Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tesla: "Vi välkomnar konkurrens från Apple"

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Biltillverkaren Tesla går med förlust, men fortsätter att öka sin produktion. Grundaren Elon Musk hoppas att Apple arbetar på en egen elbil.

Läs hela artikeln här

Så säger han bara för att han vet att det inte kommer att hända

Ursprungligen av Demiurgen:

Så säger han bara för att han vet att det inte kommer att hända

Han säger så för att han menar det.

Varje gång företagsledare på en marknad säger att dom välkomnar ny konkurens så skrattar alla insatta människor
Att säga så kostar ingenting och antingen är det no comments eller så "välkomnar man" ny konkurrens. vad ska dom annars säga?
Denna gång är det dessutom så att han troligtvis vet/anar att sannolikheten för att Apple ska ge sig in i marknaden för elbilar är närmast noll.
Exempel: Fråga Spotify vad dom tycker om att Apple med stor sannolikhet släpper musikstreaming snart. Dom har inga kommentarer eller så säger dom - det är ett standardsvar som man lär sig på kurser och är fastslaget i styrelserum: "Vi välkomnar konkurens och må den bäste vinna." Typ. Dom kan ju inte säga sanningen: "Det är ett allvarligt hot mot oss - det kan i värsta fall innebära döden för Spotify. Potentiella investerare kan fly - framför allt nu när jag sagt denna sanning offentligt rakt in i media."

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-07 18:49
Ursprungligen av Demiurgen:

Varje gång företagsledare på en marknad säger att dom välkomnar ny konkurens så skrattar alla insatta människor
Att säga så kostar ingenting och antingen är det no comments eller så "välkomnar man" ny konkurrens. vad ska dom annars säga?
Denna gång är det dessutom så att han troligtvis vet/anar att sannolikheten för att Apple ska ge sig in i marknaden för elbilar är närmast noll.
Exempel: Fråga Spotify vad dom tycker om att Apple med stor sannolikhet släpper musikstreaming snart. Dom har inga kommentarer eller så säger dom - det är ett standardsvar som man lär sig på kurser och är fastslaget i styrelserum: "Vi välkomnar konkurens och må den bäste vinna." Typ. Dom kan ju inte säga sanningen: "Det är ett allvarligt hot mot oss - det kan i värsta fall innebära döden för Spotify. Potentiella investerare kan fly - framför allt nu när jag sagt denna sanning offentligt rakt in i media."

Elon Musk är inte vilken företagsledare som helst...

Efter en vecka i Norge börjar man undra hur det ligger till hos Svenska politiker, sitter de alla i styrelsen hos Fossil AB?

Jo, jag vet vem han är - han är imponerande, cool, miljövän och...kapitalist så klart (det är INTE ett fult ord i USA). Att bli rik och berömd på att minska växthuseffekten och människors närmiljö är givetvis en dröm, men han är inte naiv och bombad i skallen - tvärtom - och han vill givetvis att hans eget företag ska vara störts och bäst i detta paradigmskifte till elbilar (som förr eller senare kommer så klart) - han vill i alla fall inte gå i konkurs (hans företag går i gigantisk förlust och nyemmisioner står som spön i backen). Hans svar om konkurens - t.ex. Apple - ÄR ett standardsvar och där är han inte ett dugg unik...ger samma standardsvar som alla andra företagsledare. Han kan inte göra annat och han gör "rätt"...även om jag tycker att det är coolare och ärligare - som många andra gör när dessa frågor kommer upp - att inte kommentera nya uppstickare på den marknad man befinner sig.

Ursprungligen av reboot81:

Elon Musk är inte vilken företagsledare som helst...

Efter en vecka i Norge börjar man undra hur det ligger till hos Svenska politiker, sitter de alla i styrelsen hos Fossil AB?

Apple kommer nog ge sig in i bilbranschen så småningom men chansen är nog större att de köper Tesla eller någon av deras elbilskonkurrenter än att de startar från scratch.

Apple kommer aldrig att tillverka bilar. Det är surrealistiskt.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple kommer aldrig att tillverka bilar. Det är surrealistiskt.

Ungefär lika surrealistiskt som att Apple skulle ge sig in i musik och filmdistribution eller att de skulle börja konstruera delar till sitt jättekontor själva och bygga flertalet solcellsfarmer,
Apple kommer troligen bredda sin sälj och utvecklingsverksamhet inom tio år till fordon boende och energi, Detta av några enkla skäl nämligen att Apple måste växa ekonomiskt och med Ives i ledningen så är det nog svårt att inte ge sig i i bilbranschen förr eller senare.

" Ive attended the Chingford Foundation School, then Walton High School in Stafford. During his high school years, Ive was passionate about cars and it was this interest that led to his later career as a designer."

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Ive

Det är surrealistiskt inte av tekniska anledningar utan det är bilindustrin som sådan och privatbilismens framtid som gör det till en knäpp satsning. Att Apple satsat lyckosamt på allt möjligt sedan dom började med endast PC's betyder inte att det är troligt att dom satsar på elbilar. Den logiken är knasig- isåfall kan man ju förvänta sig vad som helst; jag påstår nu och här att dom håller på att ta fram satelliter, kylskåp, mopeder och att dom ska starta en TV-kanal.
Apple började med persondatorer. Att dom sedan fortsatte med laptops, handdatorer (iphone och ipad) och nu handledsdatorer följer en självklar logik. Att dom kränger innehåll till dessa burkar följer också en självklar logik. Att dom bygger egna fabriker är inget konstigt alls - det gör nästan alla tillverkningsföretag. Att dom köper in solceller för energin är underbart och att dom även ger sig in i solcells och batteribranchen i framtiden hör också ihop med allt annat dom gör - det är logiskt.
Men bilar? ??? Det har ingenting med Apple att göra. Och inte kan Ives intresse för bilar (alla är väl förresten intresserade av bilar over there) förändra det och få styrelsen att hosta upp hundra miljarder för att han diggar bilar ?. Så funkar det inte.
OM Apple satsar på bilar - vilket sker när grisar flyger och helvetet fryser till is - så är det en dödssatsning som kommer att knäcka företaget. Apples styrkor - som gjort företaget så extremt framgångsrika inom konsumentelektronik och innehållsdistribution kommer inte att vara till nytta inom den globala bilindutrin. Det blir deras Waterloo.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-08 12:00
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, jag vet vem han är - han är imponerande, cool, miljövän och...kapitalist så klart (det är INTE ett fult ord i USA). Att bli rik och berömd på att minska växthuseffekten och människors närmiljö är givetvis en dröm, men han är inte naiv och bombad i skallen - tvärtom - och han vill givetvis att hans eget företag ska vara störts och bäst i detta paradigmskifte till elbilar (som förr eller senare kommer så klart) - han vill i alla fall inte gå i konkurs (hans företag går i gigantisk förlust och nyemmisioner står som spön i backen). Hans svar om konkurens - t.ex. Apple - ÄR ett standardsvar och där är han inte ett dugg unik...ger samma standardsvar som alla andra företagsledare. Han kan inte göra annat och han gör "rätt"...även om jag tycker att det är coolare och ärligare - som många andra gör när dessa frågor kommer upp - att inte kommentera nya uppstickare på den marknad man befinner sig.

Såvida han inte har högre mål än så. Tesla är Musk på ett sätt som Apple var Jobs. Han har ett eget intresse och ett mål som går utöver det hans eget företag gör. Hans företag är ett medel för att nå sin vison, men han inser säkert att andra företag med liknande visoner är både en konkurrent, liksom en inspirationskälla och tillslut ännu ett möjligt medel för att uppnå sina mål.

Det är när folk som inte har grundat företaget självt och inte lägger sin själ i att uppnå sina visioner genom företaget, som svar som dessa måste läras ut.
Skillnaden är att den ene faktiskt kan mena det han sägar, medan andra säger det för att uppehålla en fasad.

Ursprungligen av Demiurgen:

Men bilar? ??? Det har ingenting med Apple att göra. Och inte kan Ives intresse för bilar (alla är väl förresten intresserade av bilar over there) förändra det och få styrelsen att hosta upp hundra miljarder för att han diggar bilar ?. Så funkar det inte.
OM Apple satsar på bilar - vilket sker när grisar flyger och helvetet fryser till is - så är det en dödssatsning som kommer att knäcka företaget. Apples styrkor - som gjort företaget så extremt framgångsrika inom konsumentelektronik och innehållsdistribution kommer inte att vara till nytta inom den globala bilindutrin. Det blir deras Waterloo.

Tror du har fel på ett flertal punkter självklart så kan Apples styrkor vara till stor nytta inom bilindustrin kolla bara på Apples lätta men starka egen framtagna chassikonstruktioner, deras elektronik och programmeringskunnande och deras strävan efter energieffektivitet i allt de gör så moderna fysiska fordon är säkert mycket intressant för Apple och det finns helt klart en hel del Apple kan förbättra och förenkla i den sektorn, de kan dessutom tjäna stora pengar på det. Folk betalar mer för snygga driftsäkra moderna och bekväma produkter något Apple säkerligen kan en hel del om. Att Ives ritat och troligen även nu ritar på framtidens fordon av olika slag är dessutom ingen högoddsare. Ives kommer dessutom knappast vilja fortsätta göra datorer och klockor resten av sitt liv.
Du pratar om att 100 miljarder skulle knäcka Apple men det är inte sant den summan är småpotatis sett till Apples resurser och eventuella vinster så Apple skulle säkert satsa mer än den summan på detta för att nå framgång men självklart skulle de inte göra det på ett dumdristigt sätt.
Många biltillverkares problem beror på att de har extremt mycket personal och extremt mycket "onödiga" kostnader på grund av deras byråkrati och gama traditioner något Apple till stor del saknar,. Apple skulle säkerligen lägga ut tillverkningen och förenkla konstruktionen med färre delar till stor del robottillverkad tänk dig en unibody bil.
Men som sagt det är ju inte säkert att Apple startar från scratch utan de kanske köper upp någon biltillverkare på fallrepet eller ingår ett samarbete med någon anrik och välmående tillverkare.

Ursprungligen av juanito:

Såvida han inte har högre mål än så. Tesla är Musk på ett sätt som Apple var Jobs. Han har ett eget intresse och ett mål som går utöver det hans eget företag gör. Hans företag är ett medel för att nå sin vison, men han inser säkert att andra företag med liknande visoner är både en konkurrent, liksom en inspirationskälla och tillslut ännu ett möjligt medel för att uppnå sina mål.

Största skälet är nog att med fler konkurrenter i den sektorn Tesla verkar så kommer komponenter som Tesla använder troligen bli billigare på grund av större tillgång, kunderna kommer bli fler och viktigast av allt riskkapitalet som investeras blir större.

Det enda scenario jag kan se - då privatbilismen är i början av ett segt utdöende och att kränga privatbilar inte är något för Apple (usel bizniz med deras standard/vinst per enhet) - är en molnbaserad taxiveksamhet - icab. Det handlar om förarlösa små smarta elektriska taxibilar. Då kan dom kontrollera hela kedjan och user experience. Där kan dom bli böäst och revolutionera.
Att Apple skulle kunna revolutionera privatbilismen är bara trams - det är förvrängd verklighetsuppfattning. Bara för att Apple revolutionerat mycket och skapat industrier så kan dom inte göra ALLT. Dom kan INTE trolla och dom kommer inte att skicka folk till månen eller mars nästa år heller. Jag är övertygad om att privatbilindustrin är den sektor som Apple ABSOLUT INTE tar i ens med tång.
OM dom över huvud tager håller på med persontransport av något slag så är det "iCab" - det är mitt stalltips. Å andra sidan är detta inte bara tekniskt långsiktigt utan framför allt juridisk långsiktigt; det kommer att dröja många, många år innan man tillåter förarlösa fordon i våra städer och på våra vägar. Det är en mycket svår juridisk nöt att knäcka. I vissa städer eller länder kanske det aldrig tillåts - det blir troligtvis en röra av lokal lagstiftning och science fiction scenariot kanske aldrig kommer alls.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-05-09 10:26
Ursprungligen av Demiurgen:

Det enda scenario jag kan se…

Det är för att du bor på surdegssöder och inte har någon vidare koll på hur det ser ut utanför staden. För den som bor i skogen i Ormhult (eller annan småort) behövs bilen i många år till, det är fler än du tror som finns där utanför stadsgränsen. Vilken slags bil det blir vet jag inte. En elbil som tankas med motvind och vatten vore bra, batterier är inte lösningen i framtiden om 100 år.

Senast redigerat 2015-05-09 17:31

Inte bryr sig Apple om landet - dom satsar på MASSkonsumtion och vill man ta fram produkter och sälja miljarder enheter så är det urbaniseringen som gäller så klart. Snart bor 90% av jordens befolkning i urbana zoner. Vad jag tycker och var jag bor är irrelevant. Bara att läsa på lite om vad som händer i världen, framtidsforskning etc - det gör man på Apple så klart. ?

Ursprungligen av Mija:

Det är för att du bor på södermalm och inte har någon vidare koll på hur det ser ut utanför staden. För den som bor i skogen i Ormhult (eller annan småort) behövs bilen i många år till, det är fler än du tror som finns där utanför stadsgränsen. Vilken slags bil det blir vet jag inte. En elbil som tankas med motvind och vatten vore bra, batterier är inte lösningen i framtiden om 100 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-09 12:56
Ursprungligen av Demiurgen:

Inte bryr sig Apple om landet - dom satsar på MASSkonsumtion och vill man ta fram produkter och sälja miljarder enheter så är det urbaniseringen som gäller så klart. Snart bor 90% av jordens befolkning i urbana zoner. Vad jag tycker och var jag bor är irrelevant. Bara att läsa på lite om vad som händer i världen, framtidsforskning etc - det gör man på Apple så klart. ?

Det där är ju faktiskt ett logiskt argument till varför Apple inte skulle göra personbilar.
Vi får se hur de resonerar. Ifall fe iaf ger sig in på bilmarknaden.

Inte för mig och många andra - ty privatbilismen - en person i varje fordon (som verkligheten i stort innebär) - har ingen framtid i urbana kluster. iCab - och all annan intelligent och miljövänlig (utsläpp och buller) kollektivtrafik - har dock en framtid - en strålande framtid. DET är något för Apple. Att satsa på privatbilismen är 1900-tal - stenålder - en gubbig nostalgisk juvenil dröm. ?

Om Apple bara tänker på Kalifornien så kan man tänka privatbilism - LA är sista urbana klustret som lämnar misstaget privatbilism - men Apple har större ambitioner än så så klart - dom är superglobala. ?

Ursprungligen av juanito:

Det där är ju faktiskt ett logiskt argument till varför Apple inte skulle göra personbilar.
Vi får se hur de resonerar. Ifall fe iaf ger sig in på bilmarknaden.

Ursprungligen av Demiurgen:

Inte för mig och många andra - ty privatbilismen - en person i varje fordon (som verkligheten i stort innebär) - har ingen framtid i urbana kluster. iCab - och all annan intelligent och miljövänlig (utsläpp och buller) kollektivtrafik - har dock en framtid - en strålande framtid. DET är något för Apple. Att satsa på privatbilismen är 1900-tal - stenålder - en gubbig nostalgisk juvenil dröm. ?

Om Apple bara tänker på Kalifornien så kan man tänka privatbilism - LA är sista urbana klustret som lämnar misstaget privatbilism - men Apple har större ambitioner än så så klart.

?

Vilket nonsens. Du glömmer dom länder som i dagsläget där det inte finns en bil per hushåll.
När dom får råd så vill dom också ha en bil så nog kommer bilförsäljningen att stadig öka allt.

http://www.statista.com/statistics/200002/int...

Jo, det är klart. Men jag pratar inte om efterfrågan - jag pratar om något helt annat. Privatbilismen kommer att regleras bort uppifrån politiskt - som rökning/drickande på allmän plats etc. Om 20 år finns det ingen privatbilism i urbana centra i väst. Privatbilismens ockupation av städerna - 100 år - är en parentes i städernas tusenåriga historia. Männsikorna kommer att ta tillbaka sina stadsdelar och buller och skit kommer inte att accepteras. Det kommer att gå olika fort i olika länder/städer, men den gigantiska massproduktionen av personbilar vi ser idag är snart ett minne blott.
Att Apple skulle hoppa på denna långsamt nedåtgående spiral är för mig helt verklighetsfrämmande. Apple satsar på NYTT och banbrytande. Dom är lika intresserad av privatbilar som dom är intresserade att hyra ut DVD/Blu-ray i sina butiker. Typ.
Dom - som alla som spanar in framtidens persontransporter - kollar in kollektivtrafik och hyrsystem. Om dom över huvud taget spanar in detta...vilket jag som sagt inte tror.

Dom få som bor kvar utanför urbana kluster har behov av privata bilar, men den marknaden är då av självklara skäl väldigt liten och en sådan pyttemarknad intresserar givetvis inte Apple. Privata personbilar blir ju också dyra när serierna är en bråkdel av vad det är idag, men eftersom det handlar om elbilar och batteriproduktionen/utvecklingen kommit igång ordentligt så kan man på sikt se att elbilar kommer att bli riktigt billiga...men man kommer bara att kunna köra dom utanför urbana kluster...där dom behövs m.a.o. Och så har vi marknaden för offentliga fordon, polis, ambulanser, godstransporter, taxi, "handikapp"fordon, etc - dom kommer givetvis att rulla i urbana kluster även i framtiden.

Om Apple börjar kränga personbilar så har dom en plan på att hinna tjäna pengar under massbilismens nergång - och det är ju fullt möjligt att göra det (Tesla kommer att göra det och "snart" är alla BMW och Mercor elektriska) - men det är inte likt Apple att kasta sig in i en döende kultur. Tvärtom, det är MYCKET olikt Apple. Dom har alltid gjort tvärtom än just det och det i övrigt tystlåtna företaget har många, många gånger just förklarat att dom inte håller på med sådant - att dom vill SKAPA NYTT och "make the world to a better place". Att kränga bilar är verkligen inte det.
Är det verkligen bara jag som ser hur absurt det är att Apple skulle kränga privatpersonbilar???? Hur just den marknaden är så oerhört långt från Apples kärna, idé, filosofi och drift? Jag är 100% säker på att Ive, Cook & Co. skrattar varje gång dom läser ryktena om att Apple håller på att ta fram en privatpersonbil. 100%.

Ursprungligen av Megolon:

Vilket nonsens. Du glömmer dom länder som i dagsläget där det inte finns en bil per hushåll.
När dom får råd så vill dom också ha en bil så nog kommer bilförsäljningen att stadig öka allt.

http://www.statista.com/statistics/200002/int...

Senast redigerat 2015-05-09 17:00

Längre inlägg betyder inte per automatik att dom håller högre kvalitet och det bevisar du verkligen
Fortfarande nonsens och spekulationer men väldigt roliga spekulationer.

Ursprungligen av Demiurgen:

Om Apple börjar kränga personbilar så har dom en plan på att hinna tjäna pengar under massbilismens nergång - och det är ju fullt möjligt att göra det (Tesla kommer att göra det och "snart" är alla BMW och Mercor elektriska) - men det är inte likt Apple att kasta sig in i en döende kultur. Tvärtom, det är MYCKET olikt Apple. Dom har alltid gjort tvärtom än just det och det i övrigt tystlåtna företaget har många, många gånger just förklarat att dom inte håller på med sådant - att dom vill SKAPA NYTT och "make the world to a better place". Att kränga bilar är verkligen inte det.

Jo det kan det självklart vara.

Ursprungligen av Demiurgen:

Är det verkligen bara jag som ser hur absurt det är att Apple skulle kränga privatpersonbilar????

Inte mycket mer absurt än att Apple allt mer ger sig in i hälsa och vårdbranscherna.

Ursprungligen av Demiurgen:

Hur just den marknaden är så oerhört långt från Apples kärna, idé, filosofi och drift?

Tycker inte alls den marknaden är speciellt långt ifrån Apple's kärna och med tanke på att Apple verkar i i bil"helvetet" Kalifornien så finns det troligen inte något mer passande för dom att ta fram än moderna energisnåla snygga säkra och bekväma fordon som de dessutom kan tjäna mycket pengar på genom nytänkande och innovativa tekniker som de flesta anrika biltillverkare inte vill eller vågar använda.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag är 100% säker på att Ive, Cook & Co. skrattar varje gång dom läser ryktena om att Apple håller på att ta fram en privatpersonbil. 100%.

Tror inte de skrattar alls. Tänk Beats-köpet hur många var det som skrattade och skakade på huvudet angående det? Svar: Väldigt många minst sagt.

Jag märker att du inte gör skillnad alls på olika tekniker och industrier - enligt din logik så kan Apple mycket väl snart kränga surfbrädor (dom hade t.o.m. ett OS som hette Mevericks!). Din logik att eftersom bloggare skrattade åt Beatsköpet så skrattar inte Cook & Co. alls åt ryktet om biltillverkning slår allt i denna tråd :-D. Det är omöjligt att argumentera med dig

Oavsett vilka rykten som kommer om att Apple håller på att ta fram det och det så kommer du att tro på det. Satelliter? Rymdresor? High-tech-vapen och försvarsrobotsystem? Laserkanoner? Microugnar? Elmopeder? Synthezisers? Electronmicroscop? Robotleksaker för barn? Espressomaskiner? Skor? Cyklar?

Ursprungligen av Perobous:

Jo det kan det självklart vara.
Inte mycket mer absurt än att Apple allt mer ger sig in i hälsa och vårdbranscherna.

Tycker inte alls den marknaden är speciellt långt ifrån Apple's kärna och med tanke på att Apple verkar i i bil"helvetet" Kalifornien så finns det troligen inte något mer passande för dom att ta fram än moderna energisnåla snygga säkra och bekväma fordon som de dessutom kan tjäna mycket pengar på genom nytänkande och innovativa tekniker som de flesta anrika biltillverkare inte vill eller vågar använda.
Tror inte de skrattar alls. Tänk Beats-köpet hur många var det som skrattade och skakade på huvudet angående det? Svar: Väldigt många minst sagt.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag märker att du inte gör skillnad alls på olika tekniker och industrier - enligt din logik så kan Apple mycket väl snart kränga surfbrädor (dom hade t.o.m. ett OS som hette Mevericks!).

Surfbrädor och kunskap om elektronik, programmering och hårdvarukonstruktioner i metall har rätt lite med varann att göra som de flesta förstår. Däremot så har de teknikerna väldigt mycket med moderna bilar att göra och som sagt verkar man i Kalifornien så inser man att moderna bilar går att förbättras rätt ordentligt genom nytänk.

Ursprungligen av Demiurgen:

Din logik att eftersom bloggare skrattade åt Beatsköpet så skrattar inte Cook & Co. alls åt ryktet om biltillverkning slår allt i denna tråd

Du tänker bakvänt det var dessutom inte bara bloggare som skrattade och var mycket tveksamma angående Beats-uppköpsryktet utan i princip alla Apple publikationer och Apple-fans.

Ursprungligen av Demiurgen:

Oavsett vilka rykten som kommer om att Apple håller på att ta fram det och det så kommer du att tro på det.

inte alls men moderna fordon ligger inom Apples intressesfär vad du än må tycka, och med tanke på att Apple's utvecking nu leds till stor del av Ive och troligen även hans bilintresserade designguru och Ives nära vän Mark Newson som faktiskt har designat en konceptbil för Ford.
“Shit we hate,” says Newson, includes American cars. “It’s as if a giant stuck his straw in the exhaust pipe and inflated them,” he adds, “when you look at the beautiful proportions in other cars that have been lost.”
http://uk.businessinsider.com/apples-design-g...

Det handlar inte om att ta fram en snygg, cool high-tech-bil kopplad till molnet - det handlar om att äntra en vidrig industri där det är oerhört svårt att tjäna pengar - en industri som delvis dog redan för 20 år sedan och som sakta men säkert stagnerar. Ingen framtidsbranch med andra ord.
Det handlar inte om Apple kan göra en suverän elbil - det handlar om dom vill göra det. Ryktet om att Apple skulle börja tillverka bilar är helt vrickat och jag fattar inte att någon med hyfsad insikt om teknik, industri, historia och ekonomi ens kan snudda vid tanken. Eller; jag tror faktiskt ingen med hyfsad insikt om teknik, industri, historia och ekonomi snuddar vid tanken.

http://finance.yahoo.com/news/here-s-why-appl...

Ursprungligen av Demiurgen:

Det handlar inte om att ta fram en snygg, cool high-tech-bil kopplad till molnet - det handlar om att äntra en vidrig industri där det är oerhört svårt att tjäna pengar - en industri som delvis dog redan för 20 år sedan och som sakta men säkert stagnerar. Ingen framtidsbranch med andra ord.

Låter rätt likt PC-industrin. Där man kan säga att Apple ändå lyckats rätt bra. Apple är ofta bra på timing och lyckas de få fram ett eldrivet fordon när marknaden för sådana exploderar så har de nog en hyfsad chans att göra ett ordentligt avtryck och hjälpa miljön på traven.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det handlar inte om Apple kan göra en suverän elbil - det handlar om dom vill göra det. Ryktet om att Apple skulle börja tillverka bilar är helt vrickat och jag fattar inte att någon med hyfsad insikt om teknik, industri, historia och ekonomi ens kan snudda vid tanken.

Nu tänker du bakvänt igen för de flesta med just den insikten säkert har snuddat vid tanken en och två gånger. Om Apple startar produktion av fordon så lär de inte göra som de gamla bilbolagen.
Uttalandet av Apple's Marc Newson som jag länkade til ovan där han påstod att han och Ive hatade moderna amerikanska bilar väger faktiskt allt tyngre ju mer man tänker på det.

Kul att du länkar till en artikel med en rubrik som säger Apple aldrig kommer bygga bilar men i artikeln står det att de kan tänkas göra just det plus att det i artikeln anförs ett flertal skäl till varför det inte skulle vara så fel om de gjorde det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-05-28 14:16
Ursprungligen av Demiurgen:

Ryktet om att Apple skulle börja tillverka bilar är helt vrickat och jag fattar inte att någon med hyfsad insikt om teknik, industri, historia och ekonomi ens kan snudda vid tanken. Eller; jag tror faktiskt ingen med hyfsad insikt om teknik, industri, historia och ekonomi snuddar vid tanken.

Jeff Williams verkar åtminstone snudda vid tanken. Visste du att han jobbar på Apple?

http://recode.net/2015/05/27/apples-jeff-will...

"“The car is the ultimate mobile device,” Apple Senior VP Jeff Williams said in response to a question about what else the company will do with its huge cash hoard beyond share buybacks and dividends."

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-29 13:28
Ursprungligen av Demiurgen:

Det handlar inte om att ta fram en snygg, cool high-tech-bil kopplad till molnet - det handlar om att äntra en vidrig industri där det är oerhört svårt att tjäna pengar - en industri som delvis dog redan för 20 år sedan och som sakta men säkert stagnerar. Ingen framtidsbranch med andra ord.
Det handlar inte om Apple kan göra en suverän elbil - det handlar om dom vill göra det. Ryktet om att Apple skulle börja tillverka bilar är helt vrickat och jag fattar inte att någon med hyfsad insikt om teknik, industri, historia och ekonomi ens kan snudda vid tanken. Eller; jag tror faktiskt ingen med hyfsad insikt om teknik, industri, historia och ekonomi snuddar vid tanken.

http://finance.yahoo.com/news/here-s-why-appl...

Det har Apple gjort förr. Innan iPhone var det på samma sätt med den marknaden, med små marginaler. Det har aldrig hindrat Apple. Snarar har det varit så att Apple har just gått in i sådana marknader där utvecklingen har stagnerat och allt handlar om att pressa så mycket pengar ut ur befintlig teknik.

Med den logiken kan Apple ge sig in i vilken branch som helst och omvandla den och tjäna massor av pengar (flygmaskiner, tvättmaskiner, solariekedjor, biografer). Men så ser verkligheten inte ut - det finns bananer och det finns apelsiner. Apple vet detta och väljer noga vilken branch dom ska äntra och just bilbranchen är en av brancherna dom inte tar i ens med tång.
Men dom kommer givetvis att göra grejer kring bilismen...men aldrig tillverka bilar.

Ursprungligen av juanito:

Det har Apple gjort förr. Innan iPhone var det på samma sätt med den marknaden, med små marginaler. Det har aldrig hindrat Apple. Snarar har det varit så att Apple har just gått in i sådana marknader där utvecklingen har stagnerat och allt handlar om att pressa så mycket pengar ut ur befintlig teknik.

Ursprungligen av Demiurgen:

Med den logiken kan Apple ge sig in i vilken branch som helst och omvandla den och tjäna massor av pengar (flygmaskiner, tvättmaskiner, solariekedjor, biografer). Men så ser verkligheten inte ut - det finns bananer och det finns apelsiner. Apple vet detta och väljer noga vilken branch dom ska äntra och just bilbranchen är en av brancherna dom inte tar i ens med tång.
Men dom kommer givetvis att göra grejer kring bilismen...men aldrig tillverka bilar.

Man ska aldrig säga aldrig och undrar vilken bortförklaring du kommer med den dagen när Apple släpper en bil.

Bevaka tråden