Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått tag i en MacBook 12" veckor innan release!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Det är så att jag har lyckats köpa en MacBook 12" gold innan release pga misstag av en stor välkänd och etablerad butik.

Jag ringde in till kundservice och frågade om MacBooken hade släppts än? Av misstag hänvisade de mig till en lokal butik och sa att det fanns endast en på lager som inte än hade blivit uppackad (butikens demo exemplar). Jag går till butiken och betalar för MacBooken och precis innan jag ska få datorn springer en butiksanställd fram och säger att det har blivit fel och att jag som tidigast kan få den 31/5 då det är då den gemensamma releasen är.

Jag förklarar då till de anställda att jag har sprungit runt hela dagen för att komma hit och köpa MacBooken pga att jag kunde få den idag och börja använda den idag. Står och väntar i flera timmar eftersom de var tvungna att ringa och kolla med cheferna.

Jag ger mig inte och förklarar till de att jag har köpt produkten och alltså är den min med andra ord, att de inte vill ge mig den räknas som stöld.

Efter många timmars väntande ger de sig till slut och ber hemskt om ursäkt och överlämnar mig min MacBook.

Den butiksanställda säger även "i värsta fall blir det miljonböter från Apple"

Så nu sitter jag här med den ända privatägda svenska versionen av MacBook 12" gold, känns ganska roligt eftersom man är först och tänkte dela med mig av denna händelse.

Kan även tänka mig att sälja den ifall det skulle vara någon intresserad där ute?

Kan även reporta detta till Apple eller företagets största konkurenter då de verkligen kommer se fram emot det.

Vet inte riktigt vad jag ska göra? Vad tycker ni?

  • Medlem
  • 2015-05-10 07:25

Pics or it didn't happen

Ursprungligen av Rayhak:

...Kan även reporta detta till Apple eller företagets största konkurenter då de verkligen kommer se fram emot det.

Vet inte riktigt vad jag ska göra? Vad tycker ni?

Du ska njuta av din nya dator.

Om nu den här historien är sann överhuvudtaget...

Och vad skulle det vara för vits med att "sätta dit" butiken som har råkat sälja sitt visningsexemplar? Jag tror ju inte att det skulle hända speciellt mycket om du "reportar" det, men vad skulle nyttan vara för dig?

Senast redigerat 2015-05-10 10:14
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-10 09:44

Jag tycker det låter som en uppdiktad historia för att kunna sälja ett stulet objekt.
Att stå i flera timmar i butiken och tjafsa, påstå att butiken "stjäl" tillbaka produkten, och de är så vänliga så de ger med sej. Och i nästa mening skriva att man kan tänka sej att sälja den....
Det låter inte trovärdigt. Inte ens att butiken skulle få den flera veckor innan release...

  • Medlem
  • 2015-05-10 12:20
Ursprungligen av Rayhak:

Kan även tänka mig att sälja den ifall det skulle vara någon intresserad där ute?

Har anmält inlägget som en scam. Användare registrerad idag, låter otroligt, inga bevis.

Pics and it did happend!

Ursprungligen av cdecl:

Pics or it didn't happen

Här har du din bild

Hallå där

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det låter som en uppdiktad historia för att kunna sälja ett stulet objekt.
Att stå i flera timmar i butiken och tjafsa, påstå att butiken "stjäl" tillbaka produkten, och de är så vänliga så de ger med sej. Och i nästa mening skriva att man kan tänka sej att sälja den....
Det låter inte trovärdigt. Inte ens att butiken skulle få den flera veckor innan release...

Det rör sig absolut inte om ett stulet objekt.
Jag köpte datorn eftersom jag har väntat länge på att en ny MacBook releasas och det är just denna dator jag har väntat på.

Att jag kan tänka mig att sälja den, det beror helt på vad jag kan få för den? Får jag det dubbla priset tex, så säljer jag den och väntar 1 månad och köper om den.

Jag har kvitto, originalkartong och alla tillbehör till datorn.

Lycka till!

Jag är inte 100 på att det finns någon intresserad men vad tror ni?

Tror ni att någon där ute skulle vilja köpa denna MacBook över inköpspriset?

  • Medlem
  • 2015-05-10 17:53
Ursprungligen av Rayhak:

Jag är inte 100 på att det finns någon intresserad men vad tror ni?

Tror ni att någon där ute skulle vilja köpa denna MacBook över inköpspriset?

Det har jag svårt att tro. Det är bara tre veckor till den 31/5. Dessutom är det ju en lite speciell maskin som bara tilltalar de som värdesätter extrem portabilitet på bekostnad av prestanda och expansionsmöjligheter. Dessa personer finns förstås, men jag tror att de orkar vänta och hellre köper från Apple än från dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-10 18:05
Ursprungligen av Rayhak:

Jag är inte 100 på att det finns någon intresserad men vad tror ni?

Tror ni att någon där ute skulle vilja köpa denna MacBook över inköpspriset?

Det kan väl ingen svara på i förväg om du kan sälja den för 25000 kr förrän du har prövat och lagt ut den på blocket ???
Du får väl se om du får några seriösa svar men skynda dig innan den släpps officiellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-10 18:06

Macforum i Göteborg har börjat lämna ut sina förhandsbeställningar, så den är alltså inte helt unik.

Ursprungligen av cubeis:

Det kan väl ingen svara på i förväg om du kan sälja den för 25000 kr förrän du har prövat och lagt ut den på blocket ???
Du får väl se om du får några seriösa svar men skynda dig innan den släpps officiellt.

Får väl ta och lägga upp en annons på blocket och se hur det går!

Vilket pris tycker ni?

Ursprungligen av Rixt:

Macforum i Göteborg har börjat lämna ut sina förhandsbeställningar, så den är alltså inte helt unik.

Det finns ingen chans!

För 2 dagar sen var jag runt i olika butiker och det var inte en ända butik som ens hade tagit fram deras visningsexemplar, precis likadant var det på Apple Store i Malmö.

Personalen där kunde inte heller ge mig ett riktigt release datum.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-10 19:15
Ursprungligen av Rayhak:

Det finns ingen chans!

För 2 dagar sen var jag runt i olika butiker och det var inte en ända butik som ens hade tagit fram deras visningsexemplar, precis likadant var det på Apple Store i Malmö.

Personalen där kunde inte heller ge mig ett riktigt release datum.

Visst är det så. Finns inga att köpa för den som inte har bokat. Alla som har bokat får heller inte. Har t.ex en före mig i kön.
Releasedatum för maskinen var den 10 april, men leveransdatum är okänt. Apples leveranstid har även minskat på hemsidan vilket pekar på att maskinerna snart kommer ut i butik - även om det kommer vara en begränsad tillgång.

Senast redigerat 2015-05-10 19:34
Ursprungligen av Rixt:

Visst är det så. Finns inga att köpa för den som inte har bokat. Alla som har bokat får heller inte. Har t.ex en för mig i kön.
Releasedatum för maskinen var den 10 april, men leveransdatum är okänt. Apples leveranstid har även minskat på hemsidan vilket pekar på att maskinerna snart kommer ut i butik - även om det kommer vara en begränsad tillgång.

Releasedatum var 10 april i begränsade länder.

I Sverige (svenska versionen) är den inte släppt än och det finns inte en ända som kan ha fått sin nya Macbook än.

Apples leveranstid har minskat från 4-6 veckor till 3-5 veckor och jo varför har leveranstiden minskat? Eftersom det har gått en vecka

Ursprungligen av Rayhak:

...finns inte en ända som...

Förlåt, men nu har jag sett det här stavfelet så många gånger i tråden, så jag kan inte låta bli att kommentera.

Enda, inte ända.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-10 19:31

Du har nog inte heller den "ända" privatägda Macbooken i Sverige för jag har redan sett två killar med såna på t-banan i Stockholm @Rayhak

Ursprungligen av Ceez:

Du har nog inte heller den "ända" privatägda Macbooken i Sverige för jag har redan sett två killar med såna på t-banan i Stockholm @Rayhak

Som sagt har macbooken redan släppts i USA och det är många som importerar/beställer dessa över nätet eller har bekanta som skickar det till de.

Jag är däremot 100% säker på att jag IDAG har den enda Macbook 12" Gold (SVENSKA VERSIONEN)

Får väl se om det blir en succé eller flopp

http://www.blocket.se/malmo/Bli_sveriges_fors...

Du har öppnat kartongen och vill ha 30 000:- ???

Ursprungligen av Megolon:

Du har öppnat kartongen och vill ha 30 000:- ???

Finns alltid någon torsk därute

Ursprungligen av Rayhak:

Finns alltid någon torsk därute

Eftersom du riktar in dig på att sälja den till apple fanboys så får man hoppas att dom läser här på 99mac och avstår från att handla.

Hahaha fyfan vilken kväll!!

Första samtalet ringer en kille och frågar hur många "karat" macbooken är hahahahha!!

PS. För er som inte förstår, Macbook GOLD

Ursprungligen av Megolon:

Eftersom du riktar in dig på att sälja den till apple fanboys så får man hoppas att dom läser här på 99mac och avstår från att handla.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.624688/hog-ef...

Det är lite sisådär att jämföra den första nya produkten sedan Jobs gick bort med en ny modell av en dator. Något som alla redan har. Apple Watch är dessutom överväldigad i form av tillverkning/distribution gentemot efterfrågan medan datorn har mer eller mindre sedvanlig BTO leveranstid.

Ursprungligen av grenhall:

Det är lite sisådär att jämföra den första nya produkten sedan Jobs gick bort med en ny modell av en dator. Något som alla redan har. Apple Watch är dessutom överväldigad i form av tillverkning/distribution gentemot efterfrågan medan datorn har mer eller mindre sedvanlig BTO leveranstid.

Håller jag med dig om. Sen så är det också stor skillnad med att ha endast ett exemplar och klockan som däremot redan många har. Så tycker det väger lika mycket när man lägger det på vågen.

Det största problemet är att vi bor i Sverige, för i USA hade det inte varit några problem med att sälja den!

Ursprungligen av Rayhak:

Håller jag med dig om. Sen så är det också stor skillnad med att ha endast ett exemplar och klockan som däremot redan många har. Så tycker det väger lika mycket när man lägger det på vågen.

Det största problemet är att vi bor i Sverige, för i USA hade det inte varit några problem med att sälja den!

Tycker inte det är ett problem faktiskt. Om du köpte den för att sälja den så skulle du nog satsat på en Watch istället. Vet inte hur priserna ligger i USA men jag har en svag känsla av att utbud och efterfrågan inte är något större problem. Hade jag velt ha datorn så hade jag förhandsbeställt den när det gick. Men lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-10 22:57
Ursprungligen av Rayhak:

Håller jag med dig om. Sen så är det också stor skillnad med att ha endast ett exemplar och klockan som däremot redan många har. Så tycker det väger lika mycket när man lägger det på vågen.

Det största problemet är att vi bor i Sverige, för i USA hade det inte varit några problem med att sälja den!

Lägg ut den på ebay då finns väl engelska stickers att sätta på tangenterna

Ursprungligen av grenhall:

Tycker inte det är ett problem faktiskt. Om du köpte den för att sälja den så skulle du nog satsat på en Watch istället. Vet inte hur priserna ligger i USA men jag har en svag känsla av att utbud och efterfrågan inte är något större problem. Hade jag velt ha datorn så hade jag förhandsbeställt den när det gick. Men lycka till!

Ska jag vara helt ärlig så köpte jag inte den för att sälja den, utan jag fick tipset av någon.

Jag har inte bråttom, men kan jag tjäna en slant på att vänta 1-2 månader så duger det, annars kommer jag själv använda den och leva lyckligt med att jag hann äga den innan alla andra

Bevaka tråden