Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia vill sälja karttjänsten Here

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finska Nokia vill sälja sin karttjänst Here och försöker bland andra locka Apple att öppna plånboken.

Läs hela artikeln här

Skulle verkligen va önskvärt, köp!

Jag tror att de betalade $8.2 miljarder för kartorna 2008.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att de betalade $8.2 miljarder för kartorna 2008.

Det stämmer, och förra året värderades kartorna till någonstans kring 2 miljarder.

Med tanke på hur kartorna ser ut här uppe så skulle kanske Apple tjäna på att köpa in Here?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-04-23 15:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Med tanke på hur kartorna ser ut här uppe så skulle kanske Apple tjäna på att köpa in Here?

Apple har redan bättre satellitbilder än Here, så det vore bara pengar i sjön.

Ursprungligen av Mija:

Apple har redan bättre satellitbilder än Here, så det vore bara pengar i sjön.

Intressant, de verkar ha samma bilder "till höger". Dessutom så bytte Apple nyss bilderna "till höger" från nyare till äldre (de svartvita) - detta enligt en vän som noterade det, jag hann inte märka det.

De verkar delvis köpa delvis samma satellitfoto.

Edit: Ja, det är samma material. Jag jämförde i centrala Luleå och kan där se samma bil på samma plats på samma gata i satellitbilderna från Here och Apple. Jag jämförde också med en adress i Boden (färg) och även där är det samma foto. Intressant att det då skiljer så markant i "skarven" vid sjukhuset

Så nu lärde jag mig något nytt idag:)

Ursprungligen av Mija:

Apple har redan bättre satellitbilder än Here, så det vore bara pengar i sjön.

Here handlar inte om att ha bäst satellitbilder. Totalt ointressant för Here faktiskt, även om det finns till viss mån (och använder samma källa som Apple ofta).

Ursprungligen av keptang:

Here handlar inte om att ha bäst satellitbilder. Totalt ointressant för Here faktiskt, även om det finns till viss mån (och använder samma källa som Apple ofta).

Även om det var jag som tog upp ämnet så är det väldigt sällan som jag använder mig av satellitbilderna. Det är den vanliga kartan som gäller.

Ursprungligen av BlackSmp:

Även om det var jag som tog upp ämnet så är det väldigt sällan som jag använder mig av satellitbilderna. Det är den vanliga kartan som gäller.

Precis och om jag minns rätt (?) så ska Here ha ett riktigt bra system där de får in aktuell data om snabbaste vägen, vägarbeten, olyckor etc. Tack vare att de får färddata från en massa yrkestrafik runt om i världen. UPS och liknande.

Ursprungligen av Chaosstar:

Precis och om jag minns rätt (?) så ska Here ha ett riktigt bra system där de får in aktuell data om snabbaste vägen, vägarbeten, olyckor etc. Tack vare att de får färddata från en massa yrkestrafik runt om i världen. UPS och liknande.

Ja, det är styrkan i Here, och den är faktiskt grym när det kommer till navigering, täckning (globalt) och att kunna använda väldigt bra kartor offline.

1
Bevaka tråden