Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream iStream och iSight

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 16:57

Fick just iStream levererat här (0,5 Mbit). Vill direkt testa om iSighten funkar med detta men ack...programmet bara oväntat avslutas när jag försöker få upp en videokonversation via iChat...

Har satt ner bandwidth limit till 100 men det funkar inte ändå. Vad göra? Det ska väl funka med 0,5 adsl uppkoppling?

Någon här jag kan testa med?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 17:53

gick in och kollade här.

Apple iSight support

där står det att man ska öppna tre portar.
ok. för att hitta hur man gjorde det så fick jag ringa alcatel o snacka med en amerikan eller nåt. jag vet inte om jag har skrivit in rätt ip-adress i portöppnandet eller så..men ah. tre portar ska vara öppna (dom som apple skriver om i länken ovan)

men det funkar inte iaf. ichat avslutas oväntat.

extremt tacksam för hjälp

Vad har du mellan datorn och internet? Har du brandvägg/router? Vad har du för ADSL-modem?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 19:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Vad har du mellan datorn och internet? Har du brandvägg/router? Vad har du för ADSL-modem?

tror det är en brandvägg inbyggd i modemet. snackade med nån tekniker på alcatel. som visade hur jag skulle öppna portarna men jag är tveksam om jag gjort rätt.

modemet är Thomson/Alcatel SpeedTouch 310

Ingen brandvägg annars än den som är i modemet. och os x-brandväggen är avstängd....

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
modemet är Thomson/Alcatel SpeedTouch 310

Jag sökte på "alcatel SpeedTouch 310" med Google och fick bara en enda träff. Den antydde att det är en USB-produkt. Stämmer det? Har du den ansluten via USB?

Kollade också på www.speedtouchdsl.com (länk från Alcatel) och där finns ingen 310. Däremot en SpeedTouch USB.
På sidan för produkten nämns inte stöd för OS X. Men på supportsidan finns en drivare för 10.x
Vilken version kör du? Senaste är 2.0.1
De har också en del viktiga instruktioner innan man kommer till nedladdningssidan, som är värda att läsa.

I och med att det inte verkar vara nån brandvägg eller router i modemet förtår jag inte riktigt var du kan ha öppnat portarna.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Jag sökte på "alcatel SpeedTouch 310" med Google och fick bara en enda träff. Den antydde att det är en USB-produkt. Stämmer det? Har du den ansluten via USB?

Kollade också på www.speedtouchdsl.com (länk från Alcatel) och där finns ingen 310. Däremot en SpeedTouch USB.
På sidan för produkten nämns inte stöd för OS X. Men på supportsidan finns en drivare för 10.x
Vilken version kör du? Senaste är 2.0.1
De har också en del viktiga instruktioner innan man kommer till nedladdningssidan, som är värda att läsa.

I och med att det inte verkar vara nån brandvägg eller router i modemet förtår jag inte riktigt var du kan ha öppnat portarna.

ah jag menade 510, ursäkta. den är inte ansluten via usb och inställningar till modemet gör man genom att gå in på en ip-adress i webbläsaren.

såhär ser det ut när jag ska öppna nya portar och sånt:

Länk

OK, då blev det betydligt lättare. Du har öppnat TCP-portar (Transmission Control Protocol).

I instruktionerna från Apple skriver de att du ska öppna UDP-portar (User Datagram Protocol).

Det är helt enkelt en väldig skillnad.

Kolla hur du ändrar det i konfigurationen. (framgår inte av skärmdumpen)

Senast redigerat 2003-08-14 22:18
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 22:08

AAhhh. tack tack tack

ska testa genast. det var den jävla supportkillen som sa att det skulle va tcp.

ska testa direkt. där finns en list man kan välja udp

det jag undrar lite är om jag har rätt ip-adress. för den ändra väl? denna tog jag från "nätverk" i systeminställningar...

Om adressen på din dator är 192.168.0.1 så är det rätt konfigurerat sånär som på TCP/UDP.

Hastade visst lite.....

Såhär skriver Apple:

UDP Ports 16384 to 16403 are used to send and receive video and audio data. For any particular conference, 4 ports from that range of 20 are utilized.
One port is used for each of the following:

Med andra ord, för att vara på den säkra (eller osäkra, hur man nu ser på det) sidan ska du öppna port 16384-16403. Dvs totalt 20 portar (plus port 5060).

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 22:14

oj. så det är så dom menar. mycket jobb .men ska först testa om detta funkar...

tack!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 22:41

amen. verkar inte som att jag kan öppna så många portar. högst 12.

jävla skit. kamera inköpt i onödan. kul. aah fan.

men tack för all hjälp

Men öppna tolv då, och hoppas att iChat väljer "rätt" fyra portar.

Annars kan man skaffa nytt modem som inte har begränsningarna.
iStream är väl i praktiken Skanovas tjänst som Telia också har. Då finns ju andra alternativ än Alcatel som modem.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 22:46

eller jo det funkade.

men ichat funkar fortfarande.

jäkla tveksamt om jag gjort helt rätt.

såhär ser det ut nu..det är 21 portar...ser du vilken som är fel? märkligt

Länk

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 22:46

måste ju rimligen finnas någon mer än jag på 99mac med istream och en isight?

Jag tror att du överskattar försäljningen av både iStream och iSight.
Men jag kan ha fel.

Har du förresten kollat efter programvaruuppdateringar till routern hos Alcatel? Det kanske kommit nån ny version med stöd för fler portar.

Mycket troligt. Om inte kan man framföra det som en förfrågan till Alcatel.
Och i slutändan, eftersom du betalat extra för modemet (man kan köpa iStream utan modem) kan du väl be att få lämna tillbaka det till Bostream med hänvisning att det visade sig vara ganska kass, i motsats till vad de försöker påstå på sin hemsida.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 23:00

nja. jag vet inte om det är modemet som är kasst. snarare jag som är kass.

aldrig hållit på med brandvägg förut...

vill liksom inte ringa till alcatel igen o snacka med en engelsk kille...funkar inte så bra när man har problem som man inte så lätt kan beskriva....

Om du kommit fram till att det finns en begränsning på 12 NAPT-portar så är det kasst.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 23:16

nä men såg du inte bilden...det verkar inte vara en begränsning. men jag är inte säker....aah. kan inget om detta. känns inte bra alls.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 23:23

sökte på nätet och hittade ett sätt att stänga av brandväggen helt.

detta är rätt ofarligt va?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 23:38

eller nej jag hittade inte hur man gjorde.

trodde det men det var för pc.

hittade dock detta stället:

Länk

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-14 23:45

såhär ser det ut när jag ska öppna ny port:

Länk

kolumnen längst till höger heter "state", jag undrar varför alla står som "NONE" där...
och varför står alla som temporary? och varför står det unspecified framför varje port?

jag blir inte vis på detta....

Unspecified har säkert att göra med att du har en dynamisk adress på modemet.
State none vet jag inte vad det betyder. Det framgår inte av manualen. Inte ens CLI-manualen, som visar denna info nämner vad det är.

Temporary kanske kan ha att göra med att du inte valt "Save all" och sparat konfigurationen till flash-minnet. Även det en gissning.

Men menar du att du förhindras att lägga till fler portar?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 00:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Unspecified har säkert att göra med att du har en dynamisk adress på modemet.
State none vet jag inte vad det betyder. Det framgår inte av manualen. Inte ens CLI-manualen, som visar denna info nämner vad det är.

Temporary kanske kan ha att göra med att du inte valt "Save all" och sparat konfigurationen till flash-minnet. Även det en gissning.

Men menar du att du förhindras att lägga till fler portar?

nej jag förhindras inte lägga till portar. det verkar inte vara någon begränsning, det bara såg konstigt ut.

mitt modem har ju också en ip-adress (som är den som står i adressfältet tror jag) kanske ska jag använda den istället för ip-adressen jag hittar i nätverksinställningarna på datorn när jag öppnar portar?

jag har tagit "save all" men det står ändå temporary. så det är inte det.

hmm.

Lägg då till alla portar i rangen....

Du ska NAT:a från SpeedTouch:ens extrna IP-adress till din dators adress.
Eftersom den externa varierar så är den okänd för konfigurationen.
Du ska INTE NAT:a till SpeedTouch:ens interna IP-adress (den du har i adressfältet vid administration)

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 11:31

var hittar jag den externa ip-adressen då?

så jag ska skriva in en ip-adress på outgoing ip istället eller i samma fält som förut?

Jag tyckte det såg rätt ut som det gjorde. Tror inte du ska speca någon IP-adress.
Möjligen kan du testa att skriva 0.0.0.0 som ibland tolkas som "den dynamiska adressen".

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 11:54

ahaa. så jag ska inte ha någon ip-adress med alls? 0.0.0.0 på inside och outside-ip?

hmm. ska testa. tack igen!

Nej, inside IP ska alldeles säkert vara 192.168.0.1, dvs samma som du har på din dator.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 12:00

men den delas ju ut av bostream...den är väl dynamisk och kommer ändras nån gång?

dah. då är ju allt gjort rätt som det verkar.

Bevaka tråden