Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lego-godis!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade följande video för ett tag sedan. Såg sjukt roligt ut!

Har redan beställt formarna från Lego och inväntar leverans. Jello får jag tjacka när jag är i Malmö eller i någon specialbutik. Har översatt receptet till svenska mått också nedan.

Lego godis:

14g gelatin
120ml iskallt vatten
60ml glukossirap
1pkt Jello

Rör runt glukossirap och vatten, häll sedan i kastrull och tillsätt gelatin och jello. Vänta 1-2 minuter. Rör runt och värm upp på medelstark värme i 5-10 minuter. När gelatinet har blivit hel vätska är det dags att hälla den i formar. Efter ca. 5 timmar ute så har godiset stelnat och sweet jeebuz har framträtt.

Om man värmer för fort eller inte använder kallt vatten så kan man få klumpar i vätskan. Häll över allt i ett stort värmesäkert glas och låt det stå i ca. 10 minuter. Efter det kan man skrapa bort överflödig jello-massa från toppen.

Viktigt att komma ihåg är att vätskan blir mindre när den stelnar så fyll på i formen bara aningen över fullt så blir det perfekt.

VIDEO:

Senast redigerat 2015-05-29 00:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-29 00:10

No luck with the video, den spelar inte..."Ett fel uppstod"...

Ursprungligen av zinned:

No luck with the video, den spelar inte..."Ett fel uppstod"...

Nu gör den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-29 00:24

Riktigt grymt!

Blir sugen på att testa

Ursprungligen av zinned:

Riktigt grymt!

Blir sugen på att testa

Jag väntar bara på Lego-formarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-29 08:27

Btw, kan man köpa Jello här i sverige? Kanske på någon av dessa jänke-butiker men finns det annars någon lämplig svensk ersättare?

Ursprungligen av zinned:

Btw, kan man köpa Jello här i sverige? Kanske på någon av dessa jänke-butiker men finns det annars någon lämplig svensk ersättare?

The American Store borde ju ha. Jag ska dra dit ner och handla. Det brukar kunna finnas i lite större matbutiker på de "etniska" hyllorna.

Jag har faktiskt ett paket Jello liggandes som jag inte har en aning om vad jag ska göra med. Nu vet jag!
Men om man använder gelatinblad, vilket också ligger hemma, ska man ändra mängden? 14 gram blir väldigt många blad...

Ursprungligen av Weedberg:

Jag har faktiskt ett paket Jello liggandes som jag inte har en aning om vad jag ska göra med. Nu vet jag!
Men om man använder gelatinblad, vilket också ligger hemma, ska man ändra mängden? 14 gram blir väldigt många blad...

Nej men du får läsa på förpackningen hur mycket pulver som motsvarar ett blad så kan du räkna ut mängden blad utifrån det. Tror det är kanske två Max tre blad. Men jag vet inte.

Ursprungligen av grenhall:

Nej men du får läsa på förpackningen hur mycket pulver som motsvarar ett blad så kan du räkna ut mängden blad utifrån det. Tror det är kanske två Max tre blad. Men jag vet inte.

Två blad motsvarar 5 ml gelatinpulver, och jag hade bara ett kvar. De var dessutom helt slut på ICA, så jag köpte en burk pulver istället.

Jag blev besviken på utbudet av jello. De sålde tre smaker, varav två fanns i lager; persika och lime. Men jag fortsätter sökandet tills formarna anländer! Hade varit roligt att få till lina många sorter som i filmen.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2015-06-17 20:52

Idag har jag gjort min första sats godis! Det fanns inget Jello på min butik, men något av ett annat märke så jag testade det. Min "smet" blev överhuvudtaget inte sådär genomskinlig. Står just nu och samlar skum i ett glas, blir spännande att se resultat

1
Bevaka tråden