Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vmware Fusion 7 och Windows installation på SD-Kort ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder så undrar jag om det är möjligt att om man köper ett säg 128GB SD kort av Extreme eller åtminstone snabb modell att man lägger sin Windows fil på SD-Kort fungerar det ? Eller blir det för trögt ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-05 11:26

Jag kör det med Parallels men det funkar knappt alltså..
Visst, du kan säkert köpa ett SD men galna hastigheter men det kommer kosta dig.

Misstänkte detta jag har testat nu idag via en extern disk och USB 3 och det är helt klart långsammare. Anledningen är att en kund till mig som har PC och Mac maskin vill kunna köra vissa program på macen när han är ute och flänger och då måste han ju ha pararells eller vmware för att kunna föra windows program och då hans hårddisk bara är på 128gb är en installation lokalt typ uteslutet om han dessutom skall ha program i Windows installationen ..

  • Medlem
  • 2015-05-05 12:04

En extern enhet med SSD och gärna Thunderbolt, då är din kompis "hemma" och kan köra Windows utan problem. Men en USB3-disk är nog mer ekonomiskt försvarbart, se bara till att det är en SSD och inte en gammal mekanisk disk.

Tips, finns gratis alternativ till Parallels/VMware, VirtualBox.

Angående lagringen så håller jag med @Dalle ovan.

Det finns ju annars rätt snabba USB 3 stickor, har ett på 128GB från Sandisk som är blixtsnabbt men kostar å andra sidan ca 1200:-

Edit: SANDISK CRUZER EXTREME PRO USB 3.0 128GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437384

Senast redigerat 2015-05-05 14:36

Tack för alla fina tips skall ta och vidarebefordra detta. Jag tror inte att någon tusenlapp är något som skulle vara till problem då han ändå skall köpa extra licenser för vissa windows specifika program samtidigt i så fall för att kunna jobba på fler platser. Jag har själv testat idag på en mekanisk Seagate disk via USB 3 och det funka väl även om man kände ett visst lagg .

Har kört win7 och Win8.1 på en extern Thunderbolt HDD 1TB och det flöt på utan problem alls, vare sig via Boot Camp eller Parallels Desktop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-05 15:56

Jag har kört Parallels 9 och Win 7 på en extern 1TB USB 3 disk och det flöt utan problem.
Förutsatt att din kund inte är grafisk formgivare...

Oavsett, kolla denna:
http://gizmodo.com/youll-barely-notice-the-wo...

finns i 64GB och var inte så galet dyr som jag trodde den skulle vara..
Ska han köra det på ett snyggt sätt behöver man ju en lösning som inte är krånglig och som han kan lämna i datorn hela tiden.

Ursprungligen av kladda:

Jag har kört Parallels 9 och Win 7 på en extern 1TB USB 3 disk och det flöt utan problem.
Förutsatt att din kund inte är grafisk formgivare...

Oavsett, kolla denna:
http://gizmodo.com/youll-barely-notice-the-wo...

finns i 64GB och var inte så galet dyr som jag trodde den skulle vara..
Ska han köra det på ett snyggt sätt behöver man ju en lösning som inte är krånglig och som han kan lämna i datorn hela tiden.

Nice speed. Hoppas på en på 128GB då 64 är lite småttigt för OS X, Parallells Desktop 10 och Win8.1 + de program man behöver i bägge OS.

Senast redigerat 2015-05-05 17:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-06 09:45
Ursprungligen av CekariYH:

Nice speed. Hoppas på en på 128GB då 64 är lite småttigt för OS X, Parallells Desktop 10 och Win8.1 + de program man behöver i bägge OS.

Jag kanske missuppfattade men vad jag menade var att han lägger Win8 på den 64GB stickan. Den sätter han sedan i sin Mac där han har Parallels installerat..?

Ursprungligen av kladda:

Jag kanske missuppfattade men vad jag menade var att han lägger Win8 på den 64GB stickan. Den sätter han sedan i sin Mac där han har Parallels installerat..?

Ok, har försökt det men inte lyckats någe bra, men däremot att ha en alternativ OS X inloggning dvs OS X på stickan med Parallells och Windows har funkat.

Har du ett förslag på hur man gör för att få en sticka med bara Windows på enligt ovan får du gärna instruera hur man går till väga, för så vill jag själv ha det

Hade ju totalt glömt NiftyDrive som jag själv använder: http://store.apple.com/se/product/HGM92ZM/A/n...
Blir ju en extra hårdsisk med ett microSD, men det blir ju inget fartmonster då dom bättre korten ligger på ca 40-45Mb/s bara.

Edit: Ca 80 MB/s ska det vara.

Senast redigerat 2015-05-06 12:36
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-06 17:36
Ursprungligen av CekariYH:

Hade ju totalt glömt NiftyDrive som jag själv använder: http://store.apple.com/se/product/HGM92ZM/A/n...
Blir ju en extra hårdsisk med ett microSD, men det blir ju inget fartmonster då dom bättre korten ligger på ca 40-45Mb/s bara.

Edit: Ca 80 MB/s ska det vara.

Det är precis den lösningen jag kör, vilket inte funkar så bra...

Hur jag tänker mig din kunds upplägg:
Han har en Mac.
Han har någon form av extra minne (t.ex det jag länkade in)
Han lägger Parallels Windows-fil på den stickan (ligger original i Dokument - Parallels och heter .pvm)

När han startar parallels så startar den från stickan.

Ursprungligen av kladda:

Det är precis den lösningen jag kör, vilket inte funkar så bra...

Hur jag tänker mig din kunds upplägg:
Han har en Mac.
Han har någon form av extra minne (t.ex det jag länkade in)
Han lägger Parallels Windows-fil på den stickan (ligger original i Dokument - Parallels och heter .pvm)

När han startar parallels så startar den från stickan.

Ska prova det på min Nifty, men behöver ett snabbare microSD än vad jag har nu, eller bara stoppa in ett snabbt SD och prova så.

SD-kort är långsamma (oavsett teoretisk spec) och gillar inte många skrivningar så skulle inte rekommendera att köra andra operativsystem än någon Linux-distribution från ett (vilket f.ö. fungerar utmärkt).

Ursprungligen av keptang:

SD-kort är långsamma (oavsett teoretisk spec) och gillar inte många skrivningar så skulle inte rekommendera att köra andra operativsystem än någon Linux-distribution från ett (vilket f.ö. fungerar utmärkt).

Jupp, märker det trots ett svindyrt SanDisk Extreme PRO SDHC/SDXC UHS-I card med läs/skriv på 95/90 så går det segare än förväntat, dom är väl optimerad för skrivning av stora RAW-filer eller nått eller så är SD kortläsaren i MBPr inte optimerad för dom hastigheterna.

Har provat lite olika alternativ på min MBPr och Win8.1 och den absoluta minsta fotprinten och fortfarande snabbt, är att installera Paralells Desktop först och sedan inifrån den installera Windows. Man får välja mellan några allternativ hur det ska optimeras etc sen sköter Paralells hela installationen. Det vill säga skippa Boot Camp helt och hållet. Faktiskt så funkar Windows bättre på min MBPr utan Boot Camps och Apples windows-drivrutiner.
Paralells tar ca 682,8 MB och den Virtuella windowsinstallationen med Filemaker Pro 13Advanced, Paintshop Pro X7 med 4 plugins och några mindre appar tar ca 25 GB. Så, totalt med en "C:-disk" på 128 GB blir det ung. 154 GB. Behöver man inte så mycket "C:-disk" går det ju att enkelt från Paralells att minska den till tex 64 GB. Parallells har även en inställning som låter "C:-disken" växa vid behov.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-09 00:53

Jag testade att köra Fusion 7 och Parallels, först individuellt med exakt likadana VMs, sen körde jag samtidigt. Fusion drog överlägset minst i båda fallen, så jag lämnade den dyrare varianten Parallels och kommer testa fusion ett tag

Ursprungligen av kladda:

Jag testade att köra Fusion 7 och Parallels, först individuellt med exakt likadana VMs, sen körde jag samtidigt. Fusion drog överlägset minst i båda fallen, så jag lämnade den dyrare varianten Parallels och kommer testa fusion ett tag

Okay, körde VMWF tidigare och hade inga problem med det heller. Bra att vet att den tar mindre resurser ifall man har nått slött på gång

Kan meddela att det gick sådär på kundens dator då han tydligen bara hade 4 GB ram så vart det inte så vidare optimalt att köra dubbla system.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-11 14:27
Ursprungligen av Stefan Willard:

Kan meddela att det gick sådär på kundens dator då han tydligen bara hade 4 GB ram så vart det inte så vidare optimalt att köra dubbla system.

Vid en 2GB/2GB fördelning borde de funkar hyfsat? Kör han tunga program i båda miljöerna eller kan du vara extra generös mot något av systemen? Tänk på att tilldela kärnor från processorn också..

Jag testa lite olika men det gick så segt att jag gav upp . Kan tillägga att jag inte är IT-Support per yrke utan byggkonsult och därmed är det inte min huvudvärk tycker jag att lösa sånt.

1
Bevaka tråden