Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har inte admin-behörighet längre

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en omformatering och installation av Mountain Lion, är jag inte längre administartör av datorn. Jag måste manuellt gå in i mapparna och lägga till mid själv med behörighet att Läsa & Skriva.

I systeminställningar ser det ut så här. Varför är "Tillåt användaren att administrera datorn" nedsläckt och inte åtkommligt???

Ursprungligen av Kajsali:

Efter en omformatering och installation av Mountain Lion, är jag inte längre administartör av datorn. Jag måste manuellt gå in i mapparna och lägga till mid själv med behörighet att Läsa & Skriva.

I systeminställningar ser det ut så här. Varför är "Tillåt användaren att administrera datorn" nedsläckt och inte åtkommligt???

Du är administratör. Att den är nedsläckt beror på att du måste ha minst en administratör på datorn. Har du bara en användare så blir det så.
Jag antar att du inte återställt din användare från en säkerhetskopia utan har skapat en ny användare efter installation och sedan kanske har dina filer du vill komma åt på en annan hårddisk? Oavsett vilket är det nog som så att ditt nuvarande ID och ditt gamla skiljer sig. I Unix (det underliggande systemet för OS X) representeras användarna av ett unikt ID-nummer, lite som ett personnummer. Har du skapat en ny användare kan den ha fått ett nytt "personnummer". Du borde kunna ändra behörigheter på alla underliggande filer på en hårddisk eller mapp om du ställer dig på mappen/disken, trycker kringla+I (eller högerklick->visa info). När du sen har satt rätt rättigheter klickar du på kugghjulet och väljer "Använd för inkluderade objekt" för att sätta samma rättigheter på alla filer som befinner sig på/i disken/mappen.

Ursprungligen av suddgummi:

När du sen har satt rätt rättigheter klickar du på kugghjulet och väljer "Använd för inkluderade objekt" för att sätta samma rättigheter på alla filer som befinner sig på/i disken/mappen.

Stort tack, det var den inställningen jag letade efter
/Kajsa

1
Bevaka tråden