Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ofrivillig "visa skrivbord"-funktion.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-23 09:30

Jag köpte nyligen en macbook air 13", OS X Yosemite. Allt fungerar fint förutom en sak. Då och då, men kontinuerligt, är det som att funktionen "visa skrivbord" aktiveras bara av att jag rör muspekaren uppåt/snett uppåt. Programfönstret jag arbetar i för tillfället rullas upp, bort från skärmen. Fönstrets nedersta del syns dock fortfarande i överkant av skärmen och jag kan trycka på det och det rullas ned tillbaka igen. Ja, som sagt, det är precis som det är och ser ut med "visa skrivbord" (fn+F11).

Har testat att av- och ominstallera program där jag framför allt märkt av problemet (Chrome och Firefox), samt också gjort en säker start. Därtill har jag stängt av den funktion för styrplattan som just "visar skrivbordet" - och nästan alla andra specialfunktioner på styrplattan också. Ingenting av det hjäper.

Finns det någon enkel lösning på detta, månntro?

Kolla om du har någon funktion i aktiva hörn. Det ser du i Systeminställningar->Mission Control->knappen Aktiva hörn...
Gissningsvis har du skrivbord som alternativ på en av dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-23 10:35
Ursprungligen av suddgummi:

Kolla om du har någon funktion i aktiva hörn. Det ser du i Systeminställningar->Mission Control->knappen Aktiva hörn...
Gissningsvis har du skrivbord som alternativ på en av dem.

Har funderat på den inställningen - som mycket riktigt var inställd på Skrivbord, iaf i de två vänstra hörnen - men inte begripit riktigt vad aktiva hörn är. Det borde jag förstås ha kollat upp innan jag frågade! Men tusen tack, har ändrat dessa inställningar nu, får se om det löser problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-23 20:04

Problemet verkar löst! Tack, igen.

1
Bevaka tråden