Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meddelandet som krashar din Iphone

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Genom att skicka ett speciellt meddelande till din Iphone kraschar den och startar om. Orsaken är en bugg i appen Meddelanden.

Läs hela artikeln här

Fanns inte detta problem i Safari för ett tag sen också?

Ursprungligen av Megolon:

Fanns inte detta problem i Safari för ett tag sen också?

Stämmer, http://arstechnica.com/apple/2013/08/renderin...
Var även någon mer sån sak med OS X i sig har jag för mig.

Jag provade att skicka detta till mig själv men hade inget problem. Jag vet inte om detta beror på att jag kör 8.4 betan eller om jag inte lyckades med att skicka rätt sekvens till mig själv

Edit: Jag börjar nästan undra om det är klockan som räddar upp situationen eftersom det inte blir någon preview av meddelandet på telefonen - det landar i klockan istället

Är det bara jag som är intresserad av vad meddelandet betyder? En översättning? Det måste ju vara ett vanlig fras, annars skulle ju det vara i det närmaste omöjligt att lösa denna bugg.

Ursprungligen av Demiurgen:

Är det bara jag som är intresserad av vad meddelandet betyder? En översättning? Det måste ju vara ett vanlig fras, annars skulle ju det vara i det närmaste omöjligt att lösa denna bugg.

Varför skulle vanligheten av frasen vara väsentlig för att lösa buggen? Det är bara text.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag provade att skicka detta till mig själv men hade inget problem. Jag vet inte om detta beror på att jag kör 8.4 betan eller om jag inte lyckades med att skicka rätt sekvens till mig själv

Edit: Jag börjar nästan undra om det är klockan som räddar upp situationen eftersom det inte blir någon preview av meddelandet på telefonen - det landar i klockan istället

Jag har också Apple Watch som också visar notiser av meddelandet så det beror inte på det. Jag hade också problem med att få till det först, men till slut gick det. Hela frasen måste vara korrekt, radbrytningar, mellanslag med mera.

Det är givetvis lättare att åtgärda en bugg som går att reproducera. Buggar som utlöses av mycket sällan givna inmatningar - t.ex. inmatningar som man inte ens kan komma ihåg eller ens vet att man gjort (man kanske skrev fel utan att veta det eller utförde en serie kommandon som är mycket ovanliga och man kommer inte ihåg vad exakt man gjorde när krashen uppstod) - förblir dolda och alla mjukvaror har många sådana buggar.

Om du skriver ordet "Hej" i t.ex. Word och Word krashar varje gång - så finns det goda utsikter att denna bugg blir vida känd och dessutom lätt att fixa.
Snubblar du även tangenterna och det blit t.ex. "TFD'KkKk%€#´+´+´+" och Word krashar så är det:
1. Osannnolikt att du kopplar krachen till vad du skrev.
2. Även om du gör det så kan du inte reproducera krachen då du inte minns vad du skrev.
3. Buggen hände hos dig och kanske en person till inom närmaste 300 åren - kopplingar mellan "TFD'KkKk%€#´+´+´+" och en specifik bugg i Word kommer aldrig att göras. Buggen förblir okänd och åtgärdas aldrig och det behövs inte heller.

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför skulle vanligheten av frasen vara väsentlig för att lösa buggen? Det är bara text.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är givetvis lättare att åtgärda en bugg som går att reproducera. Buggar som utlöses av mycket sällan givna inmatningar - t.ex. inmatningar som man inte ens kan komma ihåg eller ens vet att man gjort (man kanske skrev fel utan att veta det eller utförde en serie kommandon som är mycket ovanliga och man kommer inte ihåg vad exakt man gjorde när krashen uppstod) - förblir dolda och alla mjukvaror har många sådana buggar.

Om du skriver ordet "Hej" i t.ex. Word och Word krashar varje gång - så finns det goda utsikter att denna bugg blir vida känd och dessutom lätt att fixa.
Snubblar du även tangenterna och det blit t.ex. "TFD'KkKk%€#´+´+´+" och Word krashar så är det:
1. Osannnolikt att du kopplar krachen till vad du skrev.
2. Även om du gör det så kan du inte reproducera krachen då du inte minns vad du skrev.
3. Buggen hände hos dig och kanske en person till inom närmaste 300 åren - kopplingar mellan "TFD'KkKk%€#´+´+´+" och en specifik bugg i Word kommer aldrig att göras. Buggen förblir okänd och åtgärdas aldrig och det behövs inte heller.

Du skrev:

Citat:

"Det måste ju vara ett vanlig fras, annars skulle ju det vara i det närmaste omöjligt att lösa denna bugg."

men nu skriver du om något helt annat. Buggen är redan upptäckt och rapporterad samt går att upprepa - då påverkas inte möjligheten av att lösa buggen av hur vanlig frasen är eller inte.

Att känna till en bugg är en mycket viktig del i att lösa en bugg.
Att känna till ett brott är en mycket viktig del i att lösa ett brott.
Att känna till en ekvation är en mycket viktig del i att lösa denna ekvation.
etc

Ursprungligen av BlackSmp:

Du skrev:

men nu skriver du om något helt annat. Buggen är redan upptäckt och rapporterad samt går att upprepa - då påverkas inte möjligheten av att lösa buggen av hur vanlig frasen är eller inte.

Ursprungligen av Demiurgen:

Att känna till en bugg är en mycket viktig del i att lösa en bugg.
Att känna till ett brott är en mycket viktig del i att lösa ett brott.
Att känna till en ekvation är en mycket viktig del i att lösa denna ekvation.
etc

Att se när någon svamlar är en väldigt viktig del i att veta när man inte ska bry sig om vad någon skriver.

Case closed.

1
Bevaka tråden