Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra ett AppleScript som bekräftar konto (mail)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-04-17 22:43

Jag har ett riktigt i-landsproblem. Jag har en webbsida som ligger på min Raspberry Pi och har en domän hos Loopia. Jag vill peka domänen till webbsidan, vilket jag kan göra via noip.com vilket har funkat precis som jag vill. Eftersom jag har valt att inte betala för tjänsten så måste jag bekräfta att jag fortfarande vill använda tjänsten (enligt dem själva) en gång i månaden. Själv upplever jag att de mailar mig oftare.

Jag pratade med en kompis om mitt "problem" och han föreslog, halvt på skämt halvt på allvar, att "gör ett script som öppnar mailet, följer länken och klickar på bekräfta".
Är detta genomförbart?
Jag har läst mig till att det går att skapa regler i Mail som kör ett script, men är det möjligt att klicka på länkarna? (i mailet och bekräfta-knappen)

Det blir nog inte bara ett applescript, men ungefär såhär

* gör en regel som fångar mailet och kör ett applescript
* applescriptet läser brevkroppen och lokaliserar länken (om länken är samma varje gång kan du förenkla)
* låt applescript öppna länken i safari, och därefter köra ett javascript som tittar på html-sidan, lokaliserar knappen och följer länken/åtgärden den är kopplad till

Är du inte van med applescript och javascript så kommer det att ta dig ofantligt mycket längre tid att skapa än tiden du sparar in på att slippa klicka

Skaffa en bättre tjänst istället som inte kräver att du säger ja 1 gång/månad.

www.changeip.com
www.changeip.com/services/free-dynamic-dns

Är det inte lättare att bara sätta upp en dynamisk DNS hos Loopia?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-26 18:23
Ursprungligen av Måns97:

Jag har ett riktigt i-landsproblem. Jag har en webbsida som ligger på min Raspberry Pi och har en domän hos Loopia. Jag vill peka domänen till webbsidan, vilket jag kan göra via noip.com vilket har funkat precis som jag vill. Eftersom jag har valt att inte betala för tjänsten så måste jag bekräfta att jag fortfarande vill använda tjänsten (enligt dem själva) en gång i månaden. Själv upplever jag att de mailar mig oftare.

Jag pratade med en kompis om mitt "problem" och han föreslog, halvt på skämt halvt på allvar, att "gör ett script som öppnar mailet, följer länken och klickar på bekräfta".
Är detta genomförbart?
Jag har läst mig till att det går att skapa regler i Mail som kör ett script, men är det möjligt att klicka på länkarna? (i mailet och bekräfta-knappen)

Andra har här påpekat på kanske bättre lösningar än att skripta det. Men på frågan om det är möjligt så är svaret ja.

Jag hade för nåt år sen ett script som sattes igång av en rss feed som jag hade koplat till mail. Det möblerade om lite i mail och sedan startde ett automator script, som som hittade rätt länkar och laddade ner rätt version av en pdf tidskrift, kopierade in pdfen till itunes som synkades mot min iphone. På såvis fick jag mina pdf automatiskt till min iphone utan att röra ett finger.

Bäst är ju att skriva det rent i applescript men det går även bra att blanda mellan applescript och automator.

Jag avråder dig dock att göra script som "klickar" på länkar. Hitta istället rätt link och öppna den i bakgrunden, hitta sedan rätt länk på hemsidan, du kan läsa hemsidans "source code" direkt i applescript och söka efter rätta länkar där att öppna, och du kan göra det helt i bakgrunden.

Jag har även skapt ett skript som håller ett 10 minute mailkonto öppet så länge jag behöver det. Så alltmöjligt är möjligt.

Men det finns säkert bättre lösningar för det du försöker åstadkomma.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-04-26 19:12
Ursprungligen av irrelogical:

Är det inte lättare att bara sätta upp en dynamisk DNS hos Loopia?

Tack, det kände jag inte till. Smidigt. Nu är det bara att fixa så att jag kommer åt den utifrån nätverket.

1
Bevaka tråden