Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro retina late 2013 kompatibel med Kingston HyperX Predator?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-05-09 22:15

Har sök och sökt men inte hittat svaret. Är Kingston HyperX Predator 240GB M.2 PCI Express 2.0 x4 kompatibel med Macbook Pro retina late 2013? Om inte vad kan man tänkas sig för SSD att sätta i datorn? Nuvarande disk har gått sönder.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-05-10 05:28
Ursprungligen av tawi:

Har sök och sökt men inte hittat svaret. Är Kingston HyperX Predator 240GB M.2 PCI Express 2.0 x4 kompatibel med Macbook Pro retina late 2013? Om inte vad kan man tänkas sig för SSD att sätta i datorn? Nuvarande disk har gått sönder.

Den disken är till för stationära datorer och passar inte i en MBP.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-05-10 10:49
Ursprungligen av joakimo:

Den disken är till för stationära datorer och passar inte i en MBP.

Den finns i två varianter en monterat på PCI-kort till stationär och en för bärbart och mindre andra enheter.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...

Men för 2700 kr vill man ju gärna veta om det funkar innan man köper.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-10 10:50

Öppet köp?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-11 00:43

Inte speciellt konstigt att du frågar om den passar - för interfacet är rätt, (PCIe 2.0 x2) och NoN har blandat ihop bilderna.
Men nej, det finns "inga" tredjeparts SSD i den storleken, mSATA passar inte.

Jag måste fråga, är du helt hundra på att SSDn är utom räddning? Om inte, vad har du försökt, vilka programvaror?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-05-11 10:30
Ursprungligen av reboot81:

Inte speciellt konstigt att du frågar om den passar - för interfacet är rätt, (PCIe 2.0 x2) och NoN har blandat ihop bilderna.
Men nej, det finns "inga" tredjeparts SSD i den storleken, mSATA passar inte.

Jag måste fråga, är du helt hundra på att SSDn är utom räddning? Om inte, vad har du försökt, vilka programvaror?

Har startat med R och via skivverktyget så hittat inte disken. När jag kör diagnostik(D) så klagar den på laddaren, har en 85W via en Magsafe till Magsafe2-adapter. Har testat att installera MacOS till ett SD-kort som jag hade liggande och det gick bra så datorn i övrigt verkar ok, men långsam så klart via ett långsamt SD-kort.

Du skriver att det är rätt interface men att det inte finns någon SSD i den storleken. Finns det i andra storlekar som passar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-11 11:23

Hittas inte SSD:n öht av datorn?

Inte som jag känner till, någon annan som vet om de finns?

Har du hört med Apple om det kan gå på garantin? Du har ju 3 år från lev. datum.

Ursprungligen av reboot81:

...Har du hört med Apple om det kan gå på garantin? Du har ju 3 år från lev. datum.

Nja, Apples vanliga garanti är bara 1 år. Har man köpt Apple Care Protection Plan så är det 3 år - men jag hittar inget som tyder på att så är fallet i den här tråden.

Eller du menar kanske reklamationsrätten enligt konsumentköplagen? Den gäller i 3 år.

Det kommer nog inte funka. Apple använder egen formfaktor.
http://www.techspot.com/articles-info/768/ima...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-05-11 15:01

Nej, ingen AppleCare tyvärr. Jesper är inne på rätt spår. 1års garanti och 3år reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller bara om man kan bevisa att felet fanns där från början. Men felet fanns inte där från början i och med att datorn fungerade då. Eller är det ett dolt fel som man bara inte såg från början.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-05-11 20:01
Ursprungligen av tawi:

Nej, ingen AppleCare tyvärr. Jesper är inne på rätt spår. 1års garanti och 3år reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller bara om man kan bevisa att felet fanns där från början. Men felet fanns inte där från början i och med att datorn fungerade då. Eller är det ett dolt fel som man bara inte såg från början.

Det räcker ofta att visa att datorn inte har utsatts för uppenbar yttre åverkan. Har du tappat den så är det nog kört, men om den är välskött kan du mycket väl åberopa reklamationsrätten och få den lagad utan kostnad.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-05-11 21:24

Ska göra ett försök. En disk bör hålla mer än ett år kan man tycka.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-05-15 11:12
Ursprungligen av tawi:

Ska göra ett försök. En disk bör hålla mer än ett år kan man tycka.

Datorn är inte inköpt av mig från början utan via ett företag varför det inte går att hävda konumentköpslagen eller reklamationrätt i förlängningen.

Har fått förslaget:
En felsökning ligger på 700Kr.

Ett kostnadsförslag på en 512GB SSD i och med att det är det som sitter där nu, om än trasig.
SSD 512GB: 10145 Kr ink.moms
Arbete: 30min 600 Kr ink.moms.

Totalt: 10745 Kr ink.moms plus felsökning, 11445kr.

Med andra ord ska man aldrig köpa en dator där det inte sitter standardkomponenter som man kan byta själv. En AppleCare hade varit bra i sammanhanget. Tur jag inte är strandsatt. Har andra datorer att köra med och att denna fungerar att köra med extern disk. Ska nu kolla efter någon extern smidig SSD via USB3 eller Thunderbolt om man kan hitta någon billig lösning.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-06-26 11:23

Efter en del tester med SSD från en annan Macbook Pro retina late 2013, så är det bara att konstatera att det verkligen är disken. Blir att köpa disk från ebay. http://www.ebay.com/itm/Apple-SSD-Samsung-256...

Eller finns det bättre lösningar?

1
Bevaka tråden