Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hög processorbelastning?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem med min nästan nya iMac, helt från ingenstans började processorn jobba på högvarv och fläkten gick igång, datorn vart seg och jag misstänker att en krasch är på g (av någon konstig anledning). Stängde av datorn men det gick inte (den frös sig och fortsatte jobba) så tvångsavslutade, någon som kan hjälpa mig här?
Är helt ny på Mac och iOS...

Om det går kan du öppna programmet Aktivietskontroll och se om du kan se vad det är som orsakar problemet.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Om det går kan du öppna programmet Aktivietskontroll och se om du kan se vad det är som orsakar problemet.

Jag har kollat där, men hittar inte problemet ?
Ska försöka starta datorn nu tänkte jag och kolla en gång till...

Ursprungligen av Pramfors:

Jag har kollat där, men hittar inte problemet ?
Ska försöka starta datorn nu tänkte jag och kolla en gång till...

Sortera processerna efter % exempelvis så borde den som drar mest bli lättare att hitta.

Ursprungligen av Pramfors:

Har ett problem med min nästan nya iMac, helt från ingenstans började processorn jobba på högvarv och fläkten gick igång, datorn vart seg och jag misstänker att en krasch är på g (av någon konstig anledning). Stängde av datorn men det gick inte (den frös sig och fortsatte jobba) så tvångsavslutade, någon som kan hjälpa mig här?
Är helt ny på Mac och iOS...

Det underlättar om du specar vilken iMac det är. Du kan ju ha köpt en begagnad iMac men som är ny för dig. Ex kan det spela in väldigt om du har en dator med HDD eller SSD.

Nu när jag startar så fungerar den normalt, inget som "tar plats" i processorn, startade med säker start.

Datorn är alltså helt ny från butik, en iMac med 1.4 GHz intel Core i5 processor, 8gb ram.
Är ingen datorexpert, vad står HDD och SSD för? ?

Ursprungligen av Pramfors:

Nu när jag startar så fungerar den normalt, inget som "tar plats" i processorn, startade med säker start.

Datorn är alltså helt ny från butik, en iMac med 1.4 GHz intel Core i5 processor, 8gb ram.
Är ingen datorexpert, vad står HDD och SSD för? ?

HDD = Gammeldags hårddisk med snurrande diskar (långsam och brukar krascha till slut varav symptom som du beskriver skulle kunna uppstå.
SSD = Solid State Disk (Modernare och snabbare disk utan rörliga delar)

Kan iMac sortimentet för dåligt för att veta huruvida det säljs "nya" iMacs med HDD i butik längre.

Den började sega nu igen när jag startade internet (safari) och då var det safari och Windowsserver som tog mest % (har försökt installera windows med virtualbox men ska plocka bort det då det inte kommer användas längre)...

Ursprungligen av JoelBurman:

HDD = Gammeldags hårddisk med snurrande diskar (långsam och brukar krascha till slut varav symptom som du beskriver skulle kunna uppstå.
SSD = Solid State Disk (Modernare och snabbare disk utan rörliga delar)

Kan iMac sortimentet för dåligt för att veta huruvida det säljs "nya" iMacs med HDD i butik längre.

Hur kollar man upp vad man har på sin dator?

Ursprungligen av Pramfors:

Hur kollar man upp vad man har på sin dator?

Klicka på äpplet uppe i vänstra hörnet. Välj "om den här datorn" klicka på mer info. Screenshota gärna och lägg upp kommandot för det är cmd+shift+4 och dra sen ut lämplig markering och släpp så hamnar screenshot på skrivbordet. Tyvärr anges inte HDD/SSD i det läget.

Ne den hackar trots att processorn ligger runt 98-99% overksam...tråkigt med en ny dator där man har sparat bilder (dum som man är) utan att ha säkerhetskopierat, har ingenstans att lägga dessa just nu...så jag ber att dom inte försvinner och att datorn klarar sig från krasch...får väl lämna in den ?

Ursprungligen av JoelBurman:

Klicka på äpplet uppe i vänstra hörnet. Välj "om den här datorn" klicka på mer info. Screenshota gärna och lägg upp kommandot för det är cmd+shift+4 och dra sen ut lämplig markering och släpp så hamnar screenshot på skrivbordet. Tyvärr anges inte HDD/SSD i det läget.

Kan inte screenshota, vågar inte använda safari på datorn, men fotat med mobilen om det är till hjälp

Ursprungligen av Pramfors:

Kan inte screenshota, vågar inte använda safari på datorn, men fotat med mobilen om det är till hjälp

Kan du trycka på minnesfliken och se vad den säger? Om ett ramminne har pajat brukar prestandan bli rejält sämre.

Ursprungligen av JoelBurman:

Kan du trycka på minnesfliken och se vad den säger? Om ett ramminne har pajat brukar prestandan bli rejält sämre.

Ursprungligen av Pramfors:

De ser ju ut att vara ok.

Ja jag förstår inte Vart felet sitter...den hackar och pixlar sig när jag bläddrar bland mappar osv i datorn, kan det ha med å göra att virtualbox tar plats, har gjort en virtuell maskin där ju skulle installerat windows (vilket jag inte gjort än) och tänkte nu ta bort men är lite osäker på om det bara är att avinstallera eller om jag måste göra något annat först?

cmd + shift + 3 gör en skärmdump av hela skärmen.
cmd + shift + 4 så kan du markera ett område som gör en skärmdump
cmd + shift + 4 + space bar så kan du markera ett fönster som det görs en skärmdump på

Skärmdumparna hamnar på skrivbordet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-06 21:32
Ursprungligen av Pramfors:

Ne den hackar trots att processorn ligger runt 98-99% overksam...tråkigt med en ny dator där man har sparat bilder (dum som man är) utan att ha säkerhetskopierat, har ingenstans att lägga dessa just nu...så jag ber att dom inte försvinner och att datorn klarar sig från krasch...får väl lämna in den ?

Gå till netonnet.se och beställ ett USB3-minne. Koppla in, kopiera över bilderna. Dubbelkolla på annan dator att bilderna verkligen kom med.

Lämnar du in datorn kan du räkna med att det du har på datorn försvinner. Vanligt förfarande för datorstrul är att man formatterar om hårddisken.
Jag tar det en gång till: på service raderar de alla dina bilder. Se därför till att göra kopior på det du har kärt.

Så länge inte Virtualbox maskiner är igång så påverkar de inte prestanda.
Som andra sagt, starta aktivitetskontroll.app fliken Processor, sortera kolumnen % processor på fallande. Dina top 5 processer, vad heter de och i vilket 10-tal % ligger de på?
(lägg gärna upp en skärmbild här)

Men först fixar du en säkerhetskopia, om du nu värderar dina bilder till 400kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-07 12:33
Ursprungligen av reboot81:

Gå till netonnet.se och beställ ett USB3-minne. Koppla in, kopiera över bilderna. Dubbelkolla på annan dator att bilderna verkligen kom med.

Lämnar du in datorn kan du räkna med att det du har på datorn försvinner. Vanligt förfarande för datorstrul är att man formatterar om hårddisken.
Jag tar det en gång till: på service raderar de alla dina bilder. Se därför till att göra kopior på det du har kärt.

Så länge inte Virtualbox maskiner är igång så påverkar de inte prestanda.
Som andra sagt, starta aktivitetskontroll.app fliken Processor, sortera kolumnen % processor på fallande. Dina top 5 processer, vad heter de och i vilket 10-tal % ligger de på?
(lägg gärna upp en skärmbild här)

Men först fixar du en säkerhetskopia, om du nu värderar dina bilder till 400kr.

En annan lite långsökt grej är att du kunde försöka skapa en ny användare och se om det beter sig annorlunda om du loggar ut och in som denna användare istället.

1
Bevaka tråden