är någon tullavgift på mobiltillbehör från USA. Så momsen är nog pålagd eventuellt både i USA, ca. 7%, och vid införande i Sverige, 25%.

Ursprungligen av _empty:

Är det bara jag som saknar andra watch faces? Typ tredjeparts. Stör mig även att man inte kan flytta vart klockan visas på dom digitala faces. Men allt detta kommer säkert inom någon uppdatering.

Kör denna som ger en tydlig info - tycker jag. Har provat några andra - men hamnar här igen.

Ursprungligen av grenhall:

Kan nog bli så nu om det släpps ett SDK för utveckling av native Watch-appar. Men ja frågan är hur begränsat det kommer vara. Apple har säkerligen medvetet valt svarta urtavlor för att komma ner i batteridränering.

EDIT: Till er som diskuterar moms och tull. Har för mig att det inte är någon tullavgift på mobiltillbehör från USA. Så momsen är nog pålagd eventuellt både i USA, ca. 7%, och vid införande i Sverige, 25%.

Ett troligt senario. Får se hur det ser ut på mina 3 senaste från England. Hoppas / troligt - nada.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-01 16:13
Ursprungligen av adress@mac:

Kör denna som ger en tydlig info - tycker jag. Har provat några andra - men hamnar här igen.

Jag kör exakt samma, minus siffrorna i urtavlan och annan komplikation än utomsocknestiden

Bevaka tråden