Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro X 10.2: Transitions funkar ej

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag redigerade en 9min lång video i FCPX och la till ett par transitions på olika platser. De första fyra - fem fungerade men den sjätte fungerade inte. Ingen effekt visades i videon alltså.

Jag har startat om programmet (och datorn), börjat om med redigeringen och reparerat behörigheter (?).

Någon idé om vad som kan vara fel och hur rättar man till det?

Testa att skapa ett nytt projekt och lägg till några klipp och effekter, samma problem?
Vilket format (codec) på dina klipp?
Vilket format (codec) på ditt projekt?
Vilken version på Mac OS X?
Vilken dator?

Har du nog mycket överbliven video i slutet och början av klippen som övergången skall täcka?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2015-05-13 16:57

@hummel: .mov på det jag exporterar från FCPX, och .mov på det som jag importerar till FCPX från kameran. Om det var vad du frågade efter, hoppas jag
Senaste Mac OS X Yosemite och FCPX 10.2.

@Niklasinorr: Det var runt en minut kvar på klippet efter effekten.

Har provat att importera på nytt och börja om, men samma problem är kvar.

Edit: ser nu att jag varit inloggad på mitt nya konto när jag skrev denna tråd. Ursäkta!

Ursprungligen av Cythera:

@hummel: .mov på det jag exporterar från FCPX, och .mov på det som jag importerar till FCPX från kameran. Om det var vad du frågade efter, hoppas jag
Senaste Mac OS X Yosemite och FCPX 10.2.

@Niklasinorr: Det var runt en minut kvar på klippet efter effekten.

Har provat att importera på nytt och börja om, men samma problem är kvar.

Edit: ser nu att jag varit inloggad på mitt nya konto när jag skrev denna tråd. Ursäkta!

För att förtydliga då; Du har alltså två klipp som du ska köra en transition mellan, typ crossfade eller liknande?
Och bägge klippen, det som du tonar ifrån och det du tonar till har några extra sekunder film efter respektive före själva klippet? Är detta rätt uppfattat?

Ursprungligen av Cythera:

@hummel: .mov på det jag exporterar från FCPX, och .mov på det som jag importerar till FCPX från kameran. Om det var vad du frågade efter, hoppas jag
Senaste Mac OS X Yosemite och FCPX 10.2.

@Niklasinorr: Det var runt en minut kvar på klippet efter effekten.

Har provat att importera på nytt och börja om, men samma problem är kvar.

Edit: ser nu att jag varit inloggad på mitt nya konto när jag skrev denna tråd. Ursäkta!

.mov är ingen codec, det är en behållare för hundratals olika codecs...
"Senaste" är ingen bra benämning på programversion, klart bättre att ange version som 10.10.3. Då kan denna tråd vara till hjälp i framtiden när versioner uppdaterats....

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2015-06-06 17:54
Ursprungligen av Niklasinorr:

För att förtydliga då; Du har alltså två klipp som du ska köra en transition mellan, typ crossfade eller liknande?
Och bägge klippen, det som du tonar ifrån och det du tonar till har några extra sekunder film efter respektive före själva klippet? Är detta rätt uppfattat?

Ja, precis. Det är rätt uppfattat!

Ursprungligen av hummel:

.mov är ingen codec, det är en behållare för hundratals olika codecs...
"Senaste" är ingen bra benämning på programversion, klart bättre att ange version som 10.10.3. Då kan denna tråd vara till hjälp i framtiden när versioner uppdaterats....

Ursäkta, jag vet inte vilken codec det är. Eller hur man hittar vilken codec det är. Hur hittar man vilken codec det är?
Och ja, det är Yosemite 10.10.3.

1
Bevaka tråden