Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsungs svar på Apples digitala krona

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu släpper Samsung mer information om hur den kommande runda Gear-klockan kommer att fungera. Istället för att använda en digital krona som Apple gör, styrs Gear via en ring runt skärmen.

Läs hela artikeln här

Hmm, så om de någon gång vill göra en annan design av klockan (t.ex. oval eller fyrkantig) så får de även göra om sättet man styr klockan?!? Framtidssäkert...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-15 12:20

Samsung brukar väl inte planera för framtiden? Se bara på tillgängliga uppdateringar av Android till deras äldre telefoner.

Jag tror att det fyller två syften. Dels så döljer det anslutningen för skärmen så de kan göra en helt rund display (som LGs klockor gör). Sedan givetvis också som datainput.

Och även om jag inte är en stor vän av Samsung så borde det inte vara ett problem om de går över till en fyrkantig boett senare (såvida inte Apple har lyckats med att få patent på användandet av en krona som inmatning). Det är bara att göra en krona likt Apples så kan man få samma funktionalitet utan att eventuella appar behöver påverkas. Höger/vänster respektive upp/ner går på ett ut.

Samsung gör också snart en fyrkantig klocka som Apple Watch. Snart är alla smarta klockor fyrkantiga eller lätt rektangulära. Runda smartklockor försvinner så småningom då yteffektiviteten är för usel. Det är enkel matematik. Att Samsung släpper denna runda måste bero på att dom redan hade en rund i pipeline och av någon outgrundlig anledning inte själva kunde räkna ut att en fyrkantig formfaktor är överlägset som appbärande smartklocka.

Apples inmatningslösning med kronan är så klart patenterad, men om Samsung kommer att bry sig om det är tveksamt. Hur dom löser inmatningen på sina kommande fyrkatiga smartklockor vet jag inte...om inte krona som Apple så har dom en mycket, mycket svår nöt att knäcka. Jag gissar på att dom väljer rip-off som dom nästan alltid gjort förr (det är en grundläggande och dokumenterad filosofi inom företaget). Eller så blir det någon slags "slide" på en sidan...eller ett hjul lika stort som fyrkanten dold i botten med bara ena kanten utstickande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-15 21:46

Ditt förslag i sista meningen var smart, ta patent på det

Ursprungligen av Demiurgen:
Ursprungligen av Demiurgen:

Samsung gör också snart en fyrkantig klocka som Apple Watch. Snart är alla smarta klockor fyrkantiga eller lätt rektangulära. Runda smartklockor försvinner så småningom då yteffektiviteten är för usel. Det är enkel matematik. Att Samsung släpper denna runda måste bero på att dom redan hade en rund i pipeline och av någon outgrundlig anledning inte själva kunde räkna ut att en fyrkantig formfaktor är överlägset som appbärande smartklocka.

Apples inmatningslösning med kronan är så klart patenterad, men om Samsung kommer att bry sig om det är tveksamt. Hur dom löser inmatningen på sina kommande fyrkatiga smartklockor vet jag inte...om inte krona som Apple så har dom en mycket, mycket svår nöt att knäcka. Jag gissar på att dom väljer rip-off som dom nästan alltid gjort förr (det är en grundläggande och dokumenterad filosofi inom företaget). Eller så blir det någon slags "slide" på en sidan...eller ett hjul lika stort som fyrkanten dold i botten med bara ena kanten utstickande.

Hur tänkte du nu egentligen? Samsung och många andra har haft smartwatches på marknaden i flera år, hur tror du man navigerar på dessa?
http://www.pocket-lint.com/news/133774-samsun...
http://www.wareable.com/smartwatches/smartwat...

Ursprungligen av Anderlind:

Hur tänkte du nu egentligen? Samsung och många andra har haft smartwatches på marknaden i flera år, hur tror du man navigerar på dessa?
http://www.pocket-lint.com/news/133774-samsun...
http://www.wareable.com/smartwatches/smartwat...

Bra fråga, hur gör man?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-05-16 23:22
Ursprungligen av Anderlind:

Hur tänkte du nu egentligen? Samsung och många andra har haft smartwatches på marknaden i flera år, hur tror du man navigerar på dessa?
http://www.pocket-lint.com/news/133774-samsun...
http://www.wareable.com/smartwatches/smartwat...

Jag har själv aldrig pillat på någon smartklocka men om de klockor som redan finns ute har så bra navigation, varför har Samsung tagit fram ett nytt sätt?

Ursprungligen av BlackSmp:

Bra fråga, hur gör man?

På skärmen såklart, precis som nu.

Ursprungligen av EnDumEn:

Jag har själv aldrig pillat på någon smartklocka men om de klockor som redan finns ute har så bra navigation, varför har Samsung tagit fram ett nytt sätt?

Vad är skillnaden mot tidigare?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-05-16 23:46
Ursprungligen av Anderlind:

På skärmen såklart, precis som nu.

Vad är skillnaden mot tidigare?

Har du ens läst artikeln?
"När Samsung nu gör sig redo att släppa en ny Gear-klocka satsar de på en rund enhet och låter användarna navigera med hjälp av en ring runt skärmen."

Ursprungligen av EnDumEn:

Har du ens läst artikeln?
"När Samsung nu gör sig redo att släppa en ny Gear-klocka satsar de på en rund enhet och låter användarna navigera med hjälp av en ring runt skärmen."

Är det något negativt att en tillverkare provar på nya sätt att navigera på en enhet? Jag förstår faktiskt inte vad det är som så negativt, men du får gärna förklara det.

Har du provat tidigare enheter eller läser du bara random artiklar hur saker fungerar och tar en slutsats från det du tror (men inte vet)?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-05-16 23:59
Ursprungligen av Anderlind:

Är det något negativt att en tillverkare provar på nya sätt att navigera på en enhet? Jag förstår faktiskt inte vad det är som så negativt, men du får gärna förklara det.

Har du provat tidigare enheter eller läser du bara random artiklar hur saker fungerar och tar en slutsats från det du tror (men inte vet)?

Det är väl inget negativt i det, men som Demiurgen först påpekade så har de låst den fysiska formen till att vara cirkulär med sin lösning. Samsung gillar ju att ha många olika varianter så hur ska den här navigeringen se ut på t ex en fyrkantig klocka?
Att Samsung då släpper SDK till utvecklare att anamma navigeringen känns lite konstigt då man direkt kan ana att det blir en kortlivad funktion. (Särskilt när det är Samsung som står bakom)

Det är mina tankar. Men det är ju mycket möjligt att Samsung har löst det helt genialt mjukvarumässigt men det återstår ju då att se.

Ursprungligen av EnDumEn:

Det är väl inget negativt i det, men som Demiurgen först påpekade så har de låst den fysiska formen till att vara cirkulär med sin lösning. Samsung gillar ju att ha många olika varianter så hur ska den här navigeringen se ut på t ex en fyrkantig klocka?
Att Samsung då släpper SDK till utvecklare att anamma navigeringen känns lite konstigt då man direkt kan ana att det blir en kortlivad funktion. (Särskilt när det är Samsung som står bakom)

Det är mina tankar. Men det är ju mycket möjligt att Samsung har löst det helt genialt mjukvarumässigt men det återstår ju då att se.

Fast det kan väl finnas mer än ett sätt, precis som idag.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-05-17 00:12
Ursprungligen av Anderlind:

Fast det kan väl finnas mer än ett sätt, precis som idag.

Självklart, men det är knappast till utvecklarnas fördel och lockar inte direkt till att hoppa på Samsungs SDK. Apple jobbar helt tvärtemot här då de satsar och fullföljer sina idéer fullt ut. Detta gör att alla utvecklare hugger som pirayor så fort Apple släpper nya SDK för de vet att det är inga bortkastade timmar och man får bra utdelning av att vara tidigt ute. Där har Samsung mycket att lära!

1
Bevaka tråden