Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pdf trasig på skärm blir fin i utskrift (och via .ps)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-05-07 08:29

Jag har löst det akuta problemet, men vill gärna veta hur det fungerar:
En kund har lämnat en annons till oss som ser ganska kass ut på skärm, men som trots detta slank igenom utan fel i tryck. Varken InD CS6 eller InD CC2014 kan skriva ut en sida som pdf med annonsen monterad så att den blir bra på skärm, men utskrift till .ps + Distiller blir bra.
Exporterad pdf blir fin både i tryck och på kontorsskrivare (Canon Imagerunner Advanced c5045).
Passerar man alltid postscript vid utskrift till papper? Jag kan för lite om detta, känner jag.
(Materialet var gjort i Word mha "ScanSoft PDF Create! 7”, http://www.pdfa.org/commercial/scansoft-pdf-c... btw.)

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-07 09:26
Ursprungligen av Baron:

Jag har löst det akuta problemet, men vill gärna veta hur det fungerar:
En kund har lämnat en annons till oss som ser ganska kass ut på skärm, men som trots detta slank igenom utan fel i tryck. Varken InD CS6 eller InD CC2014 kan skriva ut en sida som pdf med annonsen monterad så att den blir bra på skärm, men utskrift till .ps + Distiller blir bra.
Exporterad pdf blir fin både i tryck och på kontorsskrivare (Canon Imagerunner Advanced c5045).
Passerar man alltid postscript vid utskrift till papper? Jag kan för lite om detta, känner jag.
(Materialet var gjort i Word mha "ScanSoft PDF Create! 7”, http://www.pdfa.org/commercial/scansoft-pdf-c... btw.)

Antagligen är det som visas på skärm en lågupplöst "preview" av filen. Detta var ett vanligt fenomen på den tiden jag jobbade med DTP på -90 talet. Men jag har ingen kunskap om dagens verktyg. Aldrig jobbat i InDesign, det lanserades ungefär när jag hade gjort mitt sista jobb i PageMaker. Lite små jobb i Corel Ventura 4 och interleaf på 2000 talet. Men det var egentligen inte "riktigt" dtp.

Möjligtvis kunde du generera en högre upplöst preview för filen eller rent av radera den. Om du raderar den kan det hända att programmet InD läser den egentliga filen istället för preview. Förr var detta lite av en hit and miss ifall man raderade preview. Det var inte alla program som hanterade det då. Hur det är idag vågar jag inte säga.

Jag minns dock inte hur man gjorde sådant. Om det var via recourse forken med ResEdit eller hur det var man gjorde det. Det är verktyg som inte finns till OSX då resource forken inte används sedan OSX. Eller jo den används av Apple ibland för att åstadkomma lite special grejer.

Oftopic
Synd att OSX mer eller mindre dödade det bästa med MacOS och HFS, ok det var gammalt och begränsat men idéerna bakom var helt överlägsna det vi har idag.

  • Medlem
  • 2015-05-07 09:38

Jag vet inte riktigt. InD kan visa den i ett InDD, både låg- och högupplöst, men inte skriva ut pdf med allt intakt (på skärm). Acrobat visar den som den ska. Förhandsvisning.app gör det inte. Illustrator kan inte läsa in några typsnitt alls utan vektoriserar all text, även den som blir "fin" i alla andra sammanhang. Photoshop reagerar inte på några fel och hanterar filen som det ska.

Med tanke på omständigheterna ("I skolen icke göra layout i Word") gissar jag att typsnittet i fråga var Comic Sans?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-07 10:30
Ursprungligen av Baron:

Jag vet inte riktigt. InD kan visa den i ett InDD, både låg- och högupplöst, men inte skriva ut pdf med allt intakt (på skärm). Acrobat visar den som den ska. Förhandsvisning.app gör det inte. Illustrator kan inte läsa in några typsnitt alls utan vektoriserar all text, även den som blir "fin" i alla andra sammanhang. Photoshop reagerar inte på några fel och hanterar filen som det ska.

Hmm, vad händer om du tar upp den i Illu. och genererar en ny pdf utgående från det. Visar förhandsvisningen den då korrekt?

Iom ursprunget är word och någon konstig pdf generator, så skulle jag inte lita på att pdfen är korrekt byggd från början. Faktum är att jag inte ens litar på Adobe acrobat när det kommer till hanteringen av PDFer. Men på en windows maskin är det möjligen det bästa verktyget.

1
Bevaka tråden