Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

National Geographic-bilder - ett virus?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan en lång tid försökt ställa in bildvägg som skärmsläckare på mina datorer, och med mitt bildbibliotek som urval, men hela tiden, så visas bilder från National Geographic i stället. Har provat att ta bort dom, men datorn letar ändå efter bara dom, och visat således inga bilder alls. Har gått in i skärmsläckarinställningarna massor med gånger, med samma resultat, att efter en stund så är det bara naturbilder....

Vad göra? Är det ett virus?
Kör OS X 10.10.3

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-24 13:56
Ursprungligen av tbe009:

Jag har sedan en lång tid försökt ställa in bildvägg som skärmsläckare på mina datorer, och med mitt bildbibliotek som urval, men hela tiden, så visas bilder från National Geographic i stället. Har provat att ta bort dom, men datorn letar ändå efter bara dom, och visat således inga bilder alls. Har gått in i skärmsläckarinställningarna massor med gånger, med samma resultat, att efter en stund så är det bara naturbilder....

Vad göra? Är det ett virus?
Kör OS X 10.10.3

Lyckas du få dina bilder att visas med andra skärmsläckare?
Lyckas du då andra bilder än NatGeos att visas, tex Kosmos? Bilder från valfri mapp på datorn?

Bildbibliotek, där kan du välja mellan iPhoto och Bilder -bibliotek. Vilket har du valt? I vilket program har du dina bilder? Bilder eller iPhoto?

Vad har du prövat att ta bort? Bilderna här: /Library/Screen Savers/Default Collections/ ?

Och nej, du har med största sannolikhet inte drabbats av virus. Att oroa sig över virusrisken på OS X är som att vara rädd att blixten slår ner i dig. Risken finns, men den är liten. Bra mycket mer effektivt att vara försiktig i trafiken, eller att fundera kritiskt över vad det är för program man laddar ner/kör/startar.
Skräpprogram på OS X är i 99% av fallen något du själv (omedvetet) installerar.

Ursprungligen av reboot81:

Lyckas du få dina bilder att visas med andra skärmsläckare?

Lyckas du då andra bilder än NatGeos att visas, tex Kosmos? Bilder från valfri mapp på datorn? Inte kollat. Ska kolla.

Ursprungligen av reboot81:

Bildbibliotek, där kan du välja mellan iPhoto och Bilder -bibliotek. Vilket har du valt? I vilket program har du dina bilder? Bilder eller iPhoto?

Jag väljer bibliotek och sedan ett album från det

Ursprungligen av reboot81:

Vad har du prövat att ta bort? Bilderna här: /Library/Screen Savers/Default Collections/ ?

Ja, på min andra datorn det slutar bara med att bildspelet är tomt, eftersom datorn fortfarande söker efter National-bilderna till skärmsläckaren.

Fler har samma problem, med rätt så omständliga lösningar
https://discussions.apple.com/thread/6649164

Senast redigerat 2015-05-24 19:38
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-24 15:31
Ursprungligen av tbe009:

Lyckas du få dina bilder att visas med andra skärmsläckare?
Lyckas du då andra bilder än NatGeos att visas, tex Kosmos? Bilder från valfri mapp på datorn? Inte kollat. Ska kolla.

Bildbibliotek, där kan du välja mellan iPhoto och Bilder -bibliotek. Vilket har du valt? I vilket program har du dina bilder? Bilder eller iPhoto? Jag väljer bibliotek och sedan ett album från det

Vad har du prövat att ta bort? Bilderna här: /Library/Screen Savers/Default Collections/ ? Ja, på min andra datorn det slutar bara med att bildspelet är tomt, eftersom datorn fortfarande söker efter National-bilderna till skärmsläckaren.

Fler har samma problem, med rätt så omständliga lösningar
https://discussions.apple.com/thread/6649164

Enda vettiga lösning där är att slänga de problematiska .plist-filerna (de som lagrar inställningarna).
De återskapas automatisk när man går in och ändrar skärmsläckare.

Alltså, gå till ~/Library/Preferences/ByHost och släng alla filer som börjar med com.apple.screensaver

Senast redigerat 2015-05-24 19:39

Tackar reboot81, funkade perfekt. Nu funkar det som det ska. Tack o bock.

Ursprungligen av reboot81:

Enda vettiga lösning där är att slänga de problematiska .plist-filerna (de som lagrar inställningarna).
De återskapas automatisk när man går in och ändrar skärmsläckare.

Alltså, gå till ~/Library/Preferences/ByHost och släng alla filer som börjar med com.apple.screensaver

National G är tillbaka, obeveklig som tidigare. Kan det bero på att mina egna bilder faktiskt ligger på iCloud drive, och inte lokalt på datorn? Att datorn tappar kontakten på nåt sätt och väljer då national g som ligger lokalt på hårddisken.

Ursprungligen av tbe009:

Tackar reboot81, funkade perfekt. Nu funkar det som det ska. Tack o bock.

Ursprungligen av tbe009:

National G är tillbaka, obeveklig som tidigare. Kan det bero på att mina egna bilder faktiskt ligger på iCloud drive, och inte lokalt på datorn? Att datorn tappar kontakten på nåt sätt och väljer då national g som ligger lokalt på hårddisken.

Har du skapat en egen map i iCloud där du lagt bilderna så finns dom ju fysiskt också på datorns hårddisk.

1
Bevaka tråden