Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken om man ska spela Sims?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-16 15:57

Dottern vill ha en MacBook i studentpresent. Hennes krav klaras lätt av en MacBook Air om det inte vore för det där med Sims. Så här skriver MacWorld: "Systemkravet för spelet är en Mac med minst en Core 2 Duo-processor på 2,4 gigahertz." Det jag inte förstår är Core 2 Duo-processor. Air har ju i5 på 1,6 GHz eller i7 på 2,2GHz. Fungerar inte dessa med Sims då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-16 16:10

Core2Duo är en äldre processor, så det borde funka med i5-i7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-16 22:01
Ursprungligen av kenjon:

Core2Duo är en äldre processor, så det borde funka med i5-i7.

Finns det något sätt att förstå MHz? Alltså om den gamla var tvungen att vara på mer än 2,4GHz så vad blir det omsatt till de nya processorerna..?

  • Medlem
  • 2015-05-16 22:07
Ursprungligen av xms67:

Finns det något sätt att förstå MHz?

Nej.

Ursprungligen av xms67:

Alltså om den gamla var tvungen att vara på mer än 2,4GHz så vad blir det omsatt till de nya processorerna..?

Eftersom Core 2 Duo är så pass gammal (2006-2008) så är det mycket troligt att alla nya MacBook klarar det oavsett klockfrekvens.

  • Medlem
  • 2015-05-16 22:34

Här är någon som har provat senaste Sims på bland annat en 1,4 GHz MacBook Air från 2014.
https://www.youtube.com/watch?v=1Az7wR20zVU

Det verkar i stort sett gå alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-17 11:48

Tack, då får jag ta mig en funderare och dessutom se vad dottern verkligen vill och behöver. Hon börjar troligen på universitet i höst och utöver att spela Sims så är det vanligt användande för en universitetsstudent som det handlar om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-18 16:28

Som student kommer hon kanske att bära på den en hel del. Så en Air 13"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-19 21:11
Ursprungligen av kenjon:

Som student kommer hon kanske att bära på den en hel del. Så en Air 13"...

Vi har pratat om det. Men å andra sidan vägen Pro 13" Retina inte så väldigt mycket mer.

Ursprungligen av xms67:

Vi har pratat om det. Men å andra sidan vägen Pro 13" Retina inte så väldigt mycket mer.

Jo det gör den!

Nu är det väl individuellt, men jag tycker personligen att skillnaden i vikt MBP13/MBA13 är enorm om man skall bära omkring på datorn hela dagen. Prova ordentligt först! Däremot tycker jag inte viktskillnaden mellan MBA11/MBA13 är tillräckligt stor för att motivera den pluttiga skärmen, sämre styrplattan osv.

Skall väl tilläggas att jag (som tidigare skrivet och fortfarande personligen) inte anser retina vara så fantastiskt. Ganska underwhelmed, om man säger så. MBA-skärmen är heller inte så fruktansvärt dålig som en del forumpostare på internätet plägar påstå. Kanske inget för den som redigerar foton för tjusiga magasin, men helt ok för i princip allt annat.

Vad gäller Sims är det ju en nackdel att inga macar har dvd-läsare längre. Om dottern har/köper på sig en ansenlig mängd expansionspack (finns ju ofta prisvärda beg på dvd) är det nog bra att investera i en extern läsare också. Alla expansionspacken tar ju ansenlig plats på datorn också - snåla inte på SSDn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-20 09:19
Ursprungligen av johan_tanying:

Jo det gör den!

Nu är det väl individuellt, men jag tycker personligen att skillnaden i vikt MBP13/MBA13 är enorm om man skall bära omkring på datorn hela dagen. Prova ordentligt först! Däremot tycker jag inte viktskillnaden mellan MBA11/MBA13 är tillräckligt stor för att motivera den pluttiga skärmen, sämre styrplattan osv.

Skall väl tilläggas att jag (som tidigare skrivet och fortfarande personligen) inte anser retina vara så fantastiskt. Ganska underwhelmed, om man säger så. MBA-skärmen är heller inte så fruktansvärt dålig som en del forumpostare på internätet plägar påstå. Kanske inget för den som redigerar foton för tjusiga magasin, men helt ok för i princip allt annat.

Vad gäller Sims är det ju en nackdel att inga macar har dvd-läsare längre. Om dottern har/köper på sig en ansenlig mängd expansionspack (finns ju ofta prisvärda beg på dvd) är det nog bra att investera i en extern läsare också. Alla expansionspacken tar ju ansenlig plats på datorn också - snåla inte på SSDn.

En Air är en väldigt kompetent bärbar dator vill jag påstå. Skulle jag köpa en ny bärbar idag skulle jag slå till på en Air (om det inte vore för fotoredigeringen, därav en pro retina istället). Däremot att vikten är enorm mellan air och pro retina är bara nonsens. Jag hade en släpbar HP (4 kg) mina 3 första studieår och en macbook pro 13 (som väger hela 2 kg!) mina sista två år. Jag är varken krum, sned eller skev i kroppen.

Bära runt på datorn hela dagen, man bär den mellan universitetet och hemmet.
Är man på exkursion (beroende på vilken utbildning man läser) släpar man inte med sig datorn.

Det är ingen som har pratat om att bli sned i ryggen, inte heller att jämföra med en 4 kg HP-klump (som ju dessutom ofta adderar en bokstavlig tegelsten till nätadapter).

Så tar det igen: för mig personligen innebär de 300 grammen (1,32 kg vs 1,62 kg vad gäller de MBA13 2010 och MBPr13 2013 jag jämförde när det begav sig) att man passerar en (=min) komfortgräns. MBA13 i väskan = ingen känsla av "obekväm tyngd". MBPr13 = känsla av obekväm "lite för stor tyngd". Sedan hör det inte hit att båda är lättare och tunnare än min nuvarande MBP 15" eller tidigare iBookG4 12". Eller HP.

@xms67 får helt enkelt tillsammans med dottern gå ut och provklämma på burkarna. Gärna provbära någon kompis dator i en axelväska en stund. För bära datorn kommer man att göra. Det är inte bara att frakta burken mellan A och B morgon och eftermiddag i en ryggsäck. I synnerhet är det jobbigt när man står och väntar på bussen, står i fika-kö på skolan, står och väntar utanför föreläsningssalen...

Ursprungligen av xms67:

Finns det något sätt att förstå MHz? Alltså om den gamla var tvungen att vara på mer än 2,4GHz så vad blir det omsatt till de nya processorerna..?

En i3 idag har normalt två kärnor och hyper-threading (kan köra fyra trådar samtidigt.)
En i5 idag har normalt fyra kärnor.
En i7 idag har normalt fyra kärnor och hyper-threading.

Bl.a. U-modellerna som brukar vara i bärbara är ju lägre klockade.
Det brukar ju finnas "Turbo" som gör att de kan klocka upp men eventuellt kan de bara nå hela vägen om bara en kärna används och kanske inte hela tiden. Så det är inte riktigt jämförbart ändå. De som brukar sitta i bärbara har ju haft ett större fokus på lägre energiförbrukning och bättre batteritid.

Det finns ju sidor som de här att jämföra på:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-SU940...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-29 12:08
Ursprungligen av xms67:

Dottern vill ha en MacBook i studentpresent. Hennes krav klaras lätt av en MacBook Air om det inte vore för det där med Sims. Så här skriver MacWorld: "Systemkravet för spelet är en Mac med minst en Core 2 Duo-processor på 2,4 gigahertz." Det jag inte förstår är Core 2 Duo-processor. Air har ju i5 på 1,6 GHz eller i7 på 2,2GHz. Fungerar inte dessa med Sims då?

Fungerar. Men, MBA blir väldigt varm och fläktarna snurrar på högvarv! Svårt att spela utan hörlurar

Ursprungligen av cdecl:

Nej.

Jo. 1 miljon gånger per sekund. Klart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-07 12:05

Det blev en MBP Retina 13" med 2,7 GHz Processor 256 GB Lagring och 16 GB RAM. Vi kom till slut fram till att viktskillnaden inte är så stor och datorn så pass mycket kraftigare än MBA att det bör innebära att den håller i många år utan att kännas omodern. + så klart att vi räknar med att den är bättre till SIMS även om MBA klarar spelet efter vad vi läst oss till här och på nätet. Det första är för övrigt ett av de starkaste argumentet för Mac tycker jag. Min tidigare MBA är snart tre år och den fungerar helt perfekt fortfarande. Min erfarenhet av PC och när jag hör vänner och kollegor berätt så säckar PC ihop betydligt tidigare. Sämre batteri och systemen blir sega som sirap.

  • Medlem
  • 2015-06-07 17:46
Ursprungligen av xms67:

Det blev en MBP Retina 13" med 2,7 GHz Processor 256 GB Lagring och 16 GB RAM. Vi kom till slut fram till att viktskillnaden inte är så stor och datorn så pass mycket kraftigare än MBA att det bör innebära att den håller i många år utan att kännas omodern. + så klart att vi räknar med att den är bättre till SIMS även om MBA klarar spelet efter vad vi läst oss till här och på nätet. Det första är för övrigt ett av de starkaste argumentet för Mac tycker jag. Min tidigare MBA är snart tre år och den fungerar helt perfekt fortfarande.

Låter som ett bra val.

Ursprungligen av xms67:

Min erfarenhet av PC och när jag hör vänner och kollegor berätt så säckar PC ihop betydligt tidigare. Sämre batteri och systemen blir sega som sirap.

Det beror på. Köper du en PC för 3k så får du också en PC för 3k. Men kollar du i premiumsegmentet så finns det en hel del PC som definitivt är i samma nivå som Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-07 20:55
Ursprungligen av cdecl:

Låter som ett bra val.

Det beror på. Köper du en PC för 3k så får du också en PC för 3k. Men kollar du i premiumsegmentet så finns det en hel del PC som definitivt är i samma nivå som Mac.

Fast dotterns nuvarande är en dyr Sony Vaio(eller vad de heter) och jag tycker den tappat mer i prestanda på 1,5 år än vad en MBA gör på tre. Sedan var det en trevlig dator på alla sätt ändå. Tyvärr lyckades vi köpa en med ett grafikkort som var lite B. Iofs märkligt att alla delar i systemet är på topp men ett grafikkort som låg minst en nivå under resten. Men det var samtidigt lite slarvigt av oss att inte kolla det innan köp.

1
Bevaka tråden