Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker enkelt program för bildbeskärning

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-05-12 11:14

Jag söker efter en desktop-app som endast måste klara av detta:
- Att bildens storlek ska kunna sättas vid beskärning, i pixlar, tex 1600x900.
- Användardefinierade bekärningförval i en meny.
Jag vill kort sagt ha Photoshops beskärningsverktyg mn i ett program som inte behöver kunna i stort sett något annat.

Ursprungligen av Baron:

Jag söker efter en desktop-app som endast måste klara av detta:
- Att bildens storlek ska kunna sättas vid beskärning, i pixlar, tex 1600x900.
- Användardefinierade bekärningförval i en meny.
Jag vill kort sagt ha Photoshops beskärningsverktyg mn i ett program som inte behöver kunna i stort sett något annat.

Hm, tänkte först på både Förhandsvisning och Bilder, men de håller inte för alla dina krav.

Kikade på Autodesk Pixlr som finns i nån gratis version och där kan du beskära enligt pixlar eller förbestämda ratios, men du verkar tyvärr inte kunna spara egna så det räckte inte hela vägen det heller. Fanns några fler i Mac App Store, men det har du säkert redan sett själv.

https://itunes.apple.com/se/app/autodesk-pixl...

Nå, det är ju inte det att det ”bara” kan detta och det är inte helt gratis men kan du tänka dig att spendera 342,50 SEK så kan ju Graphic Converter detta plus det mesta annat. Men det kanske är för komplext för din målgrupp?

  • Medlem
  • 2015-05-12 12:58
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hm, tänkte först på både Förhandsvisning och Bilder, men de håller inte för alla dina krav.

Kikade på Autodesk Pixlr som finns i nån gratis version och där kan du beskära enligt pixlar eller förbestämda ratios, men du verkar tyvärr inte kunna spara egna så det räckte inte hela vägen det heller. Fanns några fler i Mac App Store, men det har du säkert redan sett själv.

https://itunes.apple.com/se/app/autodesk-pixl...

Tack, men i den flod av crop-appar som finns i AppStore har jag inte hittat något. Jag har förstås inte laddat hem alla, och det får kosta lite om det krävs. Men jag vill inte köpa appar på måfå tills jag träffar rätt.

  • Medlem
  • 2015-05-12 12:59
Ursprungligen av Artrithr:

Nå, det är ju inte det att det ”bara” kan detta och det är inte helt gratis men kan du tänka dig att spendera 342,50 SEK så kan ju Graphic Converter detta plus det mesta annat. Men det kanske är för komplext för din målgrupp?

GC hade kunnat funka om det gick att åstadkomma vad jag söker, men jag lyckas inte med det. Det går att göra förval för aspect ratio, men inte definiera den faktiska storleken på resultatet.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-12 13:59
Ursprungligen av Baron:

GC hade kunnat funka om det gick att åstadkomma vad jag söker, men jag lyckas inte med det. Det går att göra förval för aspect ratio, men inte definiera den faktiska storleken på resultatet.

När jag använde Photoshop tror jag inte ens det du söker fanns.

Om jag minns rätt kan man sätta beskärningens storlek i antal pixlar. Men inte fördefiniera omskalningar till denna storlek. Men det är ett tag sen jag använde photoshop.

Bara för enkelhet skull, du väljer ett område på hela en pixel. Men du har definierat att området ska vara 100 x 100 pixlar när du klipper, hur ska då verktyget egentligen arbeta. Skapa 10 000 likadanna pixlar?

Andra vägen går det bättre, t.ex. du väljer ett område på 1000 x1000 pixlar. På vilket sätt vill du då att dessa ska skalas ner till 100 x 100 pixlar.

Det enklaste är att du skapar ett script som skalar om bilden efter du har klippt den, eller efter att du sparat ner den till en specifik mapp.

  • Medlem
  • 2015-05-12 15:06

@juanito: Funktionen har funnits jättelänge i PS och beter sig som du gissar.
Det enklaste är inte alls att skapa ett skript. Möjligen det lättaste för mig, men inte för dem som sitter i bildflödet eller för dem som administrerar klientdatorerna.

Jag utgår från att det är samma fråga som du ställde i denna tråd?

http://www.99mac.se/forum/t/308649-superslimm...

  • Medlem
  • 2015-05-12 15:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag utgår från att det är samma fråga som du ställde i denna tråd?

http://www.99mac.se/forum/t/308649-superslimm...

haha, jag hade helt glömt att jag redan har frågat. Tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-12 19:22

EasyCrop 90kr per licens eller 140 för family pack, 5 datorer.
Öppna bild, ställ in proportion, mata in valfri längt på bredd/höjd och klicka på disketten.

Eller kör custom storlek, rita området du vill ha med och du får ut önskat område till custom storlek. Dvs viss omskalning kan ske.

  • Medlem
  • 2015-05-13 10:11
Ursprungligen av reboot81:

EasyCrop 90kr per licens eller 140 för family pack, 5 datorer.
Öppna bild, ställ in proportion, mata in valfri längt på bredd/höjd och klicka på disketten.

Eller kör custom storlek, rita området du vill ha med och du får ut önskat område till custom storlek. Dvs viss omskalning kan ske.

Exakt vad jag söker! Tubeltumme upp!

Jag såg den där, men trodde du hade uteslutit den pga. det onödigt komplicerade gränssnittet. Det är synd att de inte förenklade det ytterligare

  • Medlem
  • 2015-05-13 10:45

Det är den enda jag har sett som gör det jag vill. Så förfärligt är det inte heller. Det ska (möjligen) ersätta Fotostation, så komplexiteten måste inte vara på lägsta tänkbara nivå.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-13 10:57
Ursprungligen av Baron:

@juanito: Funktionen har funnits jättelänge i PS och beter sig som du gissar.
Det enklaste är inte alls att skapa ett skript. Möjligen det lättaste för mig, men inte för dem som sitter i bildflödet eller för dem som administrerar klientdatorerna.

Ja du det kan hända, när jag tänker efter har jag något vagt minne, men jag vägrade skala om något på den tiden. Sista versionen av PS som jag använde professionellt på riktigt var version 4.0. Högupplösta digitala bilder var inte vardagsmat på den tiden. Skulle man ha dugliga bilder för tryck skulle man scanna dem själv. Man undvek att skala om något som pesten, iom man även var tvungen att försöka hålla ner filstorleken och på såvis ha optimala bilder. Helt annan visa idag när man kan bre på med marginal.

Har jag missuppfattat?

Ursprungligen av Baron:

GC hade kunnat funka om det gick att åstadkomma vad jag söker, men jag lyckas inte med det. Det går att göra förval för aspect ratio, men inte definiera den faktiska storleken på resultatet.

1. Dubbelklicka verktyget ”Selection”, välj ”Beskär”
2. Ställ in BxH, upplösning.
3. Beskär, ändra upplösning

  • Medlem
  • 2015-05-13 13:33

Men hur sparar jag tre olika sådana inställningar tex i en meny, @Artrithr?

Ursprungligen av Baron:

Det är den enda jag har sett som gör det jag vill. Så förfärligt är det inte heller. Det ska (möjligen) ersätta Fotostation, så komplexiteten måste inte vara på lägsta tänkbara nivå.

Har användarna indesign?

  • Medlem
  • 2015-05-13 21:05

Nej. Hade det gjort nån skillnad?

1
Bevaka tråden