Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressboken vägrar att synka med iCloud

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Lägger in adresser i min adressbok på Macen, men de når aldrig iCloud.

Tar jag bort iCloud-kontot från datorn så försvinner även kontakterna. Lägger jag till det så kommer de tillbaka. Så de finns ju uppenbarligen på iCloud på nåt sätt!
Men de kommer aldrig fram till iPad eller iPhone, och går heller inte att se på icloud.com.

Hyfsat irriterande och svårt att jobba när det är så här.
Några idéer som inte inbegriper total ominstallation?

Har du provat att logga ur/in på iCloud på iPhone/iPad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-26 13:21
Ursprungligen av carlsson:

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Lägger in adresser i min adressbok på Macen, men de når aldrig iCloud.

Tar jag bort iCloud-kontot från datorn så försvinner även kontakterna. Lägger jag till det så kommer de tillbaka. Så de finns ju uppenbarligen på iCloud på nåt sätt!
Men de kommer aldrig fram till iPad eller iPhone, och går heller inte att se på icloud.com.

Hyfsat irriterande och svårt att jobba när det är så här.
Några idéer som inte inbegriper total ominstallation?

Du har antagligen aktiverat att förvalt konto skall vara lokalt på macen.
Kolla Kontakter > Inställningar > Allmänt
I 10.10 kan det se ut så här:
(Antar att du kanske har 10.7 eftersom du kallar det för Adressboken?)

Det nedersta alternativet "Förvalt konto" där man kan välja mellan iCloud eller På min mac syns bara om man har några kontakter sparade lokalt på macen innan man aktiverar iCloud.
Flytta dessa kontakter till iCloud istället eller radera alla lokalt sparade så slipper du problemet i framtiden. Välj menyn Innehåll > Visa grupper om du inte redan gjort det så blir det tydligare för dig.

Ursprungligen av pmarriott:

Har du provat att logga ur/in på iCloud på iPhone/iPad?

Inte på iPhone/iPad, men däremot loggar jag ut/in på iCloud.com. Och där borde de ju definitivt finnas.

Ursprungligen av IngoX:

Du har antagligen aktiverat att förvalt konto skall vara lokalt på macen.
Kolla Kontakter > Inställningar > Allmänt
I 10.10 kan det se ut så här:
(Antar att du kanske har 10.7 eftersom du kallar det för Adressboken?)
Det nedersta alternativet "Förvalt konto" där man kan välja mellan iCloud eller På min mac syns bara om man har några kontakter sparade lokalt på macen innan man aktiverar iCloud.
Flytta dessa kontakter till iCloud istället eller radera alla lokalt sparade så slipper du problemet i framtiden. Välj menyn Innehåll > Visa grupper om du inte redan gjort det så blir det tydligare för dig.

Bra tänkt, men jag har inte kvar lokal lagring alls – Allt lagras på iCloud.
Vilket också visar sig när jag stänger av iCloud-kontot på Macen – Då försvinner alla kontakter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-26 14:57

OK, du upplever alltså att synken från iCloud.com till Kontakter på macen funkar men inte åt andra hållet? Om du lägger in en ny adress via icloud.com, dyker den upp på macen då?

Ursprungligen av carlsson:

Tar jag bort iCloud-kontot från datorn så försvinner även kontakterna. Lägger jag till det så kommer de tillbaka. Så de finns ju uppenbarligen på iCloud på nåt sätt!
Men de kommer aldrig fram till iPad eller iPhone, och går heller inte att se på icloud.com.

Och om du lägger in en ny adress på macen så dyker den alltså aldrig upp på icloud.com? (men syns under iCloud-kontot i Kontakter?) Om du därefter avaktiverer icloud-kontot i macen och sedan återaktiverar det, återkommer denna adress du senast lade till via macen (kan tolka ditt citat ovan så, men det skulle ju vara märkligt) eller är den senast tillagda adressen borta?

Testat en enkel omstart av datorn? Uppdaterat OSX?

Här en länk jag inte orkat fördjupa mig i, men kanske ett tips i att återställa sync-services?
Synkroniseringstjänster: Avancerad felsökning av kontakt- och kalendersynkronisering
Kan dock vara bra att ta en extra backup av dina icloud-kontakter på något sätt så du inte plötsligt synkar icloud med en tom databas...

Ursprungligen av IngoX:

OK, du upplever alltså att synken från iCloud.com till Kontakter på macen funkar men inte åt andra hållet? Om du lägger in en ny adress via icloud.com, dyker den upp på macen då?
Och om du lägger in en ny adress på macen så dyker den alltså aldrig upp på icloud.com? (men syns under iCloud-kontot i Kontakter?) Om du därefter avaktiverer icloud-kontot i macen och sedan återaktiverar det, återkommer denna adress du senast lade till via macen (kan tolka ditt citat ovan så, men det skulle ju vara märkligt) eller är den senast tillagda adressen borta?

Testat en enkel omstart av datorn? Uppdaterat OSX?

Här en länk jag inte orkat fördjupa mig i, men kanske ett tips i att återställa sync-services?
Synkroniseringstjänster: Avancerad felsökning av kontakt- och kalendersynkronisering
Kan dock vara bra att ta en extra backup av dina icloud-kontakter på något sätt så du inte plötsligt synkar icloud med en tom databas...

Härligt, ibland räcker det att brainstorma lite med andra personer så löser det sig!

Jag la till en kontakt på iPhonen, och då synkade den upp alla kontakter jag lagt in de senaste veckorna! Var väl nån skadad inställningsfil nånstans helt enkelt...?

Saknar för övrigt en uppdatera-funktion på Kalender och Kontakter. Som det är nu är det ju helt godtyckligt när grejerna uppdateras. Kan ta en sekund, eller en kvart. Eller uppenbarligen inte alls... :-/

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-05-27 10:18

Det finns Refresh Calendars (CMDR-R) men inget motsvarande i Contacts vad jag kan se.

Nu hände samma sak igen. Ärligt talat, vad är det för j*a skit?!

Ursprungligen av carlsson:

Nu hände samma sak igen. Ärligt talat, vad är det för j*a skit?!

Det kan jag svara på! Om man inte har aktiverat "Hämta ny data" i Inställningar > E-post... så uppstår precis det här fenomenet.

Pinsamt. LOL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-08 11:29
Ursprungligen av carlsson:

Det kan jag svara på! Om man inte har aktiverat "Hämta ny data" i Inställningar > E-post... så uppstår precis det här fenomenet.

Pinsamt. LOL

MASSIVA TACK för detta Carlsson!

Det var då f****n...!

Nu fick jag samma problem igen. Lägger in nya kontakter på datorn, de kommer inte in på telefonen förrän jag lägger in en kontakt på telefonen.
ALLT är satt på Push eller hämta varje kvart.

WTF!?!? *river min flint*

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-16 16:44

Inte ens när det har gått mer än en kvart?

Ursprungligen av kenjon:

Inte ens när det har gått mer än en kvart?

Inte ens då. Gjorde två nya kontakter på datorn i går, har haft på både dator och telefon hela natten, fortfarande ingen synk i morse...

Får väl prova att ta bort/på iCloud som nästa steg...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-16 16:54

Om du surfar till iCloud, finns de där då?

1
Bevaka tråden