Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

John Gruber: "Apple uppfann USB Type‑C"

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt den inflytelserika Apple-analytikern John Gruber kan Apple ha haft en större roll i utvecklandet av den nya standarden USB Type-C än vad som tidigare angivits.

Läs hela artikeln här

Och vad säger detta i klartext?

Ursprungligen av BlackSmp:

Och vad säger detta i klartext?

Vilka som varit med och tagit fram standarden.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-16 15:24
Ursprungligen av keptang:

Vilka som varit med och tagit fram standarden.

Precis och foxconn är antagligen till stor del under Apples payroll i sambandet.
Apple var ju också en av de tidiga att driva på för USB's standardisering. Alltså de uppfann inte USB, det är Intel som gjorde det det, men Intel standardiserade inte USB.

Betyder detta att Lightning egentligen är en onödig standard som lika gärna kan ersättas av USB-C? Tycker ju att de i så fall kunde hållit kvar vid den gamla ipod-kontakten något år till - USB-C borde ju ha funnits i pipelinen redan då.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-16 18:11
Ursprungligen av johan_tanying:

Betyder detta att Lightning egentligen är en onödig standard som lika gärna kan ersättas av USB-C? Tycker ju att de i så fall kunde hållit kvar vid den gamla ipod-kontakten något år till - USB-C borde ju ha funnits i pipelinen redan då.

Måhända, eller så hände något på USB forum. De såg ju vad Intel och Apple ville göra med Thunderbolt, då tidiga specen var med USB kontakt. Men då var ju USB Forum emot en sådan teknik. Samt att de sett vad apple gjort med lightning, kanske något har hänt på USB forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-16 20:41
Ursprungligen av juanito:

Precis och foxconn är antagligen till stor del under Apples payroll i sambandet.
Apple var ju också en av de tidiga att driva på för USB's standardisering. Alltså de uppfann inte USB, det är Intel som gjorde det det, men Intel standardiserade inte USB.

Trams.

Citat:

The USB was co-invented and established by Ajay Bhatt, a computer architect who had been working for Intel. In 1994 seven companies that included Intel, Compaq, Microsoft, IBM, Digital Equipment Corporation (DEC), Nortel and NEC Corporation started the development of the USB. Their objective was to make it easier to connect peripheral devices to a PC and eliminate the mass amount of connectors. Factors involved included: creating larger bandwidths, streamlining software configurations and solving utilization problems for current interfaces.

The USB design is standardized by the USB Implementers Forum (USBIF) that is comprised of a group of companies supporting and promoting the USB. The USBIF not only markets the USB but maintains the specifications and upholds the compliance program. Specifications for the USB were created in 2005 with the 2.0 version. The standards were introduced by the USBIF in 2001; these included the older versions of 0.9, 1.0 and 1.1, which are backward compatible.

/ Definition - What does Universal Serial Bus (USB) mean?

Foxconn är inte någon liten shop som Apple har total kontroll över, de startade på 70-talet med att bygga kontaktdon till bland andra Atari. De har med sin expertis inom produktion av både kontaktdon och slutmontering av produkter en hel del erfarenhet att bidraga med förutom att limma ihop iPads åt Apple.

Är det fler företag som du tänker såga vid fotknölarna?

Ursprungligen av johan_tanying:

Betyder detta att Lightning egentligen är en onödig standard som lika gärna kan ersättas av USB-C? Tycker ju att de i så fall kunde hållit kvar vid den gamla ipod-kontakten något år till - USB-C borde ju ha funnits i pipelinen redan då.

Jag håller med John Gruber i att det nog är viktigt för Apple att behålla Lightning-kontakten just för att de med den har mycket större kontroll över användarupplevelsen än med USB-C. Genom att inte vänta på USB-C fick de ju ett försprång på 2,5 år med mindre kontakt, samtidigt som de kunde erbjuda bakåtkompatibilitet med 30-pin och egna adaptrar. Det är väldigt jobbigt för kunderna, men så mycket enklare för Apple. Ad-hoc standarder som MHL och USB-OTG har Apple aldrig varit särskilt pigga på.

Kort sagt, Apple kommer att driva på med Lightning under så lång tid som den kontakten kan ge det som de vill erbjuda kunderna samt att inte några EU-direktiv eller teknologi (dagens Lightning har inte stöd för USB3) sätter käppar i hjulen.

Ursprungligen av juanito:

Måhända, eller så hände något på USB forum. De såg ju vad Intel och Apple ville göra med Thunderbolt, då tidiga specen var med USB kontakt. Men då var ju USB Forum emot en sådan teknik. Samt att de sett vad apple gjort med lightning, kanske något har hänt på USB forum.

Det är inte så konstigt att USB-Forum reagerade när Intel ville piggy-backa Thunderbolt på koppar över USB eftersom det kunde äventyra hela USB3 satsningen som sakta men säkert började ta fart. Thunderbolt över miniDP var i mina ögon en riktigt smart idé.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-16 22:12
Ursprungligen av beh:

Trams.

/ Definition - What does Universal Serial Bus (USB) mean?

Foxconn är inte någon liten shop som Apple har total kontroll över, de startade på 70-talet med att bygga kontaktdon till bland andra Atari. De har med sin expertis inom produktion av både kontaktdon och slutmontering av produkter en hel del erfarenhet att bidraga med förutom att limma ihop iPads åt Apple.

Är det fler företag som du tänker såga vid fotknölarna?

Jag håller med John Gruber i att det nog är viktigt för Apple att behålla Lightning-kontakten just för att de med den har mycket större kontroll över användarupplevelsen än med USB-C. Genom att inte vänta på USB-C fick de ju ett försprång på 2,5 år med mindre kontakt, samtidigt som de kunde erbjuda bakåtkompatibilitet med 30-pin och egna adaptrar. Det är väldigt jobbigt för kunderna, men så mycket enklare för Apple. Ad-hoc standarder som MHL och USB-OTG har Apple aldrig varit särskilt pigga på.

Kort sagt, Apple kommer att driva på med Lightning under så lång tid som den kontakten kan ge det som de vill erbjuda kunderna samt att inte några EU-direktiv eller teknologi (dagens Lightning har inte stöd för USB3) sätter käppar i hjulen.

Det är inte så konstigt att USB-Forum reagerade när Intel ville piggy-backa Thunderbolt på koppar över USB eftersom det kunde äventyra hela USB3 satsningen som sakta men säkert började ta fart. Thunderbolt över miniDP var i mina ögon en riktigt smart idé.

Apple var just del av USBIF i ett tidigt skede
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_Implementers....

Och nej foxconn är inget litet företag, men de är inte listade här utan orsak. Foxconn har vad att göra i saken annars menar du. Tänk på vad deras bussiness är. Deras input handlar antagligen främst produktions teknik.

Thunderbolt över miniDP är ingen dum idee nej, men med usb kontakten hade det inte heller varit en dum ide.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-17 12:17
Ursprungligen av juanito:

Apple var just del av USBIF i ett tidigt skede
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_Implementers....

Ja Apple gick med i USB-IF tidigt, det var ju så att säga den enda porten på första iMac som lanserades 1998. Det jag opponerade mig mot var "Precis och foxconn är antagligen till stor del under Apples payroll i sambandet.", menade inte att Apple inte var med från USBs barndom.

Grejen är att Apple inte är förtjust i "design by committee", de hatar att sammarbeta med andra om att utveckla standarder. Antagligen för att det tar tid och att de måste ta hänsyn till faktorer som är helt ointressanta för Apples produkter och användare. De är även kassa på att bidra till open source och gör bara det absolut minsta de behöver för att inte bli stämda.

Ursprungligen av juanito:

Och nej foxconn är inget litet företag, men de är inte listade här utan orsak. Foxconn har vad att göra i saken annars menar du. Tänk på vad deras bussiness är. Deras input handlar antagligen främst produktions teknik.

Det är precis vad jag tror med, någon måste ju producera kontakterna och montera de på PCB. Jag antar att Apple konsulterar Foxconn och andra när de reviderar sina egna kontakter med.

Ursprungligen av juanito:

Thunderbolt över miniDP är ingen dum idee nej, men med usb kontakten hade det inte heller varit en dum ide.

Nej för konsumenter är det nog mycket smidigt, men inte för USB-IF som då förlorar kontrollen över sin egen standard. Jag förstår inte hur Intel kunde tro att det skulle gå genom. Kanske de ville lägga press på USB-IF?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-17 14:15
Ursprungligen av beh:

Ja Apple gick med i USB-IF tidigt, det var ju så att säga den enda porten på första iMac som lanserades 1998. Det jag opponerade mig mot var "Precis och foxconn är antagligen till stor del under Apples payroll i sambandet.", menade inte att Apple inte var med från USBs barndom.

Grejen är att Apple inte är förtjust i "design by committee", de hatar att sammarbeta med andra om att utveckla standarder. Antagligen för att det tar tid och att de måste ta hänsyn till faktorer som är helt ointressanta för Apples produkter och användare. De är även kassa på att bidra till open source och gör bara det absolut minsta de behöver för att inte bli stämda.

Det är precis vad jag tror med, någon måste ju producera kontakterna och montera de på PCB. Jag antar att Apple konsulterar Foxconn och andra när de reviderar sina egna kontakter med.

Nej för konsumenter är det nog mycket smidigt, men inte för USB-IF som då förlorar kontrollen över sin egen standard. Jag förstår inte hur Intel kunde tro att det skulle gå genom. Kanske de ville lägga press på USB-IF?

Så egentligen ha vi ungefär samma syn trots att du tyckte det var trams.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-17 15:39
Ursprungligen av juanito:

Så egentligen ha vi ungefär samma syn trots att du tyckte det var trams.

Nej.

Trams ---> "Precis och foxconn är antagligen till stor del under Apples payroll i sambandet." <---

Foxconn har trots att de är en stor leverantör åt Apple en helt egen och legitim orsak att vara en del av USF-IF och speciellt USB-C standarden. I egenskap av en tier 1 EMS samt producent av kontakter. Bläddrar du genom slide-decket på USB Type-C från IDF i höstas så ser du att samtliga bilder av USB-C kontaktdon och kablar är skapade av just Foxconn.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-03-19 01:32

Intressant.

Vad innebär förresten att vara "USB 3.0 Promoter company"?

Ursprungligen av johan_tanying:

Betyder detta att Lightning egentligen är en onödig standard som lika gärna kan ersättas av USB-C? Tycker ju att de i så fall kunde hållit kvar vid den gamla ipod-kontakten något år till - USB-C borde ju ha funnits i pipelinen redan då.

2-3 år är långt i mobilvärlden.

Det sagt så hade det ju varit grymt smidigt om Apple bytt ut även sina mobilkontakter till en standard USB-kontakt.

Tycker det är dyrt och trassligt att köpa tredjepartssladdar till mina iPhone och iPad som fungerar bra. Dessutom så hade det ju varit mindre att släpa på och färre sladdar/kontakter att hålla reda på om alla kunde gå över till denna nya gemensamma kontakt.

Men misstänker dock att Apple gärna vill beålla kontrollen och licensintäkterna för sina nuvarande propiertära kontakter (tyvärr för oss användare).

På datorsidan så är Apple inte lika dominerande och inte en lika stark marknadsaktör som på mobilsidan, så där måste Apple anpassa sig till stora standarder som USB. De har många gånger försökt med andra egna standarder, både med och utan Intel, och det har alltid misslyckats i slutändan.

Denna nya kontakt ser dock ju ut att blir grymt bra! Väldigt "Apple-esque" måste jag erkänna, så tror säkert att de varit en stor pådrivare/innovatör, och väldigt trevligt då den ser ut att slå igenom som en standard på bred front.

Ursprungligen av beh:

Nej.

Trams ---> "Precis och foxconn är antagligen till stor del under Apples payroll i sambandet." <---

Foxconn har trots att de är en stor leverantör åt Apple en helt egen och legitim orsak att vara en del av USF-IF och speciellt USB-C standarden. I egenskap av en tier 1 EMS samt producent av kontakter. Bläddrar du genom slide-decket på USB Type-C från IDF i höstas så ser du att samtliga bilder av USB-C kontaktdon och kablar är skapade av just Foxconn.

Ja, håller med. Det är absolut fullt naturligt för ett företag som Foxconn att delta på egna meriter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-19 09:41

Att inte Apple har gått på standard USB i iPhone beror på att de vill ha ut mer än bara laddning och synkning (t ex video). Men det löser ju den nya C-typen.
Firewire tycker inte jag var ett misslyckande, en mycket bra standard för den tiden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-03-19 14:45
Ursprungligen av kenjon:

Att inte Apple har gått på standard USB i iPhone beror på att de vill ha ut mer än bara laddning och synkning (t ex video). Men det löser ju den nya C-typen.

Japp. C-typ vore ju helt klart att fördera som användare i dagsläget (men tror inte Apple vill släppa på sina inkomster och kontroll av nuvarande kontakt).

Ursprungligen av kenjon:

Firewire tycker inte jag var ett misslyckande, en mycket bra standard för den tiden.

Håller med om att det tekniskt sätt inte var något misslyckande med FW. Däremot marknadsmässigt. Därav att gruber kan harätt i att Apple kanske inte allt för tydligt skylta med sin inblandning i kontakten (de vill inte riskera att den fallerar på marknaden i stort). Det sagt så betyder det inte att han kanske har rätt i allt (mycket tokigheter som kommer ifrån honom emellan varven), men tror han faktiskt kan ha en liten poäng här.

FireWire blev stort inom pro och semipro tack vare den digitala videorevolutionen (DV och framåt). Att det inte satt på PC-maskiner är en anna sak (="dålig" spridning), men vi inom videoprod har fullständigt badat i FireWire. Än idag sitter FireWire-kontakter på en del provideo-kameror från Panasonic för flera hundra tusen spänn :-D. Och den där lilla kontakten fram på alla dessa DVD-recorders som kallades för "DV" eller av Sony "iLink" (tror jag det var) - det var FireWire. Det digitala revolutionen inom video/TV byggde delvis på FireWire. Inga diskar/RAID rullade på USB (som är ett slött skämt som sonkar ner CPU) - och få hade råd med fiber - så då fanns bara FireWire.
Lastbilar har inte heller någon stor "spridning" jämfört med personbilar :-D. Thunderbolt får inte hellr någon "stor spridning (=inbyggt i alla PC), det hindrar inte att redan idag en stor del av all media ni konsumerar har passerat minst en Thunderboltsladd.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-03-19 16:52
Ursprungligen av Demiurgen:

FireWire blev stort inom pro och semipro tack vare den digitala videorevolutionen (DV och framåt). Att det inte satt på PC-maskiner är en anna sak (="dålig" spridning), men vi inom videoprod har fullständigt badat i FireWire.
...

Säger absolut inte emot det. Men du måste tänka på att Apple allt mer går ifrån den typen av markand och den typen av kunder.

Därav att Apple har allt större fokus på mer konsumentorienterad teknik. Just Macbook som kommer med USB Typ-C är nog mer avsedd för en trendmedveten café-besökare än en en professionell videoredigerare.

Det ger att Apple är mer intresserad av att få spritt bra och gränssnitt/IO-lösningar som passar dess målgrupper i detta fallet, som är den stora massan. Då räcker det inte med att något är tekniskt och komersiellt framgångsrikt på en starkt professionell och extremt nischad marknad.

Personligen så tror jag att denna nya Macbook, och även USB 3.1 Typ-C, kan bli en riktigt stor framgång.

Perfekt för majoriteten av användare som vill ha en lätt och liten dator att främst använda till Facebook på café eller resa (när inte iPad räcker till). Dessutom riktigt snygg lösning tycker jag att de fått in såpass mycket funktioner i en kontakt. Man ju alltid koppla in en expansionsbox, tex på kontoret eller hemma på skrivbordet, för att få en full uppsättning portar.

Själv så vill jag kanske ha en dator med lite mer in- och ut-gångar som standard, och därav att jag har MBPr och personligen kanske inte är fullt så intresserad av denna nya MB (dock grymt imponerad rent tekniskt vad de lyckats åstadkomma med miniatyrisering).

Jag (och kanske du) är nog inte den stora fokusgruppen för Apple så som företaget ser ut idag.

Senast redigerat 2015-03-19 18:24
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-19 17:49

Det är inte så att vi hellre vill se Firewire än USB-C, utan bara försöker förklara att Firewire var väldigt bra när den kom. Det fanns liksom inget annat som klarade biffen då.

Det där är ett besynnerlig missuppfattning; Apple är större än någonsin inom mediaproduktion - dominansen är chockerande.
Apples tillväxt hos allmänheten i.o.m. iOS (började egentligen med iPod och transparent iMac) är gigantiskt, men det betyder inte att pro-sidan lämnat skeppet eller att Apple "satsar mindre" på pro-sidan; det är bara så att man idag kan göra mycket professionell media på samma Macar som allmänheten också köper - det är bara videoproduktion/animation/3D som behöver en Mac Pro (och en sådan har man tagit fram speciellt för detta...kostade nog ett par hundra millar och man byggde en fabrik i USA för att tillverka den...snacka om extrem satsning på pro-sidan).
FireWire blev inte brett (=standard på PC-burkar) för att dom som köpte alla dessa PC-burkar inte behövde det och då motiverades inte en prisökning som licensavgiften skulle ha gett (FireWire hade en relativt hög licensvagift).
Att Apple "ligger lågt" med att dom de facto är en av huvudmännen bakom denna nya USB-standard - för att dom inte vill "skrämma bort" andra att satsa på standarden - låter besynnerligt i mina öron. Inte väljer någon bort något bara för att det sitter på "dom där Macarna". Folk vet inte ens om att det sitter på "dom där Macarna". Apple skrek inte högt om USB1 och 2 eller FireWire heller - och inte svek PC-industrin USB1&2 bara för att macarna var försdt med att satsa på den standarden. Eller DVI. Eller inbyggda DVD-brännare. Eller färggrafik. Eller musen. Eller GUI.
Varför PC-industrin satsar och inte satsar på en standard har många parametrar; det händer att Apples satsningar påverkar att även PC-sidan hakar på, men att Apples satsningar skulle påverkar så att PC-sidan INTE hakar på låter knäppt i mina öron. Det funkar inte så - verkligheten ser inte ut så. Gruber verkar vara snurrig just nu - dags för foliehatt?

Själv gillar jag USB-C av en enda anledning (USB i alla former är fortfarande någort för tillbehör etc - inte för tung filöverföring etc - där har vi Thunderbolt och fiber); man kan vända kontakten åt båda hållen :-D. Jag har aldrig i hela mitt liv satt in en USB-kontakt på första föröket - trots att det är 50/50 att lyckas. jag är alltid tvungen att vända den åt rätt håll - chansar ALDRIG rätt.
USB-C tar nog över allt det där krimskramset - som blir mindre och mindre - kring en dator. USB3 är ju ingen hit direkt, specialkontakt på disksidan (som man aldrig har) så det är väl lika bra att hoppa över den skiten USB3 trots att den nyss kom. Tur att det i alla fall sitter vanliga USB-jack i datorerna - dom enda USB-grejerna jag pluggar i behöver inte ens USB2-speed - så det duger fint.
USB-C är mindre, snyggare och kan vändas...och kan skicka fett med ström. Den tar vi. :-). Tveksamt dock om jag någonsin kommer att använda en förutom laddning av dator/manick. Jo, USB-stickor använder jag ibland (dock numera mycket sällan) - dom är ju verkligen världsstandard - den stärsta revolutionen med USB kanske :-D. Men dom är ju verkligen seeeeega och USB-C-stickorna blir ju betydligt snabbare...men dyra första åren så klart. Apple var först att slänga ut floppy-disken, DVD/CD, nu kommer dom att slänga ut USB2-kontakterna på alla sina datorer (tar 2 år skulle jag tro). Det första man då bör skaffa - och det bör komma snabbt tycker man - är en adapter USB2-hona-USB-C-hane - just för att kunna plugga i en vanlig USB-sticka i sin fina Mac...ty det kommer givetvis flera tillfällen under många år då plötsligt någon kommer med en klassisk USB-sticka och har material eller vill ha material till stickan. 22 GB är fortfarande jiddrigt att skyffla över nätet och många vet inte ens hur man gör (kan man maila det?). Att logga in på en FTP-server och hämta gigabyten är ren rymdteknik för många...så...det är den där stickan...stickan blev USB's SMS...en liten undanskymd bisak som blev gigantiskt

Om Apple byter kontakter på sina mobila grejer EN GÅNG TILL!!! är en knäckfråga....Jisses...hur mycket har jag lagt ner på laddockor och sladdar till alla dessa iPhones och iPads??!! Och adaptrar. Ska alla dessa fina små stereoapparater som man dockar i en iPhone i bli obsoleta IGEN?!
Jag tror att Apple vill gå över till USB-C på mobila grejerna också och dom har nog inte alls något emot att det är en standard som kommer att finnas på konkurrenternas grejer också - Apple är givetvis ett rått amerikanskt kapitalistiskt företag - en multijätte som skriver avtal med diktaturer - men att dom skulle vara kåta på att hålla en kontaktstandard för sig själva och "tjäna stora pengar" på licenstillbehör är inte sannolikt för mig. Det låter för fjuttigt för ett bautaföretag av Apples kaliber. Dom har dock alltid haft specifika krav och önskemål och planer för sina kontaktlösningar...och ingen annan har velat vara med så dom har tagit fram dom själva. Att dom sedan inte vill att vem som helst ska tillverka och kränga dåliga repliker av dessa kontakter - som får iPhones att brinna upp och då står det i tidningen att iPhones BRINNER!! VARNING! - är förståeligt och sunt.
Nu har dom alltså tillsammans med andra tagit fram en kontakt som även kan sitta på mobila grejer, ja, på nästan ALLT. OM dom tvekar och väntar till iPhone 8 innan USB-C kommer på mobilgrejerna så är det av "branding reasons" - deras varumärke skulle - kanske - skadas om dom redan nu slängde ut lightning-standarden. Det blir ett jävla liv - bad publicity. Apple bryr sig mindre om sådant än andra företag eftersom dom vill driva den tekniska utvecklingen framåt i rasande fart (dom byter t.o.m. CPU-standard och operativsystem då och då!!! ), men även Apple måste bry sig en del om sådant här nu när dom blivit allmänhetens leverantör. Vi som varit med sedan 80-talet vet att på den tiden - eller 90-talet - så skulle dom inte tvekat en sekund på att byta kontakt BUMS...för den är bättre helt enkelt, kan mera (versatil) och ger en bättre användarupplevelse (=enklare att handha/förstå & mindre strul)
Jag gissar att alla Apples mobila grejer och datorer har USB-C om två år...och INGA vanliga USB-kontakter alls. Om det under en övergångstid kommer en och annan modell av Mac med både USB-C och USB2-kontakt i chassit är tveksamt - tidigare har dom löst det så...men nu är burkarna så små och tunna snart att det ryms inte helt enkelt. Det handlar om mod också. Ett företag måste vara modigt. Man kan ju anklaga besten Apple för mycket, men inte har dom direkt utmärkt sig för feghet genom historien.

Ursprungligen av omartint:

Säger absolut inte emot det. Men du måste tänka på att Apple allt mer går ifrån den typen av markand och den typen av kunder.

Senast redigerat 2015-03-19 23:01
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-05-01 11:40

Den transparenta, och i mitt tycke extremt fula, första iMacen var bara en succé ibland redan lojala Appleanvändare. Räddade kanske att en del av dem inte "hoppade av", men knappast något som var mer än en () i marknadsandelar ibland den totala datorförsäljningen och allmänheten.

Det var först med iPod som Apple blev en stor succé och framgången kom ibland allmänheten. Sedan har framgångarna bara rullat på ifrån klarhet till klarhet, och Apple är numera det extremt stora varumärke och välskötta företag som vi är vana att se det som.

Visst är Mac fortfarande stora inom media (de har fortfarande bättre stöd för både musik och färgkorrigering i OS än vad Windows har), men samtidigt är det helt klart att Apple själva vacklar i sitt fokus emot den mer professionella marknaden inom media och kreativa områden.

De har haft stora avsteg och dippar med tex Final Cut Pro X (tappade många användare, och de som de inte lyckades tappa retade de upp enormt - tog flera år innan de var på banan igen). Det stora vakuumet på marknaden emellan den gamla Mac Pro tills den nya var ju också extremt talande för detta.

På fotosidan är det också rätt tydligt då de gjort väldigt många professionella kunder besvikna med nedläggningen av Aperture och ersättningen i form av Photo. Ett exempel på detta går att läsa här (se även alla kommentarer ifrån trogna Apple-användare som är professionella fotografer):

http://www.dpreview.com/articles/5074008951/o...

För de flesta, iaf hyfsat neutrala och objektiva personer, så är det rätt uppenbart att Apple går allt mer ifrån den smala professionella marknaden, och istället allt mer fokuserar på design och trendmarknaden ibland den stora allmänheten.

Det stora fokuset på kändisar med Apple Watch istället för professionella produkter emot yrkesmarknaden talar sitt väldigt tydliga språk.

Säger inte att detta skifte är fel för Apple som företag, men de går helt klart allt mer ifrån att tillhandahålla yrkesredskap och produkter, till att gå in och fokusera på marknaden för designprylar och accessoarer.

Kommer nog inte att dröja allt för länge innan det är möjligt att många ser dem som större konkurrenter till Louis Vuitton och Cartier än till Adobe och Avid.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-01 15:31
Ursprungligen av omartint:

Den transparenta, och i mitt tycke extremt fula, första iMacen var bara en succé ibland redan lojala Appleanvändare. Räddade kanske att en del av dem inte "hoppade av", men knappast något som var mer än en () i marknadsandelar ibland den totala datorförsäljningen och allmänheten.

Det var först med iPod som Apple blev en stor succé och framgången kom ibland allmänheten. Sedan har framgångarna bara rullat på ifrån klarhet till klarhet, och Apple är numera det extremt stora varumärke och välskötta företag som vi är vana att se det som.

Visst är Mac fortfarande stora inom media (de har fortfarande bättre stöd för både musik och färgkorrigering i OS än vad Windows har), men samtidigt är det helt klart att Apple själva vacklar i sitt fokus emot den mer professionella marknaden inom media och kreativa områden.

De har haft stora avsteg och dippar med tex Final Cut Pro X (tappade många användare, och de som de inte lyckades tappa retade de upp enormt - tog flera år innan de var på banan igen). Det stora vakuumet på marknaden emellan den gamla Mac Pro tills den nya var ju också extremt talande för detta.

På fotosidan är det också rätt tydligt då de gjort väldigt många professionella kunder besvikna med nedläggningen av Aperture och ersättningen i form av Photo. Ett exempel på detta går att läsa här (se även alla kommentarer ifrån trogna Apple-användare som är professionella fotografer):

http://www.dpreview.com/articles/5074008951/o...

För de flesta, iaf hyfsat neutrala och objektiva personer, så är det rätt uppenbart att Apple går allt mer ifrån den smala professionella marknaden, och istället allt mer fokuserar på design och trendmarknaden ibland den stora allmänheten.

Det stora fokuset på kändisar med Apple Watch istället för professionella produkter emot yrkesmarknaden talar sitt väldigt tydliga språk.

Säger inte att detta skifte är fel för Apple som företag, men de går helt klart allt mer ifrån att tillhandahålla yrkesredskap och produkter, till att gå in och fokusera på marknaden för designprylar och accessoarer.

Kommer nog inte att dröja allt för länge innan det är möjligt att många ser dem som större konkurrenter till Louis Vuitton och Cartier än till Adobe och Avid.

Håller med i stort, men iMacen drog andra än lojala mac användare. Jag är en av dessa och har aldrig ägt en imac eller ibook. iMacen drog tidigare windows användare och var den dator som bröt den sjunkande tränden. Ja den första modellen var inte snygg och för första gången hade apple designat en oanvändbar mus. De tidigare modellerna är de mest ergonomiska jag någonsin använt.

Att FCPX skulle ha drivit pros till andra videoappar finns det inge statistik om - det är bara hörsägen och allmänt spekulerande på nätet. Vi vet ingenting om det och någon statistik - om det ens är möjligt - har aldrig gjorts. Stora delar av industrin rullade på gamla FCP och rullade bara på som vanligt - en del rullar fortfarande på med FCP - innan dom uppdaterade till FCPX. Många hade inte uppdaterat direkt även om FCPX haft alla pro-grejer redan från början - det är inte så det funkar inom industrin...man kan inte uppdatera närsomhelst och hursomhelst och ofta väntar man flera år innan man gör några större förändringar pga av pipeline och deadlines. Att FCPX inte hade en del pro-grejer första året var en ickefråga för den riktiga pro-industrin som alltid är fullt upptagna med att producera och inte har tid att ägna sig år forumspekulationer hela dagarna

När det gäller kändisgrejen så har Apple alltid använt sig av kändisar - Jobs var heltorsk på kändisar inom underhållnings/kultursektorn - störsdt av alla var Bob Dylan (håller med). :-).
Jag fattar inte varför en del tror att Apple "bytt fokus". Dom vara ger sig in i nya marknader eller skapar nya marknader. Dom marknader dom redan är i finns kvar och där fortsätter dom att lira så länge det är en vettig marknad. Om Apple slutar tillverka iPods så beror det inte på att dom "byter fokus" - bara på att alla redan har en "iPod" i sin telefon och alla har en sån telefon - iPod-segmentet försvann helt enkelt. Det är inget komplicerat alls med detta.
Många företag - ta Sony t.ex. - spelar i många olika marknader och segment. Sony har sedan 70-talet utvecklat och producerat state of the art professional televisionsutrustning; grejer som kostar allt från 100 000 till flera millar per enhet. Dom blev - och är i delar fortfarande - en standard inom broadcast. Jag har aldrig hört någon svamlar om att Sony "byter fokus" när som tar fram en Walkman eller ett TV-spel...eller producerar storfilmer (Sony äger en stor del av "Hollywood") eller kränger popmusik.
Det finns många stora företag som har både stor flygel för utveckling och produktion av proffsutrustning (även grejer för foprskning och naturvetenskap och satelliter) och samtidigt tillverkar konsumentprodukter. Det har alltid varit så - det är så man överlever.
Man kan gärna jämföra Sony och Apple - Sony var dessutom Jobs absoluta favorit och förebild (både estetiskt och deras aggresiva satsning på forskning och utveckling). Sony har stil och kan kränga både en proffsvideokamera för 800 000 kronor samtidigt som dom kränger en actonvideokamera för 1200 kronor. Helt utan att blinka och bara feltänkare tycker detta är konstigt. Det är lika naturligt som att man kan prodda en storfilm för biografer och sedan släppa den på DVD och ett TV-spel för barn och varför inte en färggrann bok om filmen - en seriebok kanske....och sedan filmmusiken som CD/molnet.

Att Apple nu släpper en armledsdator är helt logiskt och det betyder inte alls att dom kommer att sluta tillverka pro-datorer eller laptops eller anything....lägger dom ner andra produkter så beror det inte på att som släpper iWatch. Jisses.
Apple kanske ger sig in i den lönsamma industrin kring high-tech-medicin-utrustning; betyder det att dom har "bytt focus"? Kommer dom då att lägga ner iPods? Eller iPhones? Herregud...

Kolla in Samsung för guds skull. Dom kränger ju allt möjligt från högt till lågt - allt från fartyg till USB-minnen. Jag hör aldrig någon som ojar sig över att dom "byter fokus" när dom ger sig in i nya marknader. Hur var det när Apple kom på den glna idéen att börja kränga musik på nätet? Var det början till slutet för deras produktion av hårdvara? "Bytte dom fokus"?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-01 16:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Att FCPX skulle ha drivit pros till andra videoappar finns det inge statistik om - det är bara hörsägen och allmänt spekulerande på nätet. Vi vet ingenting om det och någon statistik - om det ens är möjligt - har aldrig gjorts. Stora delar av industrin rullade på gamla FCP och rullade bara på som vanligt - en del rullar fortfarande på med FCP - innan dom uppdaterade till FCPX. Många hade inte uppdaterat direkt även om FCPX haft alla pro-grejer redan från början - det är inte så det funkar inom industrin...man kan inte uppdatera närsomhelst och hursomhelst och ofta väntar man flera år innan man gör några större förändringar pga av pipeline och deadlines. Att FCPX inte hade en del pro-grejer första året var en ickefråga för den riktiga pro-industrin som alltid är fullt upptagna med att producera och inte har tid att ägna sig år forumspekulationer hela dagarna

När det gäller kändisgrejen så har Apple alltid använt sig av kändisar - Jobs var heltorsk på kändisar inom underhållnings/kultursektorn - störsdt av alla var Bob Dylan (håller med). :-).
Jag fattar inte varför en del tror att Apple "bytt fokus". Dom vara ger sig in i nya marknader eller skapar nya marknader. Dom marknader dom redan är i finns kvar och där fortsätter dom att lira så länge det är en vettig marknad. Om Apple slutar tillverka iPods så beror det inte på att dom "byter fokus" - bara på att alla redan har en "iPod" i sin telefon och alla har en sån telefon - iPod-segmentet försvann helt enkelt. Det är inget komplicerat alls med detta.
Många företag - ta Sony t.ex. - spelar i många olika marknader och segment. Sony har sedan 70-talet utvecklat och producerat state of the art professional televisionsutrustning; grejer som kostar allt från 100 000 till flera millar per enhet. Dom blev - och är i delar fortfarande - en standard inom broadcast. Jag har aldrig hört någon svamlar om att Sony "byter fokus" när som tar fram en Walkman eller ett TV-spel...eller producerar storfilmer (Sony äger en stor del av "Hollywood") eller kränger popmusik.
Det finns många stora företag som har både stor flygel för utveckling och produktion av proffsutrustning (även grejer för foprskning och naturvetenskap och satelliter) och samtidigt tillverkar konsumentprodukter. Det har alltid varit så - det är så man överlever.
Man kan gärna jämföra Sony och Apple - Sony var dessutom Jobs absoluta favorit och förebild (både estetiskt och deras aggresiva satsning på forskning och utveckling). Sony har stil och kan kränga både en proffsvideokamera för 800 000 kronor samtidigt som dom kränger en actonvideokamera för 1200 kronor. Helt utan att blinka och bara feltänkare tycker detta är konstigt. Det är lika naturligt som att man kan prodda en storfilm för biografer och sedan släppa den på DVD och ett TV-spel för barn och varför inte en färggrann bok om filmen - en seriebok kanske....och sedan filmmusiken som CD/molnet.

Att Apple nu släpper en armledsdator är helt logiskt och det betyder inte alls att dom kommer att sluta tillverka pro-datorer eller laptops eller anything....lägger dom ner andra produkter så beror det inte på att som släpper iWatch. Jisses.
Apple kanske ger sig in i den lönsamma industrin kring high-tech-medicin-utrustning; betyder det att dom har "bytt focus"? Kommer dom då att lägga ner iPods? Eller iPhones? Herregud...

Kolla in Samsung för guds skull. Dom kränger ju allt möjligt från högt till lågt - allt från fartyg till USB-minnen. Jag hör aldrig någon som ojar sig över att dom "byter fokus" när dom ger sig in i nya marknader. Hur var det när Apple kom på den glna idéen att börja kränga musik på nätet? Var det början till slutet för deras produktion av hårdvara? "Bytte dom fokus"?

Det stämmer det du säger, men Apple bytte definitivt focus iaf när Jobs ännu levde. Det är helt tydligt. Jobs=Apple trodde att den mobila sidan skulle döda PCn fortare än den gör. Han pratade om Post PC eran, ett uttryck vi inte hör så mycket mera.
Jag är rätt säker på att dagens Mac Pro aldrig hade blivit till om Jobs inte dött. Och de dödade server sidan, vilket enl. mig var ett långsiktigt katastrof beslut. För nu måste Apple visa att plattor och mobiler kan ersätta windows datorer på företag. Och det är långt dit. Jobs var all in på Post PC. Som många gånger var han före sin tid även där.

Senast redigerat 2015-05-01 17:18
Ursprungligen av juanito:

Det stämmer det du säger, men Apple bytte definitivt focus iaf när Jobs ännu levde. Det är helt tydligt. Jobs=Apple trodde att den mobila sidan skulle döda PCn fortare än den gör. Han pratade om Post PC eran, ett uttryck vi inte hör så mycket mera.

Att uttrycket inte hörs så ofta nu beror troligen på att vi befinner oss i den eran nu.

Ursprungligen av juanito:

I är rätt säker på att dagens Mac Pro aldrig hade blivit till om Jobs inte dött.

Jag är rätt säker på att Jobs tidigt skissat fram just den model som släpptes i samarbete med Ives m.fl.

Ursprungligen av juanito:

... Jobs=Apple trodde att den mobila sidan skulle döda PCn fortare än den gör. ...

Jag tycker att det går snabbt nog...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-01 17:24

[quote name="Perobous" postid="2236075"]Att uttrycket inte hörs så ofta nu beror troligen på att vi befinner oss i den eran nu.
Möjligen, men håller inte med.

Ursprungligen av Perobous:

Jag är rätt säker på att Jobs tidigt skissat fram just den model som släpptes i samarbete med Ives m.fl.

Också möjligt, men jag tror verkligen inte det. Schiller sa ju tydligt, "can't innovate my ass" när den lanserades.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-01 17:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker att det går snabbt nog...

Ja visst, men Apples agerande var som om det skulle gå ännu fortare.

[quote name="juanito" postid="2236077"]

Ursprungligen av Perobous:

.
Också möjligt, men jag tror verkligen inte det. Schiller sa ju tydligt, "can't innovate my ass" när den lanserades.

Men det uttalandet säger ingenting om Jobs var inblandad i framtagandet vilket han troligen var eftersom nya MP planerades under mycket lång tid.
Att Jobs velat lägga ned MP-linjen helt anser jag vara väldigt osannolikt med tanke på hur etablerad den är.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-01 18:06

[quote name="Perobous" postid="2236082"]

Ursprungligen av juanito:

Men det uttalandet säger ingenting om Jobs var inblandad i framtagandet vilket han troligen var eftersom nya MP planerades under mycket lång tid.
Att Jobs velat lägga ned MP-linjen helt anser jag vara väldigt osannolikt med tanke på hur etablerad den är.

Möjligt, men det är enligt mig väldigt osannolikt, speciell när man följt hans historia.

Ursprungligen av juanito:

Möjligt, men det är enligt mig väldigt osannolikt, speciell när man följt hans historia.

Jobs historia är fylld av hans egna motsägelser.
Kan du motivera varför du tror att det skulle ha varit väldigt sannolikt att Jobs skulle lagt ned Mac Pro-tillverkningen om han chefat vidare på Apple?
Apple har sålt miljoner MP genom åren så efterfrågan fanns och finns fortfarande för det som är Apples flaggskepp, det hade helt klart varit mindre smart att lägga ned MP-linjen.

Bevaka tråden