Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, para, ställ in det mesta som du vill ha det, uppdatera WiOS via iPhone och finsnickra på inställningarna via iPhone

(WiOS = Watch iOS i brist på bättre, eller wOS, vi får väl se vad som slår )

Tack för tipset. WiOS tycker jag låter bra. Om någon timma skall jag starta processen. Tur det är lördag i morgon. Har aldrig haft problem med IOS eller OSX från start. Hoppas det blir samma med WiOS.?

Ursprungligen av adress@mac:

Tack för tipset. WiOS tycker jag låter bra. Om någon timma skall jag starta processen. Tur det är lördag i morgon. Har aldrig haft problem med IOS eller OSX från start. Hoppas det blir samma med WiOS.?

Hade inga problem alls, fast det tog sin lilla tid att uppdatera, så bli inte nervös
Glöm inte att ha minst 50% laddning kvar och sätt Watch i laddaren innan du börjar. Hade även iPhone i laddaren.

Ursprungligen av CekariYH:

Hade inga problem alls, fast det tog sin lilla tid att uppdatera, så bli inte nervös
Glöm inte att ha minst 50% laddning kvar och sätt Watch i laddaren innan du börjar. Hade även iPhone i laddaren.

Båda sitter redan i laddaren - och får göra det en stund till - innan jag börjar. Föresten får dom sitta kvar under hela parningen - uppdateringen. Jäkla ord också - parningen. Tur man inte är blyg....?

Ursprungligen av CekariYH:

Hade inga problem alls, fast det tog sin lilla tid att uppdatera, så bli inte nervös
Glöm inte att ha minst 50% laddning kvar och sätt Watch i laddaren innan du börjar. Hade även iPhone i laddaren.

Jag tyckte att det var ett något underligt krav: minst 50% OCH sitta kopplad till en laddare... Vanligen så brukar det var eller...

Men det var onekligen ett och för jag fick inte igenom min uppdatering innan klockan hade laddat upp sig en aning.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tyckte att det var ett något underligt krav: minst 50% OCH sitta kopplad till en laddare... Vanligen så brukar det var eller...

Men det var onekligen ett och för jag fick inte igenom min uppdatering innan klockan hade laddat upp sig en aning.

Jag tycker kravet om att  Watch skall sitta på armen - och att kameran skall riktas mot klockan. Vad är den specifika anledningen till just det? Tittade i och för sig på den franska installationen - vilket inte är min starkaste sida......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-22 19:57
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, para, ställ in det mesta som du vill ha det, uppdatera WiOS via iPhone och finsnickra på inställningarna via iPhone

(WiOS = Watch iOS i brist på bättre, eller wOS, vi får väl se vad som slår )

I så fall AWOS eftersom det heter Apple Watch OS

Ursprungligen av adress@mac:

Jag tycker kravet om att  Watch skall sitta på armen - och att kameran skall riktas mot klockan. Vad är den specifika anledningen till just det? Tittade i och för sig på den franska installationen - vilket inte är min starkaste sida......

Du menar när du parade? Jag hade min på skrivbordet och det funkade.

Ursprungligen av zinned:

I så fall AWOS eftersom det heter Apple Watch OS

Provade det men tyckte det kändes awigt att säga, så jag skippade det

[quote name="CekariYH" postid="2238522"]Du menar när du parade? Jag hade min på skrivbordet och det funkade.
Tänker jag också göra. Undrade mest varför/motivering till det konstiga sättet med klockan på armen - och kameran riktad mot urtavlan. Låter lita 1:a april för mig - men det finns säkert en anledning a-la Apple.

Jag har en fråga till er som har fått er klocka och installerat uppdateringen och har svenska som huvudspråk. När man får ett sms, och ska svara på det så ska ju klockan föreslå svar automatiskt baserat på vad som står i meddelandet. Ex: "Vill du ha kaffe eller te?", så föreslår klockan automatiskt svarsalternativen "kaffe" och "te" så att man slipper diktera eller plocka fram iPhonen.

Fungerar detta på svenska?

Snart har jag kanske trimmat in denna som jag vill ha den. För mig så känns den inte som en revolution från dag ett men som en stegvis allt mer övertygande extra förlängning av iPhonen.

Givetvis så finns det utrymme för förbättringar som att jag vill kunna ge snabba korta svar på mejl med mera men det kommer nog senare.

När det gäller urtavlor så vet jag inte om jag saknar tredjeparts urtavlor men jag har några idéer för Apple. I dagens eländesväder här hemma så ser jag definitivt "behovet" av en väderbetonad urtavla. En variant av av Rörelse eller Solen som ger en schematisk bild över dagens väder på hela urtavlan. (Inte detaljer utan en stor sol, ett stort regnmoln eller liknande)

Sedan så finns det småsaker som jag måste vänja mig med. En är att görs mig av med "batterirädslan". Jag behöver inte ladda klockan bara för att laddningen har nått ner till 25%. Den överlever i alla fall.

Och sedan så måste jag övertyga min fru om att hon ska ha en:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-23 09:19
Ursprungligen av adress@mac:

Tänker jag också göra. Undrade mest varför/motivering till det konstiga sättet med klockan på armen - och kameran riktad mot urtavlan. Låter lita 1:a april för mig - men det finns säkert en anledning a-la Apple.

Det är inget magiskt egentligen, det handlar om att det är en aningen annorlunda QR-kod. Samma teknik men i ett annat utförande. Tyvärr inget magiskt

Ursprungligen av southtown:

Jag har en fråga till er som har fått er klocka och installerat uppdateringen och har svenska som huvudspråk. När man får ett sms, och ska svara på det så ska ju klockan föreslå svar automatiskt baserat på vad som står i meddelandet. Ex: "Vill du ha kaffe eller te?", så föreslår klockan automatiskt svarsalternativen "kaffe" och "te" så att man slipper diktera eller plocka fram iPhonen.

Fungerar detta på svenska?

Oavsett om man kör på engelska eller svenska så är förslagen till svar inte alls baserade på vad som skrivs i meddelandet du får. Däremot har du möjligheten att tidigare definiera ett antal svar som du ofta ger och som du då direkt har tillgång till i klockan när du svarar på ett meddelande, om du nu inte vill använda diktering.

Ursprungligen av BlackSmp:

*text*

Jag känner inte direkt som du gällande väderdetaljerna. För mig räcker det med en fungerande app med glance på klockan. Jag använde länge Wunderground på telefonen och den har också en app till klockan som initialt fungerade kanon men som efter senaste uppdateringen blivit helt värdelös, iaf på min klocka. Den uppdaterar inte datan alls i glance'en och går man in i appen så är det helt svart.

Vad det gäller frugan så har jag inte ens frågat, jag har en beställd sedan en vecka tillbaka som hon får som en liten present

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-23 09:37

Någon som vet hur man triggar denna bilden när man laddar klockan?

Vad gäller väder använder jag Yahoo Väder! på mobilen och ger en skaplig presentation på klockan vid glances.
En väder-urtavla är inget som jag saknar, i nuläget iaf.

Ursprungligen av zinned:

Någon som vet hur man triggar denna bilden när man laddar klockan?

Den dyker väl bara upp när du precis satt den på laddning? Har inte försökt trigga den så vet ej.

Ursprungligen av zinned:

Jag känner inte direkt som du gällande väderdetaljerna. För mig räcker det med en fungerande app med glance på klockan.

Ursprungligen av CekariYH:

Vad gäller väder använder jag Yahoo Väder! på mobilen och ger en skaplig presentation på klockan vid glances.
En väder-urtavla är inget som jag saknar, i nuläget iaf.

Vi är alla olika och det är väl bra? ?

Jag kände bara att en väderurtavla skulle passa rätt bra ihop med urtavlorna Astronomi, Solen och Rörelse iofs så tror jag inte att jag skulle använda den särskilt mycket men i vissa lägen kan den vara kul. Inte en praktiskt urtavla utan en urtavla som kan användas för att drömma sig bort med.

Som jag skrev: jag är inte ute efter detaljer. Jag vill bara få en snabb skissbild över hur vädret ser ut här eller varför inte i Australien etc.

Edit: Eller som Cook sa:" Detta är vår mest personliga produkt". Låt fantasin löpa fritt och fundera över vad som skulle kunna göra oss glada när vi tittar på klockan.

Ursprungligen av zinned:

Någon som vet hur man triggar denna bilden när man laddar klockan?

Den kommer bara fram när du ansluter klockan till laddaren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-23 09:57

@BlackSmp > Helt enig

Ursprungligen av CekariYH:

Den dyker väl bara upp när du precis satt den på laddning? Har inte försökt trigga den så vet ej.

Minns faktiskt inte om jag har sett den en endaste gång...borde väl gå att få fram den?

Ursprungligen av zinned:

@BlackSmp > Helt enig

Minns faktiskt inte om jag har sett den en endaste gång...borde väl gå att få fram den?

Provade, men hitta inget sätt att få fram den igen efter att den slocknat., bara glances återstående laddning bilden, som då så klart visar "laddar" istf "återstående batteritid".

[quote name="zinned" postid="2238549"]Det är inget magiskt egentligen, det handlar om att det är en aningen annorlunda QR-kod. Samma teknik men i ett annat utförande. Tyvärr inget magiskt

@zinned.
Vad tror du händer om man hoppar över det momentet. Lägger telefon och klocka bredvid varann på bordet bara ? Tror CekariYH skrev att han gjorde så. Missar man något - eller blir det trassel - tror du ?

[quote name="adress@mac" postid="2238569"]

Ursprungligen av zinned:

Det är inget magiskt egentligen, det handlar om att det är en aningen annorlunda QR-kod. Samma teknik men i ett annat utförande. Tyvärr inget magiskt

@zinned.
Vad tror du händer om man hoppar över det momentet. Lägger telefon och klocka bredvid varann på bordet bara ? Tror CekariYH skrev att han gjorde så. Missar man något - eller blir det trassel - tror du ?

Nja, jag hade inte mobilen bredvid på bordet utan parade med att fota Watch skärmen fast den låg på bordet istf på armen

Så, då sitter min i UK Mails depå under helgen och måndag. Eftersom ingen här har kunnat köpa AppleCare+ till sina klockor, hur tänker vi om det? Känns som att man kommer behöva vara ganska rädd om klockan faktiskt.

[quote name="CekariYH" postid="2238571"]

Ursprungligen av adress@mac:

Nja, jag hade inte mobilen bredvid på bordet utan parade med att fota Watch skärmen fast den låg på bordet istf på armen

Du ser - jag fattade fel - bättre att fråga en gång för mycket - ibland. Oavsett - du upplevde inget problem av den anledningen ? Låter ju fn så mycket mer bekvämt att ha klockan på bordet. ?

Ursprungligen av iAmFille:

Så, då sitter min i UK Mails depå under helgen och måndag. Eftersom ingen här har kunnat köpa AppleCare+ till sina klockor, hur tänker vi om det? Känns som att man kommer behöva vara ganska rädd om klockan faktiskt.

Har aldrig tecknat Apple Care på någon av mina Apple-produkter under alla år - dom är många. Säger inte att det är att rekommendera. Kan ha haft tur - och sparat pengar på köpet.
Kolla din hemförsäkring vad som gäller. Kanske samma för iPhone och  Watch.

Laddare - ställ till  Watch

Någon som hunnit hitta/köpa ett bra och snyggt laddare/ställ till  Watch ännu ? Verkar som " inga" butiker i Sverige fått in ännu. Direkt tillverkarna typ Twelve South och Griffin går ju - men det verkar vara 3-4 v leveranstid. Kanske får man " stilla " sig lite. Utbudet i Sverige exploderar väl efter släppet av  Watch.

Ursprungligen av iAmFille:

Så, då sitter min i UK Mails depå under helgen och måndag. Eftersom ingen här har kunnat köpa AppleCare+ till sina klockor, hur tänker vi om det? Känns som att man kommer behöva vara ganska rädd om klockan faktiskt.

Nej, jag ser ingen anledning till att köpa AppleCare+. Klockan sittar fast på armen, den lär vara säkrare än telefonen som du fibblar med och kan råka tappa.

Givetvis så kan du ändå tappa klockan eller slå in den i en vägg eller något liknande men sådant händer. Går den sönder så - shit happens - men det är ingen katastrof. Klart att det kan svida men försäkringar har jag för att skydda mig mot sådant som verkligen kan förstöra mitt liv som bilolyckor, husbrand eller långvarig sjukdom.

En specialförsäkring för att täcka en enstaka konsumptionspryl? Det behövs sällan utan är oftast bara ett bra sätt att slänga bort pengar på.

Så resonerar jag.

Ursprungligen av adress@mac:

Någon som hunnit hitta/köpa ett bra och snyggt laddare/ställ till  Watch ännu ? Verkar som " inga" butiker i Sverige fått in ännu. Direkt tillverkarna typ Twelve South och Griffin går ju - men det verkar vara 3-4 v leveranstid. Kanske får man " stilla " sig lite. Utbudet i Sverige exploderar väl efter släppet av  Watch.

Jag har ju mitt legoställ som faktiskt fungerar riktigt bra men annars skulle jag rekommendera att gå till amazon.co.uk och söka på Apple Watch Stand". Det finns några vettiga till rimliga priser där.

[quote name="adress@mac" postid="2238574"]

Ursprungligen av CekariYH:

Du ser - jag fattade fel - bättre att fråga en gång för mycket - ibland. Oavsett - du upplevde inget problem av den anledningen ? Låter ju fn så mycket mer bekvämt att ha klockan på bordet. ?

Nä, inget som jag märkt iaf då allt beter sig som väntat
Det handlar ju bara att få klockan parad med mobilen, och du lär märka direkt om det inte fungerade att para.
Man ser ju också i klockan om den är parad i Glances längst till vänster, högst upp i grönt står det Ansluten med en outline-bild på en iPhone.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har ju mitt legoställ som faktiskt fungerar riktigt bra men annars skulle jag rekommendera att gå till amazon.co.uk och söka på Apple Watch Stand". Det finns några vettiga till rimliga priser där.

Det var måååånga ! Konstigt att ingen i Sverige nappat på att vara först att sälja. En stor marknad - för alla dom som ändå har / kommer att  Watch - och inte bygger Lego.
Precis som jag trodde - dom jag tycker var intressanta " not in stock ". Får kolla vidare - inga problem.

[quote name="CekariYH" postid="2238587"]

Ursprungligen av adress@mac:

Nä, inget som jag märkt iaf då allt beter sig som väntat
Det handlar ju bara att få klockan parad med mobilen, och du lär märka direkt om det inte fungerade att para.
Man ser ju också i klockan om den är parad i Glances längst till vänster, högst upp i grönt står det Ansluten med en outline-bild på en iPhone.

Bra tips ! Varför jag tjatar om detta med armen - är att jag är nyopererad i V axel - och det känns jobbigt att hålla armen i ett visst läge. Åtminstone en längre stund. Då känns bordet som en lättnad - om man säger så.
Jag provar med bordet och i hållaren. Ha det gott.

Extra armband till  Watch

Nu börjar det röra på sig i Apple butiker i USA. Hoppas det kommer till Sverige i samband med telefonerna.

"Apple is selling individual Sport Bands for $49, while the Classic Buckle, Milanese Loop and Leather Loop retail for $149 each. The Modern Buckle is costlier at $249 and the Link Bracelet is the most expensive Apple Watch strap available at $449. The prices listed are based on the United States and will vary in international countries based on local currencies and exchange rates. "

Bevaka tråden