Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felaktigt lösenord för inloggning i Yosemite..

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte lösenord på mitt användarkonto i Yosemite (10.10.3) för en stund sedan.. Nu kommer jag inte in! Är det händelsevis så att inloggningsrutan använder en annan teckentabell? (Lösenordet har dock inga svenska tecken.) Jag är 100% på att jag skriver rätt. Jag skrev till och med upp lösenordet på en papperslapp innan jag bytte..

Hjälp! Har någon gjort en tråd tidigare om samma sak ber jag om ursäkt, i så fall kan ni radera denna. Är bara lite stressad nu, även om det finns backup på backupen - och lite till.

  • Medlem
  • 2015-04-30 22:50

Har du bara loggat ut och sedan försöker logga in igen. Eller har du startat om hela datorn med FileVault aktiverat?
Om du gjort enligt det senaste alternativet så prova med ditt gamla lösenord för att "låsa upp" FilwVault och komma in i OS X.

Tack för svar! Jag har loggat ut och har även startat om. Jag använder inte FileVault. Kan säga att jag kopierade och klistrade in lösenordet från ett dokument till "lösenordsbytarrutan" i Systeminställningarna. Jag skrev alltså inte in lösenordet tecken för tecken. Kan det vara detta som ställer till det nu? Märkligt.

EDIT: Jag fixar lösenordet med återställningskommandot i recovery-läget.

Senast redigerat 2015-04-30 23:37
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-01 00:36

Är du hundra på att du hade samma inmatningsenhet/skrivbordslayout på inloggningsskärmen som inloggad?

Jag förstår inte frågan riktigt. Om du frågar om jag använder samma tangentbord, är svaret ja. (MacBook Pro). Inmatningskällan är "Svensk - Pro".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-01 15:59

.... och det är inte användarnamnet som är felaktigt?

Jag är lika 100 på att jag skrev användarnamnet rätt. Det finns bara en user. Nu är kontot/lösenordet i alla fall återställt med terminalkommandot "resetpassword".

Den enda slutsats jag kan dra av denna historia är att lösenordet på något vis blivit felaktigt inkopierat.. Jag avsätter en maskin för forskning kring detta redan idag och återkommer.

Senast redigerat 2015-05-02 16:41

Vill bara göra en återkoppling på tråden. Sådant brukar ju alltid vara uppskattat. Det jag kommit fram till är att INKOPIERING av ett nytt lösenord INTE fungerar. SKRIVER jag däremot in lösenordet (exakt samma lösenord) tecken för tecken i rutan för lösenordsbyte blir det precis som jag vill. Dra gärna era egna slutsatser av detta.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vill bara göra en återkoppling på tråden. Sådant brukar ju alltid vara uppskattat. Det jag kommit fram till är att INKOPIERING av ett nytt lösenord INTE fungerar. SKRIVER jag däremot in lösenordet (exakt samma lösenord) tecken för tecken i rutan för lösenordsbyte blir det precis som jag vill. Dra gärna era egna slutsatser av detta.

Exakt detta uppstår väldigt ofta för mig när någon mailar inlogg till FTP:er och jag försöker copy lösen från mailet och pastea in in cyberduck. Funkar inte. Men skriver jag så funkar det. ( Och jag markerar exakt dom tecken som finns i mailet, ej något mellanslag eller så.)

På jobb har vi Windows servrar och när jag kopierar lösenord för att logga in på dessa blir det ibland fel.

När man sedan kopierar in allt i ett textdokument så ser man ibland att det följt med ett dolt tecken.

Kör man copy paste så kan man ju även råka få med ett blanksteg på slutet som kan vara svårt att upptäcka när man markerar.

1
Bevaka tråden