Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fritt fram för säljare att ringa din mobil

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-28 14:33
Ursprungligen av reboot81:

Men du får väl ändå skilja mellan försäljaren som företrädare för en verksamhet, vad de gör på arbetstid och som privatperson på sin lediga tid?

Varför?
De ringer mig, en privatperson, på min lediga tid.

Ursprungligen av Megolon:

Ett företag ringer till dig,du gillar inte det,du tar reda på vem som personligen ringde till dig och ska hämnas på budbärare.
Tycker du verkligen att det är ett friskt beteende?

Om en privatperson ringer en främmande privatperson så är det "hämnd" och ett sjukt beteende?
Men det är sunt om ett företag gör det? Industrialiserat? Tusentals om dagen?

Jag vill att samma sociala koder ska gälla för privatpersoner som för företag. Det ett företag gör mot mig kan jag göra tillbaka mot de som står bakom företaget.

Trycker ni att man har speciella rättigheter och friheter för att man agerar genom ett företag?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-28 14:38
Ursprungligen av onnyt:

Spelar det någon roll om de företräder någon eller ej? Blir det mindre trakasseri på det ena eller andra sättet?

Om du anser att det är trakasseri så tycker jag man bör polisanmäla. Men jag gissar att det mer är aggressiv och irriterande telemarketing som är fallet. Och det är fullt lagligt, har du synpunkter på det så ta det med din politiker. Eller med bolaget bakom.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-28 14:43
Ursprungligen av pesc:

Varför?
De ringer mig, en privatperson, på min lediga tid.

Om en privatperson ringer en främmande privatperson så är det "hämnd" och ett sjukt beteende?
Men det är sunt om ett företag gör det? Industrialiserat? Tusentals om dagen?

Jag vill att samma sociala koder ska gälla för privatpersoner som för företag. Det ett företag gör mot mig kan jag göra tillbaka mot de som står bakom företaget.

Trycker ni att man har speciella rättigheter och friheter för att man agerar genom ett företag?

Ja - ring gärna ansvarig, tex VD/ägare utanför kontorstid och fråga vad denne tycker om sena samtal. Har denne firmatelefon är det dessutom fritt fram för dig och erbjuda dina gamla skor för en miljon kronor - numret går ju inte att NIXa!

Sen att den andres fel berättigar dig att göra samma fel (medvetet) – ja det är ett tänk som hör dagisåldern till.

Citat:

-men han slog ju!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-28 15:03
Ursprungligen av Megolon:

Ett företag ringer till dig,du gillar inte det,du tar reda på vem som personligen ringde till dig och ska hämnas på budbärare.
Tycker du verkligen att det är ett friskt beteende?

Ja det tycker jag. Jobbar man på ett företag vars affärsidé är att trakassera folk får man ta och svälja den bäska medicinen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-28 15:10
Ursprungligen av reboot81:

Om du anser att det är trakasseri så tycker jag man bör polisanmäla. Men jag gissar att det mer är aggressiv och irriterande telemarketing som är fallet. Och det är fullt lagligt, har du synpunkter på det så ta det med din politiker. Eller med bolaget bakom.

Jag tycker det är trakasseri och säkerligen är det fullt lagligt med. Egentligen skiter jag i det. De får den behandling jag tycker de förtjänar. Jag lägger helt enkelt på. Problemet är ju all de svaga människor som inte har den kraften att lägga på utan låter sig övertalas av försäljaren. Har hänt många i min bekantskapskrets.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-28 15:29
Ursprungligen av reboot81:

Sen att den andres fel berättigar dig att göra samma fel (medvetet) – ja det är ett tänk som hör dagisåldern till.

Jag tänkte nog mer på den Gyllene Regeln. Det kan ju inte vara kontroversiellt att ringa någon privat som själv ringer massor av främmande privatpersoner? Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-28 15:36
Ursprungligen av pesc:

Jag tänkte nog mer på den Gyllene Regeln. Det kan ju inte vara kontroversiellt att ringa någon privat som själv ringer massor av främmande privatpersoner? Eller?

Du blandar ihop gyllene regeln med "öga för öga och tand för tand".

Gyllene regeln säger "gör mot andra som du själv vill bli behandlad" (eller gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad). Så skapar man en bättre värld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-28 16:11
Ursprungligen av IngoX:

Du blandar ihop gyllene regeln med "öga för öga och tand för tand".

Gyllene regeln säger "gör mot andra som du själv vill bli behandlad" (eller gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad). Så skapar man en bättre värld.

Precis. Och jag anser att den Gyllene Regeln även gäller företag och de som arbetar där. De kan ju inte gärna hävda att det är orätt att jag behandlar dem som de själva just gjort? Alltså kan de inte ha några etiska invändningar mot att jag kontaktar dem privat hemma?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-28 16:24
Ursprungligen av pesc:

Precis. Och jag anser att den Gyllene Regeln även gäller företag och de som arbetar där. De kan ju inte gärna hävda att det är orätt att jag behandlar dem som de själva just gjort? Alltså kan de inte ha några etiska invändningar mot att jag kontaktar dem privat hemma?

Jag tror inte de kommer med några etiska invändningar alls. Jag tror att de blir sura. Och det är väl det du vill?
Lycka till med att förändra världen på ditt sätt, så försöker jag på mitt.

Jag har hemligt nummer och är med i NIX - ingen säljare ringer mig och har aldrig gjort - inte på 10 år i alla fall. Vill man så kan man alltså slippa denna smaklösa och svinkapitalistiska verksamhet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-28 16:43
Ursprungligen av IngoX:

Jag tror inte de kommer med några etiska invändningar alls. Jag tror att de blir sura. Och det är väl det du vill?
Lycka till med att förändra världen på ditt sätt, så försöker jag på mitt.

Varken jag, och troligtvis pesc med, är ute efter att förändra världen. Vi vill bara bli lämnade ifred. Kan det vara för mycket begärt tro?

Ursprungligen av onnyt:

Ja det tycker jag. Jobbar man på ett företag vars affärsidé är att trakassera folk får man ta och svälja den bäska medicinen.

Nej företagets affärsidé är att sälja tjänster/produkter genom telefonförsäljning något som är fullt lagligt.
Så det är inte trakasserier i lagens ögon och rättfärdigar INTE ert beteende att ge er på privatpersonen som är budbäraren.

För att klargöra nu så pratar jag bara om försäljare som ringer till folk som INTE är anslutna till NIX eller till redan existerande kunder.
Företag som ringer till personer som är anslutna till NIX ska anmälas

Jag tycker det ska vara omvänt; man ska inte behöva AVSÄGA sig (NIX etc) pårigningar från främlingar som vill kränga grejer - man ska istället aktivt ANSLUTA sig till en lista där man godkänner att säljare ringer till en.
Det är den sunda civila och rättvisa grundinställningen.
Detsamma gäller direktreklam till medborgares hem; man ska lista sig och då få ett klistermärke att klistra på dörren som betyder: "Här tar vi emor skiten". Inget hem som inte har detta märke ska behöva ta emot skiten.
Varför är det inte så nu? Varför är den grundläggande inställningen att ALLA är lovligt byte automatiskt sedan födsel och bara om man aktivt söker skydd från skiten så ska man slippa? Vem kom på det? Varför anses detta vara det normala? Vad jag vet så måste man inte ha på t.ex. en TV eller radio - den kommer AVSTÄNGD när man köper den och man AKTIVT initierar den för att ta emort information i hemmet. Detta gäller allt och det tycker vi är självklart...men inte när det gäller våra telefoner eller brevlådor. Hur kommer det sig? Varför är allt ON på telefoner och brevlådor.
Det finns andra länder där det inte alls är så - där det är förbjudet att ringa runt och kränga grejer och vräka ner skit i medborgares brevlådor. Vår modell är inte någon naturlig självklarhet.
Företagen som ringer och stör oskyldiga medborgare förändrar inte heller världen - inte till det bättre i alla fall - och det är inte bara dom som har rätt till spridande av information - det är inte bara dom som har rätten att använda det öppna samhället och teknologi för att sdtöra och tjafsa. Och mest av allt: Det var dom som började! För mig - och hela det juridiska systemet och rättstänkandet - så är detta avgörande: Vem började? Jo, det var DOM!

Senast redigerat 2015-05-28 17:45
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-28 16:58
Ursprungligen av onnyt:

Varken jag, och troligtvis pesc med, är ute efter att förändra världen. Vi vill bara bli lämnade ifred. Kan det vara för mycket begärt tro?

Pesc föreslår en lång lista med aktiviteter för att förändra en liten del av sin omvärld, nämligen de företag som använder telemarketing (även kallade parasiter). Jag tror inte de metoderna ger önskat resultat. Man kan bara förändra sitt eget beteende. För att bli lämnad ifred från fridsstörare finns det bättre sätt som redan föreslagits i tråden.

Klart det inte förändrar världen, men underskatta in civil olydnad och njutningen att klämma åt kräk :-). Det finns t.o.m. appar (Vem ringde t.ex.) som är kopplade till databaser som tusentals användare aktivt förbättrar och man kan sutospärra nummer som ringer upp och finns på denna databas. Det är ett cybersammarbete av aktiva medborgare i en öppen demokrati - bara att gilla läget. Hatet mot dessa vidriga företag som ringer hem till folk för att kränga grejer är mänskligt och helt naurligt när medborgares privata sfär hela tiden krymper i den nta IT-epoken. Jag menar att hatet t.o.m. är sunt - ett tecken på integritet och det är klart man ska djävlas med slöddret även om det inte ändrar någotning i stort. Det är få saker medborgare kan göra för att ändra något i stort och skulle vi bara agera i den riktningen så blir världen en fruktansvärt död plats - en mardröm av apati.
Jag orkar inte själv t.ex. ringa upp ägare till dessa företag - ringa hem till dom och tjafsa (fråga om dom vill köpa en beggad cukel t.ex.), men jag saluterar alla som orkar hålla på med sådant. Dom är hjältar i min bok. Stör! Leta upp dom. Tjafsa med dom. Ge gärnet!

Ursprungligen av IngoX:

Pesc föreslår en lång lista med aktiviteter för att förändra en liten del av sin omvärld, nämligen de företag som använder telemarketing (även kallade parasiter). Jag tror inte de metoderna ger önskat resultat. Man kan bara förändra sitt eget beteende. För att bli lämnad ifred från fridsstörare finns det bättre sätt som redan föreslagits i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-28 18:11
Ursprungligen av Megolon:

För att klargöra nu så pratar jag bara om försäljare som ringer till folk som INTE är anslutna till NIX eller till redan existerande kunder.
Företag som ringer till personer som är anslutna till NIX ska anmälas

Och för att klargöra så pratar jag endast om försäljare som ringer dem som ÄR anslutna till NIX. Som jag skrev om i mitt första inlägg tillsammans med länk till DM-nämnden. Naturligtvis ska man registrera sig där om man inte gillar telemarketing (även om jag också ifrågasätter varför det inte är privatliv per default). Vilket jag naturligtvis har gjort.

Och likt förbannat ringer en djävel till mig då jag sitter och arbetar på tåget hem för en timme sedan. Den här gången från ett företag som jag är kund hos. Då har de fripass från NIX och tror därmed att det där med att jag inte gillar telemarketing inte gäller just dem. Nej, jag var inte otrevlig och kommer inte att ringa hem till någon. Kanske. Men likväl har jag lagt ner tid på att maila bolaget och bett dem utesluta mig från telemarketing. Får se om de bekräftar detta. I helvete att jag tänker nappa på deras utökade service och extraerbjudanden. As.

Jag har gillat två Zimmermaninlägg på raken. Slutet är nära.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-28 19:30

"Att förändra världen kräver att en förändrar sig själv."

Mitt sista strå till den här stacken är en uppmaning: Hjälp de i er närhet som inte har möjlighet bemöta försäljarna med finess, aggression, humor eller ett enkelt nej. Tipsa dem om NIX, sms:a dem numret till NIX. Eller rent av NIX:a dem i hemlighet.

Tyvärr är de ofta så att de som inte kan värja sig mot telemarketing inte sällan fixar att NIX:a sina nummer.

Bevaka tråden