Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvättat USB-minne

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hopsan! Jag glömde mit usb minnne i byxfickan, så den åkte i tvätten, men vågar man stoppa in den i datorn eller kan det säga -poff- och allt blir svart (eller liknande) tror doch inte att det kan förstöra hela datorn men jag undrar om det finns några risker?

Ursprungligen av Fellelii:

hopsan! Jag glömde mit usb minnne i byxfickan, så den åkte i tvätten, men vågar man stoppa in den i datorn eller kan det säga -poff- och allt blir svart (eller liknande) tror doch inte att det kan förstöra hela datorn men jag undrar om det finns några risker?

Kan inte se några faror med detta.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-04-10 23:27

Lägg det i en påse med riskorn över natten så att det torkar ordentligt, sen kan du testa det på bästa ovännens dator..

Ursprungligen av SirBergman123:

Kan inte se några faror med detta.

Tack! testade stoppa in det i datorn och det fungerar! (lät det dock ligga över natten får att torka upp, men inte i en påse riskorn...)

  • Medlem
  • 2015-04-11 14:12

Du kan dock riskera dataförluster i framtiden då kretskortet kan vara kontaminerat. Om du inte vill slänga minnet bör du ta isär det och rengöra kretsen med isopropanol eller liknande.

Läste något test där dom frös in USB-minnen för att se vad dom tålde och det var inga problem

  • Medlem
  • 2015-04-22 01:59
Ursprungligen av Megolon:

Läste något test där dom frös in USB-minnen för att se vad dom tålde och det var inga problem

Sådana tester ska dock inte tas på annat sätt än som en kul grej, då de ofta är helt ovetenskapliga. Kyla och kondens är ju ej heller applicerbart i detta fall. Är man intresserad av riskerna kan sådant enbart inge falsk trygghet.

Nu vet jag inte vad för tvättmedel som använts, men salter/klorider kan medföra korrosion på kretskortet. USB-minne ska egentligen aldrig användas som säker lagring, men det kan vara bra att vara medveten att degradering kan ske. Samma sak med ESD som folk generellt inte tar så noga på, eftersom problem inte behöver visa sig direkt.

Att datorn skulle ta skada är däremot rätt otroligt, om man inte matar ström in i porten, eller helt kortsluter den.

... och om man trots allt kortsluter en usb-port finns det ett inbyggt skydd som stänger av den. En omstart av datorn återställer funktionaliteten. Kan vara bra att veta om en port plötsligt "dör", vilket kan inträffa om man stoppar in ett skadat usb-minne exvis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-23 00:32

Men kanske ändå...*

Ursprungligen av johan_tanying:

... och om man trots allt kortsluter en usb-port finns det ett inbyggt skydd som stänger av den. En omstart av datorn återställer funktionaliteten. Kan vara bra att veta om en port plötsligt "dör", vilket kan inträffa om man stoppar in ett skadat usb-minne exvis.

Pluggade in en defekt GPS (felet var okänt vid tillfället) från Garmin i USB-porten på min MB Pro. Porten upphörde helt att fungera, oavsett omstarter osv. Jag vill mana till viss försiktighet, trots allt, när det gäller inkoppling av förmodat defekta/kortslutande USB-prylar. Om det ändå måste ske: använd en USB-hubb med egen strömkälla, kanske kan det minimera risken. Portarnas skydd verkar inte vara tillräckligt.

1
Bevaka tråden