Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

metallfindern i panther

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns antagligen otaliga åsikter om detta men är det någon som kört panther betan och som kan tycka till om metallfindern.

Man kan tycka det är något konstigt att Apple väljer detta eftersom det verkar som om många inte gillar metall över hela skärmen.

Kan det tänkas att andra varianter kommer i den officiella versionen.?

glömde att fråga om det är så att man nu i finder fönstrena kan dra o flytta dessa runt om, om ni förstår vad jag menar.

i sådana fall är detta ett lyft.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Det finns antagligen otaliga åsikter om detta men är det någon som kört panther betan och som kan tycka till om metallfindern.

Man kan tycka det är något konstigt att Apple väljer detta eftersom det verkar som om många inte gillar metall över hela skärmen.

Kan det tänkas att andra varianter kommer i den officiella versionen.?

Räkna med att det kommer "avmetalliserare" även för Finderfönstret i Panther.

Du kan flytta runt mappar som i vilket fönster som helst.

var kanske otydlig, jag menar inte mapparna utan själva finder fönstret. i os9 kunde man ta tag i kanten och dra fönstret, detta går inte i x och om detta nu går i panther så vore detta - guld.

detta vore tycker jag även bra även i application fönstren.

i safari och itunes (säkert andra iapps med) kan du dra var som helst i fönstret som är metalizored, men jag antar att du menar i "borden" på fönstert, alá os9. Det kommer nog inte komma tillbaka...

  • Medlem
  • 2003-08-14 20:30

Det är kanske den enda fördelen med Metallutseendet, så det borde väl gå. (släpa fönster var som helst)

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det är kanske den enda fördelen med Metallutseendet, så det borde väl gå. (släpa fönster var som helst)

Jo det går fint att ta tag i vilken kant som helst, så länge du inte har enkel visning på Finder-fönstren (Lite otäck metall bara i överkant)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 23:45

Metall känns ju lite 90... Men det vore ju schysst om man kunde välja tema för hela systemet.. skins

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 00:37

Tycker det verkar väldigt konstigt att ha metall på Finder. Var ska Aqua synas nånstans då? Nästan alla Apple-program är ju också metall. Metall är snyggt, men bara på vissa program som det passar till. Som Kalkylator, iTunes, QuickTime. Men att ha det på ALLA program är inte snyggt. Tyckte jag såg på Keynoten att det var metall i Mail också.

Fö så fanns det ju två olika gränssnitt i Mac OS Classic också. Gränssnittet som är på AppleCD-spelare är ett som fanns på några andra program också. Och så fanns ett gränssnitt med en helsvart namnlist och i samma former som ett X-fönster. Fanns på Kalkylator bla.

Det jag tycker är konstigt är att de blandar metall/aqua bland sina program! Mail har de behållit i aqua (panther) medans de flesta andra apple-program är i metall!

Det jobbiga med metall är att det blir så mörkt på skärmen om man har flera metall-förnster öppna

Bild från apple.com/pr

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-15 08:53

hatar brushed metal mer än allt annat i osx, finns inget som är fulare.

Om man följer trådar på forum runtom i världen så hittar man omröstningar och diskussioner till leda om huruvida metall eller aqua är finast. Det verkar finnas lika många åsikter som användare. Själv tycker jag att det är för stora bokstäver i menyraden t.ex. (Saknar Aarons Espi/Epsi/Espy). Men allt detta kan ju kvitta. Klaga inte på det ena eller andra utseendet - klaga på att de inte (om det nu inte kommer i 10.3 men det tror jag knappast...MÖJLIGTVIS en chans att skifta mellan 2 olika Apple-tillverkade teman) ger dig som användare möjlighet att själv ändra till vad du vill ha - utan att installera en massa 3:e-partsprogram som riskerar att messa upp systemet. (ThemeChanger funkar ju riktigt bra får jag säga, medan Duality pajade en hel del för mig.)
Make it OUR choice, Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 10:19

Jag tycker inte det är något fel att blanda metall och aqua, inte alls. Precis på samma sätt som att vissa pro-apps (Final Cut, Combustion, Shake m.fl.) har ett annat utseende. Precis som att man i sitt vardagsrum har ett skrivbord i vitt trä, så har ens stereo en borstad metall yta.

Felet, enligt min mening, ligger i att det inte verkar finnas en standard för NÄR och VAR dessa utseenden ska användas. Att iTunes, iMovie och QuickTime player har metal-gränsnitt är logiskt om man följer Apples ramar. Dessa är alla "mediaspelare". Men när Safari, Finder och div. tredjepartsprogram (en ordbehandlare bl.a.) får metallicgränssnitt så har man gjort fel.

Vidare tycker jag det är konstigt att inte Apple styr upp deras "pro-interface" så att ex. Final Cut Pro, SoundTrack och LiveType ser likadanna ut. Idag påminner de om varandra, men det är INTE samma skin.

Att sedan metalicinterfaces är groteskt slött att förstora/förminska gör inte livet bättre. Dock är mixen av Aqua och Metall mycket fräsh tycker jag. För mycket av de ena eller det andra blir för mycket. Lite av varje - en avvägd kontrast - är snyggt och behagligt.

Apple som har 25 år i bagaget i interfacedesign borde verkligen styra upp detta!

Jag förstår inte riktigt varför Apple inte vill satsa fullt ut på teman. Det finns så många duktiga och kreativa macanvändare som skulle kunna fixa en uppsjö av snygga teman, för att inte tala om Apples egna designers. För jag är övertygad om att Apple skulle kunna fixa ett OS som är helt styrt av teman (utseendemässigt) om de bara ville.

Och sen kanske dom borde ta och titta igenom sina egna Human Interface Guidelines som dom skapade en gång i tiden...

  • Medlem
  • Boston
  • 2003-08-15 16:00

Jag måste säga att jag tycker att det är mycket tjat om att man ska kunna välja själv. Jag är helt på Jef Raskin's linje att ett interface ska se likadant ut hela tiden och i princip på vilken burk man än sätter sig vid. Så i princip spelar det ingen roll om det är metall eller inte, bara Apple bestämmer sig...

Vi kommer aldrig kunna enas om vad som är snyggt eller fult, allting handlar om konsekvens och funktion...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gurra
Jag måste säga att jag tycker att det är mycket tjat om att man ska kunna välja själv. Jag är helt på Jef Raskin's linje att ett interface ska se likadant ut hela tiden och i princip på vilken burk man än sätter sig vid. Så i princip spelar det ingen roll om det är metall eller inte, bara Apple bestämmer sig...

Vi kommer aldrig kunna enas om vad som är snyggt eller fult, allting handlar om konsekvens och funktion...

Oavsett vad man tycker om estetiken med borstad metall, kan vi väl vara överens om att borstad metall är tyngd och mörker vilket ju inte OS X bör förknippas med.

Apple bjuder säkert inte på någon tematisk valfrihet, däremot kan vi vara övertygade om att flera tredjepartleverantörer skapar enkla lösningar för "avmetallisering".

Fanns det inga fula interface så fanns det heller inga fina.....var lite tacksamma vetja!;)

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 01:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag förstår inte riktigt varför Apple inte vill satsa fullt ut på teman. Det finns så många duktiga och kreativa ...

Håller med vissa andra om att Aqua/Metall används väldigt inkonsekvent, men, det finns goda skäl att inte använda (eller tillåta) teman och det viktigaste är:

Icke-powerusers blir väldigt konfunderade av teman. Ju mer fantasifullt ett tema är desto mer behövs det av erfarenhet och intuition för se vad som är en knapp, popupmeny, "bildbrunn" osv. Visst kan du säga att alla som har problem med detta ska stänga av teman men, som med antal musknappar så går det aldrig att hindra folk från att använda möjligheter, när de väl finns där. Jag tycker teman kan vara riktigt fräckt men jag förstår ju argumentet ovan.

Vill man ha alla tänkbara möjligheter samtidigt och på en gång utan någon ordning finns det ju alltid Windows eller Linux...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 01:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gurra
... Jag är helt på Jef Raskin's linje att ett interface ska se likadant ut hela tiden...

Jef Raskin äger!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 01:29

Jo det är sant. Det skulle bli sjukt rörigt om de dök upp hundratals teman från alla möjliga designers.. Men tack och lov är man ju nästan 100% säker på att det är uteslutet från apples sida. Metall och aqua blandat tycker jag är ok. Att få välja mellan metall och aqua, samt vilka program som ska köra vad, tycker jag är mer ok. Det bli ju knappast rörigt med två teman eller hur?

1
Bevaka tråden