Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur komma åt dator man inte "ser" som admin

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-04-21 14:11

Jag har en gammal Mac Pro som jag har glömt kontouppgifterna till. Nu vill jag damma av den (även bokstavligen) men har lyckats slarva bort skärmsladden, så jag kan inte "se" den.
Jag har ARD i min "riktiga" dator och ser den gamla där, men jag kan inte ta över den eftersom jag saknar uppgifterna. Kan jag komma runt det mha tex shell via ARD? Hur skulle det se ut i så fall?

Testat följande?

Using ARD's 'Send Unix command...':

dscl . /Users/<adminshortname> <oldpassword> <newpassword>

where <adminshortname> is the admin user who's password you wish to change, <oldpassword> is the old password, and <newpassword> is the new password -all without the < and > symbols.

  • Medlem
  • 2015-04-21 15:13

Men jag har som sagt inga inloggningsuppgifter.

Ursprungligen av Baron:

Men jag har som sagt inga inloggningsuppgifter.

Testat att återställa administratörslösenordet mha installationsskiva/återställningspartition?

EDIT: Måste börja läsa första raderna. Missade av någon anledning det grundläggande problemet med skärmsladden... Övervägt att köpa ny skärmsladd?

  • Medlem
  • 2015-04-21 15:28

Jag kan låna en på jobbet, men jag är inte där. Tänkte får det lite snabbt överstökat om det fanns ett magiskt trollspö att vifta med.

  • Medlem
  • 2015-04-21 15:30

Jag har inga skivor heller. Det är en utrangerad dator jag har fått till skänks as is. Jag lade in 10.7 på den för några år sedan men sedan dess har den blivit stående och jag har ingen aning om vilket konto jag skapade då.

Ursprungligen av Baron:

Jag kan låna en på jobbet, men jag är inte där. Tänkte får det lite snabbt överstökat om det fanns ett magiskt trollspö att vifta med.

Jag förstår. Jag har inget trollspö tyvärr, men jag kan dansa en liten dans åt dig om du vill!

Du har sannolikt en återställningspartition på hårddisken, vilket introducerades med just 10.7, och i så fall behövs inga skivor

Har du uppgifterna till det Apple ID som du använde när du lade in 10.7? I så fall kan du kanske starta Mac Pron i Target Disk Mode, plugga in en FW-kabel och starta återställningspartitionen via en bärbar Mac. Väl där ta och starta Terminalen och köra "resetpassword" och återställa lösenordet?

Ursprungligen av suddgummi:

Har du uppgifterna till det Apple ID som du använde när du lade in 10.7? I så fall kan du kanske starta Mac Pron i Target Disk Mode, plugga in en FW-kabel och starta återställningspartitionen via en bärbar Mac. Väl där ta och starta Terminalen och köra "resetpassword" och återställa lösenordet?

Instämmer med @suddgummi, Target Disk Mode skulle vara en bra lösning förutsatt att du har tillgång till en FireWire-kabel samt en annan Mac med FireWire-port.

  • Medlem
  • 2015-04-21 16:14

Targetmode går väl att köra via usb numera? Jag vet inte när den möjligheten kom eller ens om den gäller Mac Pro.

1
Bevaka tråden