Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min port 5060 går inte att öppna.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-28 10:42

Jag har ett mysko problem. Jag har en ISP som levererar ADSL med modem och router som jag inte har tillgång till. Däremot har de en port man kan använda där alla portar är öppna. Till den har jag min ASUS router kopplad.

Jag har SIP telefoni från Alltele som kräver att port 5060 ska vara öppen. Hur jag än gör så är porten 5060 låst. Alla andra portar är öppna, så jag antar att det är någonting annat som använder den porten. Men HUR ska jag få reda på vad/vart?

Jag har testat port forwarding och öppnat DMZ för Alldeles ATA låda. Men enligt dem och när jag kollar i http://ports.my-addr.com/check-all-open-ports... så är port 5060 fortfarande stängd. Kan det vara min dator som använder porten?

Så i korthet, hur kan jag se vad som blockerar/använder port 5060?

Ursprungligen av Matsaki:

Jag har ett mysko problem. Jag har en ISP som levererar ADSL med modem och router som jag inte har tillgång till. Däremot har de en port man kan använda där alla portar är öppna. Till den har jag min ASUS router kopplad.

Jag har SIP telefoni från Alltele som kräver att port 5060 ska vara öppen. Hur jag än gör så är porten 5060 låst. Alla andra portar är öppna, så jag antar att det är någonting annat som använder den porten. Men HUR ska jag få reda på vad/vart?

Jag har testat port forwarding och öppnat DMZ för Alldeles ATA låda. Men enligt dem och när jag kollar i http://ports.my-addr.com/check-all-open-ports... så är port 5060 fortfarande stängd. Kan det vara min dator som använder porten?

Så i korthet, hur kan jag se vad som blockerar/använder port 5060?

Det borde väl snarast vara din router som blockerar porten. Har du en brandvägg aktiverad i routern? Är telefonen kopplad via datorn? I annat fall spelar det ju ingen roll om du har en process i din dator som lyssnar på port 5060.

Vill du kolla om det finns en process på din dator som använder en viss port kan du kolla i terminalen med kommandot:
lsof -i :<port>.
I ditt exempel alltså:
lsof -i :5060

Då får du fram t.ex. PID på den process som lyssnar på porten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-28 14:41

Brandväggen är inte aktiv i routern. ATA lådan / telefonen som behöver port 5060 är kopplad direkt till routern. Och som sagt så är DMZ påslaget till ATA lådans IP. Den andra porten 1024 som de använder är öppen som den ska. Jag har inga andra enheter som ska krocka med 5060 heller (vad jag vet). Sk*t jobbigt att felsöka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-28 15:22
Ursprungligen av Matsaki:

Sk*t jobbigt att felsöka

Börja felsökningen närmast vägguttaget. Koppla tillfälligt bort ASUS-routern och testa utrustningen direkt i det ospärrade uttaget i din internetleverantörs modem. Är porten spärrad där, ring din ISP om råd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-29 01:28

Har nu felsökt i timmar. Testat annan router osv. osv. Jag betalar gärna en "expert" som kan hjälpa mig genom t ex team viewer. Det är min jobb och hemtelefon. Så det är viktigt för mig.

Ursprungligen av Matsaki:

Har nu felsökt i timmar. Testat annan router osv. osv. Jag betalar gärna en "expert" som kan hjälpa mig genom t ex team viewer. Det är min jobb och hemtelefon. Så det är viktigt för mig.

Bredbandsgruppen och bredbandsexperten är några alt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-29 15:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Bredbandsgruppen och bredbandsexperten är några alt.

Bredbandsgruppen tar 19.99 kr/min och bredbandsexperten (som har normala priser) kan bara hjälpa till på plats.

  • Medlem
  • Visby
  • 2015-05-29 20:19
Ursprungligen av Matsaki:

Bredbandsgruppen tar 19.99 kr/min och bredbandsexperten (som har normala priser) kan bara hjälpa till på plats.

Jag kan ta en titt. Kostar inte en krona om jag inte kan lösa det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-29 20:31
Ursprungligen av Niska:

Jag kan ta en titt. Kostar inte en krona om jag inte kan lösa det.

Det vore kanon. Men jag måste förklara vad jag har, vad jag vill göra osv. Kan vi göra det på telefon först? Jag bor på Cypern och mitt största problem började med just IP telefonin, så jag kan bara ringa ut på mitt svenska nummer. Om det är ok, så skicka pm med ditt nummer och när jag kan ringa.

Ursprungligen av Matsaki:

Bredbandsgruppen tar 19.99 kr/min och bredbandsexperten (som har normala priser) kan bara hjälpa till på plats.

"Det är min jobb och hemtelefon. Så det är viktigt för mig."

Inte viktigt nog då

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-31 00:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

"Det är min jobb och hemtelefon. Så det är viktigt för mig."

Inte viktigt nog då

Jag fick hjälp av den gode samariten Niska. Varför så spydig kommentar? 20 kr i minuten för nätverkssupport som inte går på 5 min kan sluta vart som helst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-31 16:51

Problemet är väl att man inte vet om de fixar det på 5 min eller inte. Gör de det är det väl klart överkomligt.
Vad var felet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-31 17:43
Ursprungligen av kenjon:

Problemet är väl att man inte vet om de fixar det på 5 min eller inte. Gör de det är det väl klart överkomligt.
Vad var felet?

Det visade sig till slut att det är min ISP som själva använder port 5060 i routern/modemet jag har från dem. Men min router var inte helt rätt confad. den heller. Min SIP provider Alltele kan inte ändra port, och min ISP kan inte stänga av den heller säger de. Så just nu letar jag en ny SIP provider.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-31 23:58

Cellip använder jag, är mycket nöjd med dem. De flesta oberoende SIPleverantörer brukar kunna låta användaren byta 5060 till annan port.

1
Bevaka tråden