Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag får inte igång Messages på datorn.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-02-26 22:03

Frugan min gamla MBP Mid 2012 med senaste Yosemite. När jag skickar ett SMS ser hon på dock ikonen att hon har x st meddelanden. Men när hon öppnar Messages på datorn kommer inget upp och alla funktioner i menyn (även "Inställningar") är gråa. Hon har ett eget Apple ID som är aktiverat med iCloud.


Vet inte vad jag missat? Någon som har tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-27 10:44

Loggat ur och in igen i iMessage/iCloud? Startat om datorn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-03-13 22:09

Har loggat ut och baks in igen. Deletat alla "messages" plist in preferences. Men tyvärr så fungerar det ändå inte

Har tyvärr ingen lösning för dig. Har själv hamnat i ngn slags loop med att inte kunna logga in på iMessage på OSX efter jag bytte lösenord. Har googlat MYCKET och det finns ENORMA problem med iMessage och FaceTime.
Försökt få hjälp ifrån Apple eftersom det är ett Apple-id problem men de vill mest skyffla det under mattan.
Just nu låter jag det vara eftersom det funkar på både iPhone och iPad utan problem, vem orkar hålla på med ett problem som ingen verkar kunna/vilja lösa.
Försökt med ominstallation och upptäckte att det finns mer problem med yosemite, suck. Återställningsdisken är en från Maverick? också ett känt problem. Det går och komma runt men tycker bara allmänt att Apple skulle skapa ett bättre och stabilare OSX. Jag vet ingen lösning just nu. Det går att leva med, jag har annat att göra.

Hoppas att Apple får mer lust att skapa bra system i framtiden istället för att lägga energin på bling-bling....ungefär så. Det kommer ett ögonblick när man blir medveten om att Apple har förändrats från när Steve och ett tekniskt geni satt vid rodret. Andra saker är viktiga i Apple idag, det har blivit tydligt.

Hoppas att du hittar en lösning på just ditt problem, det finns mycket olika runt iMessage....sök på Apples diskussions forum tex.

Senast redigerat 2015-03-14 09:27

Jag hade samma problem för ett tag sedan, det Ni får göra är att ringa apple supporten så nollar dem kontot och sen funkar det igen. Det ni måste påpeka är att ert konto hamnat i en loop, för det verkar som vissa på supporten tror det är ett hårdvarufel vilket det inte är, utan nått som loopar just hos apple och iMessage/facetime.

@jojjemannens Läste det någonstans också. Supportkillen ville mest testa en massa tjafs som jag redan prövat, får väl ringa upp igen när det blir en paus och hoppas på en intelligentare support den här gången.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-03-14 09:48

Mitt "Message" på min MBP har också slutat fungera efter att jag bytte lösenord på mitt apple-ID. Har prövat allt men det vill inte fungera.

Ursprungligen av panther:

@jojjemannens Läste det någonstans också. Supportkillen ville mest testa en massa tjafs som jag redan prövat, får väl ringa upp igen när det blir en paus och hoppas på en intelligentare support den här gången.

Första killen ja prata med försökte också få det till mitt fel, så jag blev lack o sa nått dumt o la på. Sansade mig o ringde tillbaka några dagar senare o fick snacka med en vettigare som visste vad det gällde direkt när jag förklarade att jag varken var tappad eller nybörjare och att det var Deras fel/problem. 2 minuter senare kunde jag både logga in och messa. Så bara stå på dig!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-09 00:05
Ursprungligen av panther:

Har tyvärr ingen lösning för dig. Har själv hamnat i ngn slags loop med att inte kunna logga in på iMessage på OSX efter jag bytte lösenord. Har googlat MYCKET och det finns ENORMA problem med iMessage och FaceTime.
Försökt få hjälp ifrån Apple eftersom det är ett Apple-id problem men de vill mest skyffla det under mattan. …

-Har du konsulterat forumet på 99mac med ditt bekymmer?

Ursprungligen av reboot81:

-Har du konsulterat forumet på 99mac med ditt bekymmer?

Ja, med jojjomannen som hade samma problem här ovan i tråden om du läser.
Satt säkert 3 timmar med en senior advisor efter det och vi kollade allt på min dator. Plus skickade in info från datorn till techavdelningen, för en månad sen...
Grejen är att de tror att felet ligger på min dator, är ett mjukvaruproblem, vilket jag är ganska säker på att det inte är efter all den här tiden sen jag bytte lösenord.
Fick jojjomannens ärendenummer ock gav det till tech också för att han hade samma problem som mig och fick det löst snabbt.
Sen har jag inte hört av Apple.
Felet ligger hos Apple's servrar/system. Annars hade de hittat något i min dator.

Jag kommer inte lägga mer energi på det nu i alla fall.
Det löser sig när jag 1 eller 2 år köper ny dator Tråkigt bara att Apple inte lägger mer uppmärksamhet på att lösa problemen i sina system innan de expanderar vidare.
Samma problem uppstod på min dåvarande iPadMini också och fick det inte att fungera på den heller efter lösenordsbytet. Men den sålde jag kort efteråt så det problemet försvann i och med det. Och den nya iPadAir2 fungerar allt ok med.
IMessage är nästan ett skämt, allt man läst om hur många som har/har haft problem med olika aspekter av det. Och nu ska det synkas med AppleWatch också...?

Senast redigerat 2015-05-09 01:18

Nu har jag fått igång Messages på datorn.

Efter att jag för 3:e gången loggade ut och in igen på iCloud. Mycket märkligt eller väldigt random egentligen vad som händer vid de ut och inloggningarna. Vid de 2 tidigare tillfällena som jag provade det hände ingenting. Nu var inte Messages igång och det kom ett mail från Apple att jag loggat in på Messages. Haha.
Men jag är väldigt glad att Messages FUNGERAR, sjukt glad att ha den funktionen tillbaka.
Dock fungerar inte Face-time fortfarande. Så hela problemet är inte löst...(hos Apple).

Ny Senior-advisor som åtminstone vill hjälpa till och som har insett att det inte är/var ett mjukvaruproblem på min dator. Det är ju bra att man kan hjälpa Apple att förbättra iCloud till ElCapitan kommer ?

Och jag och @jojjemannens hade inte samma problem, enligt Apples's loggar så hade han fått upp en kod på sin dator när han inte kunde logga in, det nämnde han inte här. Någon kod fick aldrig jag upp, inloggningen stod bara och snurrade.

1
Bevaka tråden