Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numrera biljetter i InDesign?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver göra biljetter till ett event, jag har 35 biljetter på en A4.
Jag behöver numrerar dom 1-1000.
Jag har ett textdokument med 1-1000 i.
Jag har läst om Datasammanfogning.
Men jag får inte till det... någon som kan tipsa om vad jag gör för fel?

Senast redigerat 2015-05-18 11:41
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-17 16:58

I vilket program? Indesign?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-05-17 21:56

I Word heter funktionen Kopplad utskrift (Mail merge).

Du behöver två grejer, dels ett styckeformat som är en nummerlista, som ska fortsätta från föregående numrering, och dels läsa InDesign-hjälpen om datasammanfogning

Tack alla jag ser nu att jag glömde skriva InDesign.

Jag ska alltså på varje biljett ha ett styckeformat som är en lista? Ok får kolla på det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag behöver göra biljetter till ett event, jag har 35 biljetter på en A4.
Jag behöver numrerar dom 1-1000.
Jag har ett textdokument med 1-1000 i.
Jag har läst om Datasammanfogning.
Men jag får inte till det... någon som kan tipsa om vad jag gör för fel?

Hej
1. Skapa nummerserierna i typ Excel/Open Office, se om du bara har siffror i fälten till att de har formatet ”text” annars kan Excel få för sig att ta bort inledande nollor etc. Spara som "text"/"CSV"
2. Gör ett färdigt, utskjutet original i InDesign, välj "datasammanfogning” i paletten ”tillbehör” och lägg datafälten på plats. Du kan formatera texten direkt i fälten, inga styckeformat behövs för enkel formatering.
3. Välj "skapa sammanfogat dokument". (tillvalet "övertext" varnar om det finns text som inte fått plats i de sammanfogade datafälten, t.ex en väldigt lång adress)
Detta sätt fungerar bra när man vill ha numren "under varandra" – dvs nr 1 på ark 1, nr2 på ark2, nr3 på ark 3 osv. Gör nummerserien i varje Excelkolumn så lång som antalet biljetter i varje "biljettblock".

Tack!
Nu slipper jag läsa i Adobes hjälp.

1
Bevaka tråden