Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Telia Öppen Fiber.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-20 11:01

Fick mitt "Öppen Fiber" installerat för ett par veckor sedan men inte fått tummen ur förens igår.

Jag läste runt lite och funderade på Bahnhof men det föll tillslut på Telia 100/100 mbit. Dom erbjöd 3 gratis månader och ingen bindningstid, så jag tänkte att jag testar. Jag passade även på att uppdatera min OS X Server till 4.0 och min Mac Mini (som det rullar på) till Yosemite, när jag ändå skulle krångla med att lämna ADSL och gå in i Fiber-världen på serven.

Efter att allt var installerat och klart körde jag en tptest - 129/124 mbit!(!!)

Nu sitter jag på kontoret där jag klockar 87/88 mbit, så jag testade ladda upp en 3,17GB tung fil - först till min server och sen till OneDrive.

OS X Server 4.0 - 4 min 34 sekunder
OneDrive - 16 min 6 sekunder

Slutsats
Sanslöst imponerad samtidigt som jag är otroligt besviken på OneDrive. Okej att OneDrive stundtals haft ryktet om att vara en långsam tjänst, men att min lilla Mac Mini skulle vara 370% snabbare kunde jag inte drömma om.

Så jag får helt enkelt säga - hatten av för Telia, denna gången.

  • Medlem
  • 2015-05-20 11:23

Vad kostar kalaset i månaden?

Sitter med Telia Fiber och får också samma siffror.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-20 12:04
Ursprungligen av Dalle:

Vad kostar kalaset i månaden?

Det var en installationskostnad på 20 000kr till huset, men det var för ingrävning och installation och själva fiberkablarna.

Till Telia pröjsar jag 375kr / månad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-20 14:07
Ursprungligen av kladda:

Sanslöst imponerad samtidigt som jag är otroligt besviken på OneDrive. Okej att OneDrive stundtals haft ryktet om att vara en långsam tjänst, men att min lilla Mac Mini skulle vara 370% snabbare kunde jag inte drömma om.

Din lilla mini har inget med saken att göra, vore konstigt om hårddisken i din inte klarade hastigheten (förutsatt att den inte gör massa annat samtidigt då).
Bandbredd är inte gratis, tror inte många av molnlösningarna garanterar att du ska kunna ladda upp i 100Mbit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-20 14:17
Ursprungligen av Json_81:

Din lilla mini har inget med saken att göra, vore konstigt om hårddisken i din inte klarade hastigheten (förutsatt att den inte gör massa annat samtidigt då).
Bandbredd är inte gratis, tror inte många av molnlösningarna garanterar att du ska kunna ladda upp i 100Mbit.

Det är som sagt en server så den har ganska fullt upp...

Ne, det förstår jag också, men kan ändå tycka att tjänster man betalar och som levereras av några av världens mäktigaste IT-bolag borde kunna matcha vad jag har i vardagsrummet.. men jag kanske är helt ute och cyklar..

Ursprungligen av kladda:

...borde kunna matcha vad jag har i vardagsrummet.. men jag kanske är helt ute och cyklar...

Hur många samtidiga användare har du som skickar saker mot din server?
Och hur många har Onedrive?

Jag har viss förståelse för att de begränsar bandbredden för varje överföring som görs.

De kan omöjligt ha en bandbredd som motsvarar dina 100 Mbps för var och en av sina miljontals användare. Kanske att man kan komma upp i högre hastigheter ibland, beroende på den aktuella belastningen - men inte hela tiden.

Du hade en överföringshastighet på ca 26 Mbps (om jag har räknat rätt) mot Onedrive, och det tycker jag är klart godkänt.

Senast redigerat 2015-05-20 15:55
Ursprungligen av kladda:

men jag kanske är helt ute och cyklar..

Japp.
Hur skulle det gå till om miljontals användare skulle kunna ha samma hastighet på 100 Mbps upp samtidigt till Microsofts servrar (eller någon annan), en omöjlighet.
Den hastighet du fick är väldigt bra i sammanhanget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-20 16:06

Jag förstår väl också att jag inte skulle få 100 Mbit från onedrive, tmen trodde faktiskt inte att det skulle va så extremt mycket sämre. Men okej, ni visste från början hur långsamt det var, för Mig var det ett wakeup call. Men som sagt; grymt jobbat Telia, tack!

1
Bevaka tråden