Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avast varnar för infekterad mail

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-19 21:49

Har haft Avast Mac Security ett tag, den varnar för ett mail från någon som heter dagenslillanyhet.com, säkert en sex-sju stycken varningsrutor poppar upp så fort jag får mail därifrån. I Avast hittar jag: Virus namn URL:Mail, URL http;//klick.dagenslillanyhet.com....
Jag markerar som skräp och slänger sedan i papperskorgen, men den fortsätter ändå att dyka upp. Vet inte hur jag ska få ett stopp på detta, vågar inte klicka på avprenumrera i mailet i fall det är en farlig länk.
Någon som har ett bra råd?

Det är en sida där man registrerar sig för prenumeration för nyhetsbrev och tävlingar.
Är garanterat ingen virus som kan skada din daton.

Så här ser hemsidan ut förresten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-20 12:22

Tack ska du ha, jag har aldrig registrerat mig där, men ... suck ... det hjälper ju inte. Jag får då och då nyhetsbrev jag aldrig bett om, är aldrig med i några tävlingar, klickar aldrig på länkar vare sig i mail eller annanstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-21 11:10

Nu dök den upp igen, Avast varnar "Infektion blockerad", med 6 popup-rutor. Jag väljer avprenumrera och får då en varning igen, antingen stänga av webbskydd i Avast eller stänga ned. Jag stänger av webbskydd och går vidare, då dyker McAfee varningsruta upp och varnar för osäker webbsida, "vill du gå vidare ändå". Jag går vidare och väljer OK vid avprenumrera.
Hoppas nu att jag slipper detta något mer!!! Det var obehagligt.

Jag får skräpmail varje dag och skulle jag ha Avast och McAfee skulle jag också få en massa varningar.
Varningar som i själva verket är onödiga och överdrivna eftersom det INTE finns några virus till OS X.
Det enda program jag kan rekommendera är AdwareMedic som tar bort reklamprogram (Adware) som i sig själv inte är farliga men irriterande.

Jag säger inte att du ska avinstallera några säkerhetsprogram men du ska vara medveten att dom varnar i onödan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-21 11:29

Ja, nu får jag ju inte en massa varningar utan bara på denna just. Jag är medveten om att det inte skyddar mot virus och att OS X inte hittills drabbats av virus. Tack för din omtanke, men jag tror ändå inte att de varnar i onödan! Det kan vara andra säkerhetsrisker än virus.

Ursprungligen av Gnulia:

Ja, nu får jag ju inte en massa varningar utan bara på denna just. Jag är medveten om att det inte skyddar mot virus och att OS X inte hittills drabbats av virus. Tack för din omtanke, men jag tror ändå inte att de varnar i onödan! Det kan vara andra säkerhetsrisker än virus.

Så vad varnar dom för om det inte finns virus?
Nej sunt förnuft,som du tydligt bevisat att du har,ställer in så att man bara kan installera från AppStore,brandväggen igång så är du säker.
Men jag kommer inte hindra dig att använda programmen

Man ska inte klicka på avprenumerera på såna saker, då vet lurendrejarna att det är en aktiv användare och det kan bara bli värre.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-21 15:05

Personligen tycker jag att de flesta antivirusprogrammen (som jag testat) känns som virus i sig själva. En massa skit som poppar upp och varnar i tid och otid. Det enda som jag tycker fungerar med minst inslag av irriterande beteende är ClamXav och som tidigare nämnts AdwareMedic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-21 19:52
Ursprungligen av keptang:

Man ska inte klicka på avprenumerera på såna saker, då vet lurendrejarna att det är en aktiv användare och det kan bara bli värre.

Det var lite det jag anade, har du något tips på hur man annars blir av med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-21 19:57
Ursprungligen av Megolon:

Så vad varnar dom för om det inte finns virus?
Nej sunt förnuft,som du tydligt bevisat att du har,ställer in så att man bara kan installera från AppStore,brandväggen igång så är du säker.
Men jag kommer inte hindra dig att använda programmen

Den varnade för infekterad filer, det kan även vara skadlig kod eller osäkra webbsidor.
Får se hur länge jag använder den ...

Ursprungligen av Gnulia:

Den varnade för infekterad filer, det kan även vara skadlig kod eller osäkra webbsidor.
Får se hur länge jag använder den ...

Kör bara det som @Megolon tipsade om, http://www.adwaremedic.com/index.php så lär det vara ok.

1
Bevaka tråden