Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Digital-TV funkar inte efter routerbyte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-04-29 22:00

Hejsan!
Idag inhandlades en ny router, som tillskillnad från Telias standard-gateway kör IEEE 802.11N
Routern var smidig att ställa in och allt fungerar, förutom digital-TV:n från Telia.
Det är en Asus RT-N53
Jag har sökt runt lite och hittade en förhållandevis ny tråd på SweClockers som visar på en liknande modell.
Det ser inte riktigt likadant ut som på bilderna.
Jag kollade att jag har senaste uppdateringen.

EDIT: Felkod 711 ger Digitalboxen, vilket enligt Telia beskrivs så här:

Citat:

Felkod-711
Fel vid uppstart

Felet kan bero på att din tv-box är ihopkopplad med en router som inte är från Telia.

Gör så här:

Kontrollera att du använder en trådlös router från Telia. Felet ligger vanligtvis någonstans mellan tv-boxen och routern. Kontakta kundtjänst för mer hjälp.

Kan någon ge mig tips på hur jag ska gå till väga?

Senast redigerat 2015-04-29 22:13

Jag tror det är meningslöst att försöka få till det med andra prylar än Telias egna - inte värt besväret.

Har själv en digitalbox (IP TV) från Telia som kopplades med ethernetkabel till Telias router. Tänkte att det skulle vara smidigt med en trådlös uppkoppling istället, men är av princip allergisk mot prylar med oändliga månadsavgifter (har för mig att Telia vill ha 29 kr/mån för sin trådlös länkpryl). Sagt och gjort, inhandlade en billig TP-link hos Kjelle. Min gamla Seagate mediaspelare mm fick perfekt uppkoppling till hemmanätverket (med NAS) samt teh internetz. Att koppla in Telias tv-box till TP-linken gick också utmärkt. Dock inte att få mer än en statisk stillbild och sen var det stopp. Tillbaka till ethernet-kabeln som numera ligger spikad längs golvlisten...

Telia själva säger att "deras" trådlösa mojäng kan de styra och konfa centralt. Alla andras "kanske, kanske inte" fungerar.

Det borde gå att få till, men funkar det inte eller orken tryter är ett tips att brygga Telias modem/gateway och spara båda.

Vad som i princip händer är att modemet reduceras till en "dum splitter", vilken plockar tv-signalen till en LAN-port och datan till en annan. Du hänger därefter på din nya router på modemets dataport, den får då publikt IP och hela klabbet. I samband med bryggan slås all routerfunktionalitet av i Telias enhet, inklusive trådlöst nätverk och sådant.

Jag kör så själv, eftersom jag av olika anledningar inte orkar hålla på med inställningar i min egen router. Slå en pling till kundtjänst så kan de hjälpa dig!

Eftersom du säger du byter ut Telias smart gateway så antar jag du har fiber från dem.

Antingen gör du som @emilakered nämner, att bara be Telia brygga.

Vill du ha mera utmaning köper du switch som kan hantera vlan och så sätter du den först innan routern.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-04-30 06:45

Jag prata med Telia för inte så länge sedan om just bryggning. Då funderade jag på att brygga en Time Capsule, vilket inte skulle vara något problem, men vad som inte skulle funka då var den smidiga iPhone-appen Zappa, för att byte kanal på Digital-TV:n, då de inte skulle gå via samma router. Skulle den biten funka om jag kopplade in en Switch?

Ursprungligen av Måns97:

Jag prata med Telia för inte så länge sedan om just bryggning. Då funderade jag på att brygga en Time Capsule, vilket inte skulle vara något problem, men vad som inte skulle funka då var den smidiga iPhone-appen Zappa, för att byte kanal på Digital-TV:n, då de inte skulle gå via samma router. Skulle den biten funka om jag kopplade in en Switch?

Jag kan testa eftersom jag ändå är i samma sits.

Förtydligande. Jag är inte i samma sits eftersom mitt modem är bryggat det är bara att jag har tre digitalboxar inkopplade utanför hemmanätverket.

Senast redigerat 2015-04-30 13:04
Ursprungligen av Måns97:

Jag prata med Telia för inte så länge sedan om just bryggning. Då funderade jag på att brygga en Time Capsule, vilket inte skulle vara något problem, men vad som inte skulle funka då var den smidiga iPhone-appen Zappa, för att byte kanal på Digital-TV:n, då de inte skulle gå via samma router. Skulle den biten funka om jag kopplade in en Switch?

Nej.

Ring Telia säg dom skickar en Bredbandsdelare så ska allt funka. (inteno switch)

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-04-30 18:16

Jag har nu pratat med supporten och kommit fram till att den simmigaste lösningen var att koppla in Digital-TV i den gamla Gatewayen, recis som förut. Och sedan koppla in Asus-routern i Gatewayen också. Sedan har jag stängt av WLAN på Gatewayen.
Resultatet blir att jag nu kan se på TV som vanligt (med Zappa) och har fått snabbare uppkoppling trådlöst.
Telia Gateway ligger kvar på 192.168.1.1 och Asus-routern ligger på 192.168.1.98

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-05-01 00:46

EDIT: nej, Zappa funkar visst inte alls, nu när jag väl ska använda det. Vi har 2 digitalboxar och jag är ganska säker på att det funkade för syrran i vardagsrummet innan, så det blir att undersöka det.

1
Bevaka tråden