Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att nedgradera till Mavericks

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Behöver lite råd. Jag har två macs, en cMBP 2011 och en Mac Mini. Jag har tills nyligen haft Yosemite installerad på MBP och Mavericks på Minin. Iaf så har jag precis börjat ett nytt jobb där jag behöver en branschspecifik programvara som är mer eller mindre omöjlig att få att fungera på Yosemite. Efter att ha försökt nedgradera till Mavericks via Diskmaker X och terminalen utan att lyckas jag fick olika felmeddelanden hela tiden. Till slut körde jag en Time Machine back-up ifrån minin och la in på MBP. Det verkar ha funkat, dock går det inte att göra en clean install via cmd+r eftersom den vill uppdatera till Yosemite när jag startar datorn i det läget. Eftersom minin är en htpc så måste jag tweaka en massa settings som jag ställt in för att funka på min tv. Iaf så verkar det funka nu iaf postar väl mest här för att få reda på om det kan bli nått problem när jag kör båda datorerna på samma wifi osv. Har efter ominstallationen döpt om huvudanvändaren på MBP så att den inte heter samma som på minin.

Sen ett problem som har hängt med ifrån minin. Av nån anledning så kommer det ett "™" tecken när jag trycker cmd+2 för att få fram ett @. Svinjobbigt i-landsproblem men skulle uppskatta om det fanns någon simpel lösning på det.

Senast redigerat 2015-05-06 10:33

Jag hade tankat ner Mavericks från Minins App Store och gjort ett USB-minne. Men det är kanske Diskmaker X du menar att du använt redan? Prova i så fall ett annat USB-minne.

Att du får ™ istället för @ beror på att du inte valt Svenskt - Pro i tangentbordsinställningarna (Systeminställningar -> Tangentbord -> Inmatningskällor).

Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade tankat ner Mavericks från Minins App Store och gjort ett USB-minne. Men det är kanske Diskmaker X du menar att du använt redan? Prova i så fall ett annat USB-minne.

Att du får ™ istället för @ beror på att du inte valt Svenskt - Pro i tangentbordsinställningarna (Systeminställningar -> Tangentbord -> Inmatningskällor).

Menade naturligtvis Diskmaker X. Kruxet är att det har funkat tidigare med USB minnet jag använder så frågan är om Apple gjort något med filerna och kompatibiliteten med Diskmaker? Det gick verkligen inte att få att funka igår. Tack för tips om tangentbordet ska testa det.

Ursprungligen av JoelBurman:

Menade naturligtvis Diskmaker X. Kruxet är att det har funkat tidigare med USB minnet jag använder så frågan är om Apple gjort något med filerna och kompatibiliteten med Diskmaker? Det gick verkligen inte att få att funka igår. Tack för tips om tangentbordet ska testa det.

Nu bytte jag till Svenskt Pro och när jag trycker cmd+2 så aktiverar den istället en av mina favoriter i safari? Helt stört...

Ursprungligen av JoelBurman:

Nu bytte jag till Svenskt Pro och när jag trycker cmd+2 så aktiverar den istället en av mina favoriter i safari? Helt stört...

Är det inte alt+2 som är rätt? Sitter inte framför min Mac så kan inte kolla och minnet är dåligt ibland (muskelminnet bra dock så jag tänker inte på vilka tangenter det är ).

Ursprungligen av keptang:

Är det inte alt+2 som är rätt? Sitter inte framför min Mac så kan inte kolla och minnet är dåligt ibland (muskelminnet bra dock så jag tänker inte på vilka tangenter det är ).

Nja, när jag trycker Alt+2 kommer nu ™ tecknet....

Ursprungligen av JoelBurman:

Nja, när jag trycker Alt+2 kommer nu ™ tecknet....

Då har du inte valt "Svenskt-Pro"-tangentbord.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har du inte valt "Svenskt-Pro"-tangentbord.

Det hade du rätt i, fick det att funka nu. Av nån anledning så vägrade den välja svensk pro så länge vanlig svensk fanns med i listan. Nu börja det funka när jag deletade vanliga svenska tangentbordet.

1
Bevaka tråden