Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup och molntjänster (varning för mkt text)

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Skivverktyg heter den på ett svenskt system.
En extern hårddisk kan hjälpa om du flyttar en del av innehållet från den interna till den externa. Då blir det mer ledig plats på den interna.

Ja, så heter den ju, har min på engelska så ibland blir det fel

Ursprungligen av Rivqah:

Heter den exakt "diskhanterare"? Gick till Finder > Program > Verktygsprogram och hittar inget med det namnet.

Ok då.

Fast en extern hårddisk hjälper ju inte om interna hårddisken blir full. Hur är det med iMac? Går det att uppgradera på dem?

Självklart vet jag att jag inte måste använda Yahoo-mail bara för jag får en. Ogillar bara när sidor tvingar på mig saker. De flesta har liksom en mail de har valt att använda och jag har i varje fall inte lust att skapa massa döda adresser. Nåja. Får väl gå den här gången. Yahoo-mailen man får syns inte på ens konto eller nått? Fast samtidigt vill jag ju få t.ex. viktigt information eller dylikt till min riktiga mail.

Se ovan på kenjons svar!

Ingen aning om vad som går att göra på en iMac, men det finns andra här som vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-21 09:58
Ursprungligen av kenjon:

Skivverktyg heter den på ett svenskt system.
En extern hårddisk kan hjälpa om du flyttar en del av innehållet från den interna till den externa. Då blir det mer ledig plats på den interna.

Jag skulle avråda från att använda backup-disken som extra lagringsutrymme. Det man lägger på den externa disken som inte längre ligger på datorn har ju då ingen backup, och kommer att försvinna då backup-disken rasar.

Allt lagringsutrymme är temporärt. Det finns inga odödliga hårddiskar/flashdiskar. Viktigt data måste ligga på minst två oberoende ställen.

Är det trångt om utrymme i datorn får man uppgradera den interna disken eller skaffa extra lagringsutrymme skilt från backupdisken och se till att allt data backas upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-21 10:17
Ursprungligen av keptang:

Själv kör jag med lokal backup till en NAS samt till CrashPlan (Family Unlimited).

Kör du backup på din NAS till CrashPlan eller bara på datorn/datorerna?

Ursprungligen av pesc:

Jag skulle avråda från att använda backup-disken som extra lagringsutrymme. Det man lägger på den externa disken som inte längre ligger på datorn har ju då ingen backup, och kommer att försvinna då backup-disken rasar.

Allt lagringsutrymme är temporärt. Det finns inga odödliga hårddiskar/flashdiskar. Viktigt data måste ligga på minst två oberoende ställen.

Är det trångt om utrymme i datorn får man uppgradera den interna disken eller skaffa extra lagringsutrymme skilt från backupdisken och se till att allt data backas upp.

Man kan ju köra med hängslen, livrem, hjälm och fotboja, men nånstans finns det ju en gräns även för datornördar. Tror att när man blir van med backupper och dylikt så kommer man nog på ett fungerande system med extra backupper etc, men man måste ju börja någonstans.

Ursprungligen av kladda:

Kör du backup på din NAS till CrashPlan eller bara på datorn/datorerna?

Både på NAS och datorer.

Ursprungligen av keptang:

Både på NAS och datorer.

Så Crashplan tillåter backupper av NAS, det gör inte backBlaze.
Inte för att jag har behov av det men kan ju vara bra att veta för den som ska välja.

Senast redigerat 2015-05-21 13:52
Ursprungligen av CekariYH:

Ja, så heter den ju, har min på engelska så ibland blir det fel

Se ovan på kenjons svar!

Japp, jag gjorde det (och tryckte "Gilla").

Ursprungligen av pesc:

Jag skulle avråda från att använda backup-disken som extra lagringsutrymme. Det man lägger på den externa disken som inte längre ligger på datorn har ju då ingen backup, och kommer att försvinna då backup-disken rasar.

Allt lagringsutrymme är temporärt. Det finns inga odödliga hårddiskar/flashdiskar. Viktigt data måste ligga på minst två oberoende ställen.

Är det trångt om utrymme i datorn får man uppgradera den interna disken eller skaffa extra lagringsutrymme skilt från backupdisken och se till att allt data backas upp.

Precis, det var det jag menade. Att om/när min Mac blir full så måste jag utöka interna minnet eller köpa en ny (det sista känns ju onödigt om datorn flyter på felfritt). Under garantitiden ska man givetvis inte göra något men jag köpte den 2013 om jag minns rätt. Jag skulle aldrig själv öppna den eller låta någon annan öppna den om jag inte vet att det går/andra gör osv.

Ett annat alternativ vore givetvis en ytterligare hårddisk så jag har två externa hårddiskar men jag vill hellre ha allt i datorn + en extern hårddisk.

Ursprungligen av CekariYH:

Man kan ju köra med hängslen, livrem, hjälm och fotboja, men nånstans finns det ju en gräns även för datornördar. Tror att när man blir van med backupper och dylikt så kommer man nog på ett fungerande system med extra backupper etc, men man måste ju börja någonstans.

Jag förstår vad du menar. Man ska inte göra det för invecklat för det är bättre med någon form av backup än ingen alls. Dock vill jag ha internet på datorn, på en extern hårddisk och ett moln. Det kommer säkert kännas omständigt i början men så vet jag att mycket handlar om vanor. Jag vill få in det till en vana eftersom jag inte vill riskera förlora värdefull data eller behöva betala fantasisummor för att någon ska rädda min data när olyckan väl är framme.

Jag gick in på Crash Plan och läste lite. Det kostar alltså $5/mån ($60/år) för 1 dator https://www.code42.com/store/

Ursprungligen av Rivqah:

Jag gick in på Crash Plan och läste lite. Det kostar alltså $5/mån ($60/år) för 1 dator https://www.code42.com/store/

Som det ser ut ja.
Backblaze är lite billigare om du tecknar ett 2-års avtal med $3,96/Mån / $95/2år
https://secure.backblaze.com/buy.htm

Senast redigerat 2015-05-21 16:24
Ursprungligen av CekariYH:

Som det ser ut ja.
Backblaze är lite billigare om du tecknar ett 2-års avtal med $3,96/Mån / $95/2år
https://secure.backblaze.com/buy.htm

Ok.

Nu har jag skaffat Flickr-konto. Det gick att välja mailadress för kontakt och sen ta bort den skapade Yahoo-mailen. Så nu har jag bara en primär mailadress vilket är den jag använder.

Var ställer jag in så att mina bilder blir privata dvs. ej publika?

Kommer jag kunna lagra videoklipp på Flickr också och inte bara foton från min iPhone?

Ursprungligen av Rivqah:

Ok.

Nu har jag skaffat Flickr-konto. Det gick att välja mailadress för kontakt och sen ta bort den skapade Yahoo-mailen. Så nu har jag bara en primär mailadress vilket är den jag använder.

Var ställer jag in så att mina bilder blir privata dvs. ej publika?

Kommer jag kunna lagra videoklipp på Flickr också och inte bara foton från min iPhone?

Står inte det på deras hemsida?

Edit:

Citat:

2. We want to enable new ways of organizing photos and video.

https://www.flickr.com/about

Ursprungligen av Rivqah:

Ok.

Nu har jag skaffat Flickr-konto. Det gick att välja mailadress för kontakt och sen ta bort den skapade Yahoo-mailen. Så nu har jag bara en primär mailadress vilket är den jag använder.

Var ställer jag in så att mina bilder blir privata dvs. ej publika?

Kommer jag kunna lagra videoklipp på Flickr också och inte bara foton från min iPhone?

Med iPhone/iPad;
Skaffa då Flickr-appen, Yahoos egen app.

Starta den och logga in på ditt Flickr konto.

Tryckpå Instälningarknappen i övre högra hörnet, sedan på texten Auto-Uploader, sätt Auto Upload till på och även Use Celluar data om du vill ladda upp via tele-näte.

Läs sedan info om Privacy och Backup.

Klart

Nu ska Flickr appen börja ladda upp bilder och filmer från Bilder i iPhone, vilket kan ta ett tag om du har många bilder.

Återkommer i morgon om hur du laddar up från datorn.

Ursprungligen av Megolon:

Står inte det på deras hemsida?

Edit: https://www.flickr.com/about

Tack. ^^

Ursprungligen av CekariYH:

Med iPhone/iPad;
Skaffa då Flickr-appen, Yahoos egen app.

Starta den och logga in på ditt Flickr konto.

Tryckpå Instälningarknappen i övre högra hörnet, sedan på texten Auto-Uploader, sätt Auto Upload till på och även Use Celluar data om du vill ladda upp via tele-näte.

Läs sedan info om Privacy och Backup.

Klart

Nu ska Flickr appen börja ladda upp bilder och filmer från Bilder i iPhone, vilket kan ta ett tag om du har många bilder.

Återkommer i morgon om hur du laddar up från datorn.

Ska kolla det du skriver. Mina bilder (har inga videoklipp nu) finns redan i kamerarullen på Flickr.

Ladda upp från datorn? Tänkte mer använda Flickr för jag har lite utrymme på min iPhone. Ska hämta bilderna från Flickr till datorn sen.

Ursprungligen av Rivqah:

Ska kolla det du skriver. Mina bilder (har inga videoklipp nu) finns redan i kamerarullen på Flickr.

Ladda upp från datorn? Tänkte mer använda Flickr för jag har lite utrymme på min iPhone. Ska hämta bilderna från Flickr till datorn sen.

Inte så svårt väl?

Jag menade ladda upp från datorn till Flickr ifall du har bilder/filmer på den

Kort beskrivning:
Logga in via webben, I menyraden nästan högst upp finns ett menyval, Upload, klicka på den och dra sedan dina bilder/filmer till webläsaren, syns tydligt var du ska släppa dom. Använd ett befintlig Album eller skapa ett nytt (sätt rättigheter dvs privat eller public eller vad nu har för nivåer som bara vänner etc, går att ändra senare också. Skapa taggar och beskrivningar mm. Du kan alltid flytta eller visa bilder i flera album senare.
Tex har jag ett speciellt album som är privat som jag bara använder för att ladda upp bilder till andra websidor som tex den här mm.
Andra album är publika med olika teman som bilar, natur, stads etc etc

Ursprungligen av CekariYH:

Inte så svårt väl?

Jag menade ladda upp från datorn till Flickr ifall du har bilder/filmer på den

Kort beskrivning:
Logga in via webben, I menyraden nästan högst upp finns ett menyval, Upload, klicka på den och dra sedan dina bilder/filmer till webläsaren, syns tydligt var du ska släppa dom. Använd ett befintlig Album eller skapa ett nytt (sätt rättigheter dvs privat eller public eller vad nu har för nivåer som bara vänner etc, går att ändra senare också. Skapa taggar och beskrivningar mm. Du kan alltid flytta eller visa bilder i flera album senare.
Tex har jag ett speciellt album som är privat som jag bara använder för att ladda upp bilder till andra websidor som tex den här mm.
Andra album är publika med olika teman som bilar, natur, stads etc etc

Behöver inte ha alla mina privata bilder/och filmer på Flickr. Däremot kommer jag ta hem de min iPhone har tagit.

Angående lagra bilder för posta på hemsidor t.ex. forum så använder jag redan Imgur för det. Antar jag kan använda Flickr istället om jag vill samla allt på ett ställe.

Ska bara beställa en USB-disk nu. När jag bestämt mig för storlek på den...

Angående Crash Plan igen. Det står 1 dator och fler datorer på prisplanerna. Betyder det fri datamängd från 1 dator eller finns det någon begränsning? De verkar inte specificera någon datamängd.

Ursprungligen av Rivqah:

Angående Crash Plan igen. Det står 1 dator och fler datorer på prisplanerna. Betyder det fri datamängd från 1 dator eller finns det någon begränsning? De verkar inte specificera någon datamängd.

https://www.code42.com/store/

"Unlimited online storage"

Ursprungligen av Emanuel L:

https://www.code42.com/store/

"Unlimited online storage"

Ibland läser man sig blind...

Nu har jag beställt LaCie Rugged Mini USB 3.0. Det blev 500GB modellen ändå.

Ursprungligen av Rivqah:

Ibland läser man sig blind...

Nu har jag beställt LaCie Rugged Mini USB 3.0. Det blev 500GB modellen ändå.

grattis. men du kommer att ångra dig längre fram

Ursprungligen av Emanuel L:

grattis. men du kommer att ångra dig längre fram

Den dagen den sorgen. Först måste min laptop ta slut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-23 20:32

Måste den? Det kanske blir mer än en dator i familjen....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-24 00:14

Eller brand...

Eller inbrott...

Eller...ja, du fattar kanske.

Den smarte ser tipsen, andra lär sig den hårda vägen

Ursprungligen av kenjon:

Måste den? Det kanske blir mer än en dator i familjen....

Nej, det är bara jag som kommer använda den.

Ursprungligen av Rivqah:

Nej, det är bara jag som kommer använda den.

Coolt du kan se in i framtiden

Ursprungligen av Megolon:

Coolt du kan se in i framtiden

Mer jag som vet vem jag köper hårddisken till: Mig.

Ursprungligen av Rivqah:

Mer jag som vet vem jag köper hårddisken till: Mig.

Får man göra så? ;-D

Ursprungligen av CekariYH:

Får man göra så? ;-D

Får man göra vad? Köpa sig en egen hårddisk?

Nu har hårddisken kommit. Bara att hämta ut paketet. Återkommer inom närmsta dagarna för råd på hur jag formatera om hårddisken så jag kan börja göra backup med TM.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-26 17:13

@Goflorp hade en klistrad tråd om detta, men hittar inte den nu. Men hittade denna istället:
http://www.99mac.se/forum/t/277735-sa-har-for...

Tack @kenjon, ska kolla tråden du länkar. Hämtade ut USB-disken idag. Ser robust och smidig ut!

När man gör backup med TM efter första säkerhetskopieringen så gör den bara backup på nytt/förändringar? Skitbra ju.

Uppskattar även att TM säger till att nu har jag inte gjort en ny backup på 10 dagar så det blir rutin. Toppen verkligen.

Bevaka tråden