Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklam popup i iPhone, iPad samt Macbook.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om det är på rätt plats att lägga denna men på senare tid. Så har jag börjat få massa störande reklam som öppnas i nya sidor. Det hela började med att min sambos Android telefon börja krångla. Hennes mail låg inställd på iPaden likaså var hon inloggad på sitt google konto på safari där. Men nu på senare tid så har jag börjat få extra sidor med reklam i min iPhone och MBP. Som exempel så var jag inne på elgiganten för att kolla på dammsugare och vips när jag klickar på golvdammsugare så öppnas en ny sida som säger vill du vinna nya iphone 6 .

Är det något "virus" / Spyware eller platsbaserad skitreklam ?

I datorn kan du prova att köra Adware Medic.
http://www.adwaremedic.com/index.php

Till iPhone och iPad har jag inga förslag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I datorn kan du prova att köra Adware Medic.
http://www.adwaremedic.com/index.php

Till iPhone och iPad har jag inga förslag.

Har kört det och den hittar ingenting . Jag har även raderat all historik i iPad, iPhone och Macbook samt raderat Google konto från iPad . Kan det var google kontot som är infekterat och därmed sprider över sitt skräp ?

Ursprungligen av Stefan Willard:

Har kört det... raderat all historik... raderat Google konto...

Och varför stod inte de här tre sakerna redan i första inlägget? Ju mer information, ju tidigare information, desto bättre resultat. :/

Ursprungligen av Stefan Willard:

...Kan det var google kontot som är infekterat och därmed sprider över sitt skräp ?

Knappast. Hur skulle det gå till?

Svårt att försöka lösa alla enheterna samtidigt i samma tråd, så jag riktar in mig på datorn.

Jag rekommenderar att installera en annonsblockerare, t.ex Adblock Plus.

Om det inte hjälper, så är ett tips att prova med en ny användare, för att se om beteendet är likadant där.

Du kan också prova att radera cookies.

Du får gärna också berätta lite mer detaljer om hur problemet faktiskt yttrar sig. T.ex. den där tävlingsidan som öppnade sig - var den från Elgiganten, eller var det något helt annat?

Senast redigerat 2015-04-25 10:34

Ingen av er har svarat på nån jäkla enkät som jag gjorde en gång och blev överöst av reklam tills jag dödade just det kontot jag använde då?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och varför stod inte de här tre sakerna redan i första inlägget? Ju mer information, ju tidigare information, desto bättre resultat. :/

Knappast. Hur skulle det gå till?

Svårt att försöka lösa alla enheterna samtidigt i samma tråd, så jag riktar in mig på datorn.

Jag rekommenderar att installera en annonsblockerare, t.ex Adblock Plus.

Om det inte hjälper, så är ett tips att prova med en ny användare, för att se om beteendet är likadant där.

Du kan också prova att radera cookies.

Du får gärna också berätta lite mer detaljer om hur problemet faktiskt yttrar sig. T.ex. den där tävlingsidan som öppnade sig - var den från Elgiganten, eller var det något helt annat?

Adblock vanlig kör jag sen långt tillbaka då jag fullständigt hatar reklam.

Reklamen kommer lite överallt och oftast när man gör ett val på en sida. På elgiganten var det när jag skulle klicka ner meny fliken som orsakade problemet och det är inte alltid vinn en iphone sida som öppnas utan ibland kan det vara någon reklam för program som rensar datorn med mera.

Fick även samma spam på mediamarkt samt electrolux sida alla när man försöker använda någon meny eller klicka sig runt så "kapas" länken och en ny sida öppnas.

Jag har haft datorn sen hösten 2013 utan minsta indikation på något sånt här och iPhone har jag haft sen 2008 och klarat mig utan sånt här. iPaden är modell 4 även den klarat sig fram tills nu.

Min sambos bekymmer på hennes Sony Xperia började på hästnet som hon läser både på sin telefon och vår ipad. Sen så säkerhetskopierar jag ju den i macen ibland. (Telefonen alltså).

Anledningen till att jag misstänkte google är för att vi båda har gmail och att dess inställningar har varit inmatade på iPaden båda två.

Sista fundering Adblock finns väl förmodligen inte till Iphone eller ?

Ursprungligen av Stefan Willard:

Adblock vanlig kör jag sen långt tillbaka...

Ok, ännu en sak du borde ha nämnt från början.

Du ska kanske se över inställningarna för Adblock.

Prova gärna Adblock Plus. Den är bättre än Adblock.

Och prova gärna tipsen om cookies och ny användare.

Ursprungligen av Stefan Willard:

...Adblock finns väl förmodligen inte till Iphone eller ?

Nej. Åtminstone inte till Safari. Det finns kanske i andra iOS-webbläsare.

Ursprungligen av CekariYH:

Ingen av er har svarat på nån jäkla enkät som jag gjorde en gång och blev överöst av reklam tills jag dödade just det kontot jag använde då?

Jo flertalet enkäter har jag fyllt i . Fast jobb relaterade typ. Eventuellt en sån där rösta fram årets datorbutik med.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-04-25 14:11

Eftersom du får popuperna/reklamen även på iPad/iPhone som ju inte kan kan bli smittat av adware så tänker jag att felet ligger tidigare i kedjan. Typ att du har någon router från D-link eller Netgear med gammal firmware som har bakdörr där reklamnätverken tittar in och ändrar till sin egen reklamproxy. Kolla i routern hur det ser ut med DNSerna om dom är ändrade till något märkligt, om så får du leta reda på nyare firmware till routern.

Ursprungligen av Mija:

Eftersom du får popuperna/reklamen även på iPad/iPhone som ju inte kan kan bli smittat av adware så tänker jag att felet ligger tidigare i kedjan. Typ att du har någon router från D-link eller Netgear med gammal firmware som har bakdörr där reklamnätverken tittar in och ändrar till sin egen reklamproxy. Kolla i routern hur det ser ut med DNSerna om dom är ändrade till något märkligt, om så får du leta reda på nyare firmware till routern.

Har en asus rt56-u som jag regelbundet rensar loggar på och firmware uppdatera för två veckor sen typ. Sen har jag ett d-link adsl modem .

Jag har nu kört ner en ny version av firmware i routern och nollat loggen igen. Beta version men det kan ju inte bli sämre.

Utöver det så har jag Rensat verkligen allt inkl cookies dels via Safari menyer samt med hjälp av Onyx även all annan cache i dator som Onyx erbjöd sig att rensa. Inget av det hjälpte så nu återstår det att se om firmware uppgraderingen hjälpte.

Kan tillägga att efter att ha surfat på 3G och 4G i min iPhone när jag var i stan på exakt samma sidor som bugga hemma så blev det ingen reklam. Likaså reklam löst när jag dela ut mig 3G från telefonen till macen så fick jag inget skräp.

Om inte detta hjälper nu så kommer jag rensa hela routern till fabriksåterställning och likadant med modemet.

Har slängt ett 10 tal program för att utesluta problem för gäves.

Senast redigerat 2015-04-25 15:19
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-25 17:05

Du skulle kollat DNSinställningarna i routern, och om de hade ändrats, ladda ner en nyare firmware. Har du kollat DNS? Bara lägga in ny firmware ställer inte tillbaka DNS.
Testat ny användare än? Men eftersom det verkar vara problem mest hemma så verkar routerteorin troligare (är ADSLmodemet bryggat?)

Ursprungligen av kenjon:

Du skulle kollat DNSinställningarna i routern, och om de hade ändrats, ladda ner en nyare firmware. Har du kollat DNS? Bara lägga in ny firmware ställer inte tillbaka DNS.
Testat ny användare än? Men eftersom det verkar vara problem mest hemma så verkar routerteorin troligare (är ADSLmodemet bryggat?)

Jag har tidigare haft erhåll DNS automatiskt men ändrade DNS nu idag med när jag ändå var igång. Modemet har jag bara pluggat in men kan kolla vad det är inställt på bara jag kommer i i eländet igen..

Jag kör dynamic ip och sedan under connection type kör jag 1483 bridged IP LLC med NAT , IGMP och Default route enabled.

Senast redigerat 2015-04-25 18:18
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-25 20:46

Eftersom du har samma problem på alla enheter iPhone, iPad, Android, och Macbook så kan man dra slutsatsen att det har med nätverket och dess inställningar.
-Vilken internetleverantör har ni? -Vilken webbläsare kan vara intressant att veta oxå. -Prova med 8.8.8.8 som DNS.
-Vilken adress är det som genererar reklamen? Är det http://www.elgiganten.se/ ? Hur ser reklamen ut, vad har den för adress?

Ursprungligen av reboot81:

Eftersom du har samma problem på alla enheter iPhone, iPad, Android, och Macbook så kan man dra slutsatsen att det har med nätverket och dess inställningar.
-Vilken internetleverantör har ni? -Vilken webbläsare kan vara intressant att veta oxå. -Prova med 8.8.8.8 som DNS.
-Vilken adress är det som genererar reklamen? Är det http://www.elgiganten.se/ ? Hur ser reklamen ut, vad har den för adress?

Vi har Telia ADSL 8mbit bara. Jag kör Safari på alla Apple enheter och hon kör Chrome på sin Sony.
Ja det är www.elgiganten.se med flera som generera reklamen. Alla sidor med en meny eller klicka sig runt funktion. Men nu har den varit lugn sen jag var inne och ändra inställningar och uppgradera firmware i routern.

8.8.8.8 samt något mer stod det i modemet tidigare men det gör det inte längre. (Då problemen började visa sig) sen om det var för DNS i modemet eller Routerna firmware var gammal vet jag inte.

Nu har det iaf varit frid och fröjd sen klockan 15:00 med internet fastän jag varit inne på både mediamarkt.se samt elgiganten.se .

1
Bevaka tråden