Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal iMac gillar inte iTunes och genererar elaka mail?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-05-07 21:20

Bytte hårddisk i en gammal iMac G5 på kul och installerade 10.4 via originaldisketten. iTunes 6 gick att installera men funkar inte. När jag försöker logga in med mitt Apple-ID så säger den att jag inte är uppkopplad. Lite surt men det går att leva med. Nu till min fråga:

Nyss fick jag ett mail från "Apple-ID iTunes" med följande lydelse:

Bästa Kund iTunes,

Vi har nyligen bestämt att olika datorer på ditt iTunes-konto, lösenord och flera fel var närvarande innan inloggning. Nu måste vi bekräfta den nya informationen iTunes-konto. Om detta inte är avslutad inom 48 timmar, kommer vi att tvingas stänga av ditt konto på obestämd tid, eftersom vits används bedrägligt. Tack för din förståelse på detta sätt. För att bekräfta ditt konto online :
(plus en länk)

Det där kom ju knappast från Apple, eller hur? Men hur tusan gick det till? Något program måste ju reggat att min inloggning misslyckats och noterat min mailadress. Eller?

Någon som har en idé vad som hänt?

Vilken adress har avsändaren av mailet?

Nej, mejlet kommer inte från Apple.

Och att det kom just nu, när du nyss hade haft iTunes- och Apple-id-problem, är förmodligen bara en tillfällighet.

Ursprungligen av hummel:

Vilken adress har avsändaren av mailet?

Hur är det intressant? Falska adresser…

Mer intressant är vilken domän länken går till och vem som opererar den.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-05-07 23:43

Avsändarens adress är : [email protected]

Länken vill jag helst inte klicka på...

Ursprungligen av robalm:

...Länken vill jag helst inte klicka på...

Du behöver inte klicka på den för att se vart den leder. Bara håll markören över länken.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du behöver inte klicka på den för att se vart den leder. Bara håll markören över länken.

Jag märkte häromsist vid ett liknande phisingmejl att nuförtiden kan man spoofa även det.

Kopiera och klistra in länken i ett textdokument som ren text (Textredigeraren -> öppna nytt dokument -> Format-menyn -> Gör om till ren textfil -> klistra in

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-05-08 00:19

Okej, med markören över länken står det:

http://ow.ly/MF5Pj

Om det inte räckte med den dåliga svenskan i mejlet, så är det väl definitivt avgjort nu, med den länken, att det inte kommer från Apple.

Senast redigerat 2015-05-08 07:41
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-05-08 11:23

Apple står inte bakom detta helt klart, men hur gick det till då? Varför fick jag detta mail bara ett par timmar efter min misslyckade inloggning på iTunes? Var det verkligen bara en tillfällighet?

Ursprungligen av robalm:

Apple står inte bakom detta helt klart, men hur gick det till då? Varför fick jag detta mail bara ett par timmar efter min misslyckade inloggning på iTunes? Var det verkligen bara en tillfällighet?

Ja, ren tillfällighet.

1
Bevaka tråden