Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus eller trojan?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått varning om att lagringskapaciteten är nästan slut. Ser att kapaciteten är "0", så jag slänger tunga appar och bilder. Får då lite kapacitet igen. Utan att göra något är kapaciteten plötsligt "0" igen.
Kan tillägga att jag fått ett mailkonto kapat. Samband?

Ursprungligen av mangekungsbacka:

Har fått varning om att lagringskapaciteten är nästan slut. Ser att kapaciteten är "0", så jag slänger tunga appar och bilder. Får då lite kapacitet igen. Utan att göra något är kapaciteten plötsligt "0" igen.
Kan tillägga att jag fått ett mailkonto kapat. Samband?

- Har du nyligen aktiverat iCloud-bildbibliotek i samband med att du börjat använda den nya appen Bilder?
- Har du aktiverat Time Machine men haft din backuphårddisk urkopplat ett tag?

Detta beror sannolikt på ett problem som drabbat framförallt användare av Time Machine på sistone.

Här är ett par trådar om problemet med workarounds:

https://discussions.apple.com/thread/6983320?...
http://www.macissues.com/2015/04/15/address-a...

Svar nej, på bägge frågorna!

Ursprungligen av pushloop:

- Har du nyligen aktiverat iCloud-bildbibliotek i samband med att du börjat använda den nya appen Bilder?
- Har du aktiverat Time Machine men haft din backuphårddisk urkopplat ett tag?

Detta beror sannolikt på ett problem som drabbat framförallt användare av Time Machine på sistone.

Här är ett par trådar om problemet med workarounds:

https://discussions.apple.com/thread/6983320?...
http://www.macissues.com/2015/04/15/address-a...

Ursprungligen av pushloop:

- Har du...

Dina tips och länkar verkar vara avsedda för en dator. Men den här tråden ligger i iPhone-forumet. *)

Till trådskaparen:
Berätta vilken sorts enhet det handlar om, och vilket operativsystem den kör, så blir det mindre risk för missförstånd.

*) Edit: Låg i iPhone-forumet, nu flyttad till iOS.

Senast redigerat 2015-05-24 08:25

Frågan gäller min iPhone (iOS 8.3)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Dina tips och länkar verkar vara avsedda för en dator. Men den här tråden ligger i iPhone-forumet...

Till trådskaparen:
Berätta vilken sorts enhet det handlar om, och vilket operativsystem den kör, så blir det mindre risk för missförstånd.

Vilken lagringskapacitet är noll?

Ursprungligen av Megolon:

Vilken lagringskapacitet är noll?

Kapacitet: 12 GB
Ledigt utrymme: 0

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Dina tips och länkar verkar vara avsedda för en dator. Men den här tråden ligger i iPhone-forumet. *)

Till trådskaparen:
Berätta vilken sorts enhet det handlar om, och vilket operativsystem den kör, så blir det mindre risk för missförstånd.

*) Edit: Låg i iPhone-forumet, nu flyttad till iOS.

Ah, klickade på länken på startsidan så jag noterade aldrig forumet. Bra där.

Hur ser det ut under Inställningar - Allmänt - Användning - Hantera lagring?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-24 13:38
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur ser det ut under Inställningar - Allmänt - Användning - Hantera lagring?

Skulle det stå att Mail tar upp flera GB så kanske det har samband med att ditt mailkonto kapats. Men Mail laddar väl inte ner stora bilagor automatiskt?
Vi pratar om tre olika problem: intrång i din mail, slut på lagringsutrymme på din iPhone och sist en eventuell trojan på din Mac/PC.

Ursprungligen av reboot81:

... och sist en eventuell trojan på din Mac/PC.

Nej, jag tror inte att datorn är inblandad överhuvudtaget. Jag förstår inte var virus/trojan-teorin kommer ifrån, men jag tror att även det syftar på telefonen.

Senast redigerat 2015-05-24 18:20

Har du Spotify installerat eller någon annan app (t.ex. Podcaster) som automatiskt kan ladda ned musik eller data i mån av plats?

Ursprungligen av pushloop:

Har du Spotify installerat eller någon annan app (t.ex. Podcaster) som automatiskt kan ladda ned musik eller data i mån av plats?

Spotify

Senast redigerat 2015-05-24 22:41
Ursprungligen av mangekungsbacka:

Spotify

Ok. Då kan ju listor du prenumererar på och valt att spara offline vara boven - så snart utrymme frigörs och nya spår tillkommit till listorna så laddas de ned och tar upp utrymmet. Så ta en titt under Inställningar > Allmänt > Användning > Hantera lagring som tidigare föreslogs och kolla hur mycket plats Spotify tar upp, och kolla i Spotify hur det står till med offlinelistor.

Men, ta också en extra titt så att du inte också har andra appar som kan fyllas på i mån av plats.

Ursprungligen av pushloop:

Ok. Då kan ju listor du prenumererar på och valt att spara offline vara boven - så snart utrymme frigörs och nya spår tillkommit till listorna så laddas de ned och tar upp utrymmet. Så ta en titt under Inställningar > Allmänt > Användning > Hantera lagring som tidigare föreslogs och kolla hur mycket plats Spotify tar upp, och kolla i Spotify hur det står till med offlinelistor.

Men, ta också en extra titt så att du inte också har andra appar som kan fyllas på i mån av plats.

Missförstod din fråga. Jag har Spotify men prenumererar inte på några listor. Däremot tar annan musik stor plats, likaså bilder - lika bra att rensa så att jag inte hela tiden ligger på gränsen.
Kapade mailkontakt ör en helt annan femma.

Femton inlägg senare, och vi vet fortfarande inte kopplingen mellan rubriken och trådens faktiska frågeställning...

Betyder rubriken att du misstänker att ett virus eller en trojan ligger bakom bristen på ledigt utrymme?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Femton inlägg senare, och vi vet fortfarande inte kopplingen mellan rubriken och trådens faktiska frågeställning...

Betyder rubriken att du misstänker att ett virus eller en trojan ligger bakom bristen på ledigt utrymme?

Ledsen att rubriken blev förvirrande.
Jag oroades av att det stod "0" p tillgänglig kapacitet. Trots att jag tog bort appar och bilder mm blev kapaciteten ändå "0".

1
Bevaka tråden