Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skall jag bli tvungen att köpa en Dell?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu sitter man här. Banden jag lade på mig själv för mycket länge sedan börjar fransa sig och det är dags att komma till skott med skärmbytet.

Dell var snabbt ute med sina 4k skitskärmar, men nu har de även släppt vad som får anses vara "bra": UHD, IPS, 60Hz, 100% sRGB och typ 79% Adobe RGB till $599 (P2715Q).

Det som den här skärmen inte lever upp till i absolut prestanda får man tillbaka på priset. Tycker det känns svårslaget ur pris/prestandasynpunkt och jag behöver 2st sida vid sida.

Jag köper att Apple inte släppte någon av de billigare panelerna, men de borde ha en 27" cinema display ute med ovan nämnda panel. Hade Apple släppt en så hade den väl kostat $1099-1199, men det kan man ju själv välja om man tycker det är värt.

Släpp hörnstolpen nu Apple. Beställer inom 2-3 veckor...

Med det priset så är det väl inte så mycket att gå och våndas över? Köp, och skulle bättre alternativ dyka upp sedan så går det väl att kränga dem med måttlig förlust?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med det priset så är det väl inte så mycket att gå och våndas över? Köp, och skulle bättre alternativ dyka upp sedan så går det väl att kränga dem med måttlig förlust?

Nä, det är rätt resonemang. Det är väl ungefär så jag tänker redan.

Men jag är tillräckligt gammal för att ha anammat "mät två gånger, såga en"-mentaliteten. Det känns som det ligger i luften att Apple skulle kunna släppa monitorer och jag vill gärna se vad de kommer med. Många verkar annars nöjda med dessa Dell, så att det blir nog bra om de blir inköp.

Det är nog lugnt att köpa - buyer's guide ligger beyond index och jag gissar på att Apples skärmar får lika många uppdateringar som iPod Classic...

Att de inte släppte en 5K-skärm samtidigt som iMacen visar väl på hur måttligt intresserade de är av skärm-segmentet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-26 00:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Att de inte släppte en 5K-skärm samtidigt som iMacen visar väl på hur måttligt intresserade de är av skärm-segmentet.

Nja, det beror nog snarare på att ingen dator idag klarar att driva extern skärm med 5k-upplösning. Inte ens Thunderbolt 2 med vilken-det-nu-är-idag-displayportversion klarar den bandbredd som krävs.

Ursprungligen av johan_tanying:

Att de inte släppte en 5K-skärm samtidigt som iMacen visar väl på hur måttligt intresserade de är av skärm-segmentet.

En 5K-skärm kräver två anslutningar så du lurar systemet att du har två monitorer anslutna.

Exakt så gör du med dell-skärmen för att få ut 5K.

Apple som går på det estetiska vill säkerligen inte ha det så utan väntar på ny standard så det räcker med en kabel.

EN VIKTIG SAK! Du kan inte få 5k med skärmen och en Mac då stödet för att binda två kablar till en signal inte finns i OSX. Så 4k är enda valet

Ursprungligen av Vassius:

Inte ens Thunderbolt 2 med vilken-det-nu-är-idag-displayportversion klarar den bandbredd som krävs.

Displayport 1.2

Vi väntar alla 1.3-standarden.

Ursprungligen av Vassius:

Nja, det beror nog snarare på att ingen dator idag klarar att driva extern skärm med 5k-upplösning. Inte ens Thunderbolt 2 med vilken-det-nu-är-idag-displayportversion klarar den bandbredd som krävs.

4K då? I vilket fall som helst känns det inte som att separata skärmar är prio 1 för Apple. Nåja, vad är en bal på slottet...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-26 08:35
Ursprungligen av johan_tanying:

4K då? I vilket fall som helst känns det inte som att separata skärmar är prio 1 för Apple. Nåja, vad är en bal på slottet...

Problemet med 4k är att det med "riktig" retina bara blir motsvarande 1920x1080, vilket är för lite för en 27"-skärm. Jag skulle bli jätteglad om Apple släppte en 24" TB-skärm med 4k-upplösning, men jag tvivlar starkt på att de skulle göra det och därmed gå ner i storlek och användbar upplösning jämfört med dagens 27".

Det blir nog en Dell 4k för mig också vad det lider. Det är ingen idé för mig att vänta på en 5k-skärm i alla fall, min dator lär ju ändå inte kunna driva den.

Jag ger åter igen ett varningens finger så ni vet vad ni ger er in på innan ni köpt skärm.

http://en.community.dell.com/support-forums/p...

Det är viktigt att vi pratar om samma skärm i den här tråden: P2715Q.

Som jag skrev i mitt inägg har många märken släppt många 4k-skitskärmar, inklusive Dell.

Den jag pratar om här är väl en av de första prisvärda som bockar av alla måsten: UHD, 60Hz, IPS och SST (en panel). Samt OK/bra färgrymd. Man verkar inte få någon bootskärm än så länge, men det får jag ändå inte eftersom jag har ett oflashat R9 X280 kort.

Ursprungligen av Vassius:

Problemet med 4k är att det med "riktig" retina bara blir motsvarande 1920x1080, vilket är för lite för en 27"-skärm.

Precis som på MBPr så säger de flesta som väljer högre upplösningar med den här skärmen att det ser bra ut. Om jag plockar den kommer jag definitivt att köra högre upplösning än 1920.

Annars har ju Dell även P2415Q. Samma skärm i 24". Tror de är lika i prestanda med samma egenskaper.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-26 15:28
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Precis som på MBPr så säger de flesta som väljer högre upplösningar med den här skärmen att det ser bra ut. Om jag plockar den kommer jag definitivt att köra högre upplösning än 1920.

Annars har ju Dell även P2415Q. Samma skärm i 24". Tror de är lika i prestanda med samma egenskaper.

Jag tittar mest åt UP2414Q. Ett par tusen dyrare, men bättre färgåtergivning, vilket jag kan ha nytta av när jag bildbehandlar.

En sak som såg intressant ut med P2415Q (förutom priset) är möjligheten till daisychain. Fast en rMBP klarar väl ändå inte två 4k-skärmar i 60 Hz?

Ursprungligen av Vassius:

En sak som såg intressant ut med P2415Q (förutom priset) är möjligheten till daisychain. Fast en rMBP klarar väl ändå inte två 4k-skärmar i 60 Hz?

Stödjer Apple daisy chain via displayport nu också? Trodde bara det var Thunderbolt som gällde för dem.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Precis som på MBPr så säger de flesta som väljer högre upplösningar med den här skärmen att det ser bra ut. Om jag plockar den kommer jag definitivt att köra högre upplösning än 1920.

Annars har ju Dell även P2415Q. Samma skärm i 24". Tror de är lika i prestanda med samma egenskaper.

Funkar P2415Q med en MBPr 13 tum Late 2012? Någon som testat?

Jag funderar nog på denna: Dell Ultrasharp UP2715K Länk: http://accessories.us.dell.com/sna/productdet...

Using 4K displays and Ultra HD TVs with your Mac

Ursprungligen av CekariYH:

Jag funderar nog på denna: Dell Ultrasharp UP2715K

Dual-Cable Displays
Some displays with resolutions higher than 4K require two DisplayPort cables to connect the display at full resolution. With OS X Yosemite v10.10.3 or later, the Dell UP2715K 27-inch 5K display is supported on the following Mac computers:
Mac Pro (Late 2013)
iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014)

Ursprungligen av Borttaget:

Using 4K displays and Ultra HD TVs with your Mac

Dual-Cable Displays
Some displays with resolutions higher than 4K require two DisplayPort cables to connect the display at full resolution. With OS X Yosemite v10.10.3 or later, the Dell UP2715K 27-inch 5K display is supported on the following Mac computers:
Mac Pro (Late 2013)
iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014)

Japp, jag vet, till min MPL13

Senast redigerat 2018-07-23 13:16

Dells 4k skärmar var länge tillgängliga här. Ingen speciell väntetid eller så. När jag väl bestämde mig för att titta närmare på att köpa 2 P2715Q så gick de inte att få tag på längre. Typ tre månaders väntetid. Hur skumt som helst.

Men det tvingade mig att tänka om—och det är jag ändå nöjd med nu. Jag köpte 2st Ultrasharp 2515H. Det är 2560x1440 över 25 tum. Det är hyfsad pixeltäthet och ramen är väldigt liten, vilket är trevligt när man kör två skärmar sida vid sida. Upplösningen är ett rejält lyft sett till extra arbetsyta jämfört med de två 24" 1920x1200 jag körde innan. Priset för dessa Dell är också trevligt: $300 istället för $650-700 per skärm.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nu sitter man här. Banden jag lade på mig själv för mycket länge sedan börjar fransa sig och det är dags att komma till skott med skärmbytet.

Dell var snabbt ute med sina 4k skitskärmar, men nu har de även släppt vad som får anses vara "bra": UHD, IPS, 60Hz, 100% sRGB och typ 79% Adobe RGB till $599 (P2715Q).

Det som den här skärmen inte lever upp till i absolut prestanda får man tillbaka på priset. Tycker det känns svårslaget ur pris/prestandasynpunkt och jag behöver 2st sida vid sida.

Jag köper att Apple inte släppte någon av de billigare panelerna, men de borde ha en 27" cinema display ute med ovan nämnda panel. Hade Apple släppt en så hade den väl kostat $1099-1199, men det kan man ju själv välja om man tycker det är värt.

Släpp hörnstolpen nu Apple. Beställer inom 2-3 veckor...

Dell P2715Q Är en bra skärm som jag använder till det mesta förutom spel (World of Warships) Och skärmen är tillräckligt stilren samt bildkvalitén är bra speciellt för 5200kr ink moms från dustinehome som jag köpte skärmen. Dock idag 2 April 2016 kostar den 6490kr.

1
Bevaka tråden