Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur smittar MSBlaster

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-08-15 14:13

Alltså inte ur någon teknisk mening, men rent allmänt - har de stackarna fått ngt mail m bilaga, surfat på ngn site, blivit automathackade...

Har inte sett ett ord om smittspridningen?

Den utnyttjar något RPC-säkerhetshål, men har ingen aning om hur det går till.

  • Medlem
  • 2003-08-15 14:26

Vad jag har förstått så utnyttjar den en brist i Windows NT:s (NT, 2000, XP) säkerhet, och en smittad dator söker automatiskt upp tjugo andra datorer i dess närhet och smittar dem. Det räcker att vara uppkopplad till internet för att kunna bli smittad, tror jag.

Om man måste ha IE igång vet jag inte, men det verkar inte så.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-08-15 14:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
...Det räcker att vara uppkopplad till internet för att kunna bli smittad, tror jag.

Jeeesus!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 16:29

mm, viruset upprättar en irc server tack vare ett hål i dcom tjänsten och sen laddar den ner själva viruskoden och drar igång. Sen söker den otröttligt efter nya offer på nätet tills de tar slut.

Genom att stänga port 135 så kan viruset inte kommunicera längre.

Det är dock inte gjort för att skapa trassel på en infekterad dator, att xp kraschar och startar om beror tydligen på ett fel i själva xp. Poängen med viruset verkar bara vara att samla på sig klienter för att sedan utföra en massiv DOS attack på windows update. (Vilket känns som att... jaha?)

Däremot kanske det leder till trögt internet, vilket är mindre kul.

  • Medlem
  • 2003-08-15 16:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Däremot kanske det leder till trögt internet, vilket är mindre kul.

Det har det ju redan gjort. Idag är det lite bättre igen, men de senaste dagarna har det varit segt. Vad som händer på lördag får vi väl se.

1
Bevaka tråden