Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med backup/timemachine/raid

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Kikar lite på en vettig backuplösning till ca 4tb data och tänkte be om hjälp,
Jag har inte riktig koll på om jag tänker rätt eller hur jag ska tänka.
I dagsläget har jag en 2x2gb disk som av misstag (väldigt klumpigt av mig) råkade stå I raid 0,
det stripade läget där allt I princip försvinner om en disk krashar.
Det var meningen att den skulle stå I raid 1 och spegla, men av någon outgrundlig anledning så har jag när jag installerat den
missat att disken stod i raid 0 default. Det upptäckte jag när filsystemet blev korrupt och disken inte gick att hitta längre. Jag har nu också upptäckt att jag hade ca 2,8 tb data på disken vilket borde ha ringt en varningsklocka, men men....man lär sig den hårda vägen.Jag lämnade in disken för dataräddning och 5000kr senare så fick jag tillbaka ca 70% av filerna läsbara på en 4tb singeldisk.
I förbifarten så kan jag också nämna att det här är min andra disk på ett år som strulat, den första var en liten 500gb som en dag när jag kopplade in den tillsynes hade formaterat sig själv, på den kunde jag rädda datan själv.
Jag pratade med dataräddningsföretaget som sa att dom får in högvis med diskar med liknande problem.
"-Det är dom nya Mac Os som korrumperar filsystemen, vi har försökt att prata med apple men dom tiger"

Så jag har nu:
1st 2x2 tb disk som ska fungera fint, inget mekaniskt fel eller så.
1st 4tb disk med 2,8tb data.
1st intern disk på 1tb, men där ska det inte ligga något viktigt.
Och funderar på hur jag ska göra.

Så jag tänkte bolla ett par idéer med er och se om ni tror att det kan fungera, och I såfall vilken som är bäst. Jag har aldrig använt Timemachine förut och det kan hända att jag missat hur det skulle fungera, och jag har inte dödskoll på raidlägen.
Jag vill skydda mig inte bara mot krash utan också mot diverse mjukvarustrul.

alt 1:
sätta 2x2tb disken I något raidläge så att den upfattas som en disk (jbod?) och låta den vara timemachine hårdisk som backuppar (om det går) bara 4 tb disken, Samt skaffa någon billig molntjänst som backar upp 4tb disken och annat, förslag på tjänst mottages tacksamt. Det här skulle ju vara bra eftersom jag har alla grejjer.

alt 2: Strunta I 2x2tb disken och istället köpa en 5tb disk för 2000spänn som får vara timemachine för 4tb disken samt datorns interna på 1tb. Samt skaffa någon billig molntjänst som backar upp 4tb disken.

alt3: annat förslag?

tacksam för förslag!

MVH
Niclas

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-20 17:06

Vad har du för dator(er)? Hur är diskarna inkopplade?
Du behöver speca hur mycket data du har, hur mycket av detta du vill ha backupat, samt hur snabbt du vill kunna återställa. 4TB tar en liten stund att återställa från en molntjänst.
Vad har du för budget?

Ursprungligen av storspöket:

alt 1:
sätta 2x2tb disken I något raidläge så att den upfattas som en disk (jbod?) och låta den vara timemachine hårdisk som backuppar (om det går) bara 4 tb disken, Samt skaffa någon billig molntjänst som backar upp 4tb disken och annat, förslag på tjänst mottages tacksamt. Det här skulle ju vara bra eftersom jag har alla grejjer.

alt 2: Strunta I 2x2tb disken och istället köpa en 5tb disk för 2000spänn som får vara timemachine för 4tb disken samt datorns interna på 1tb. Samt skaffa någon billig molntjänst som backar upp 4tb disken.

alt3: annat förslag?

Alt 1 eller Alt 2 fungerar ju bra vilket som, så där handlar det nog mer om den extra kostnaden för en till disk.

Alt 1 skulle dock innebära att du skulle behöva undanta den interna disken från att säkerhetskopieras i Time Machine:s inställningar, och det vore så klart en nackdel.

Ang. molntjänst så skulle jag rekommendera antingen Backblaze.com eller Crashplan från Code42.com, båda kostar ca $5/mån för en dator och ger obegränsad lagring för onlinebackup. Backblaze är i min mening enklast att sätta upp medan Crashplan erbjuder lite fler alternativ.

Som @reboot81 frågar, vilken budget har du?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-20 19:07

Hur ser framtida behov ut, uppskattat? Dvs, hur mycket ökar din data per år? Hur länge vill du att ditt lagringssystem skall räcka för dina behov? Vad har du för uppkoppling(smöjligheter)? Vilken disk vill du helst ha som systemdisk? (dvs den som är snabbast)

Ett förslag är:
Köp en NAS med plats för 4 diskar, samt en tredje 2TB disk. Kör som RAID5. Dvs du får då 3x2TB-1x2TB=4TB lagring där en av de tre diskarna kan rasa utan dataförlust.
När behövet ökar kan du utöka med en 2TB till, då får du 6TB lagringsyta.

NAS:en är din lokala säkerhetskopia som du snabbt kan återställa ifrån.

Till detta lägger du till någon av molnlösningarna som @pushloop tipsat om. Molnlösningen är din sista livlina - när Gudrun 2 vattenfyller ditt kontor eller Björnligan kommer på oväntat besök är det bra att veta att filerna finns på andra sidan Atlanten.

Din 1TB kan du köra manuell backup till och förvara på annan plats.

Hej och tack för svaren! Jag håller på med fotografi och spara ofta ganska stora filer (2gb och så) samt ofta versioner av samma filer, en orginal, en för en utskriftstorlek, en i en annan storlek, en till en tidning, en som är lite ändrad för ett annat papper osv.
Jag har en nyare (den platta med thunderbolt) Imac 27" med sån fusiondisk 1GB(systemdisk) och en 7-8 externa hårdiskar av varierande storlek och sort, samt en mbp från 2012, jag har kört på devisen att hellre köpa en ny disk än att städa på den gamla, ironiskt nog så har mitt stökiga beteende räddat mig dom gånger då en disk slutat fungera då jag hela tiden utan att lägga någon vikt vid det fört över det "viktigaste" från förra disken till den nya, vilket gjort att alla filer som är något att ha har gått att hitta lite var stans spridda över en massa diskar. Men nu ska jag ju bli duktig så....
Diskarna jag pratade om nu är kopplade via usb i var sin port.
Jag har hyffsad internetuppkoppling, vet inte hur snabbt men ganska snabbt.

@keptang Budgeten lite begränsad, om det är nödvändigt så kan jag lägga runt 5000-6000 spänn på hårdisk, men helst inte.
Ang molntjänst så skulle jag helst slå till på google drive 10tb som vi har på jobbet, som fungerar väldigt bra tycker jag. Men 900 spänn i månaden kan jag inte dra på mig som fast kostnad.

@reboot81
tackar! ska kika på ditt förslag, en tanke bara, NAS är nätverksdisk eller hur? är det någon egentlig fördel förutom att den är trådlös?
är den lättare att komma åt på distans eller så jämfört med en vanlig kabinett?
Ang framtida behov så tänk en tb om året kanske, jag kan känna lite dock att det inte är värt att tänka mer än sisådär 3-4år framåt när det gäller hårdvara. däremot molnlagring är ju bra om den kan växa utan att man behöver städa.

@pushloop
Grymt tackar! tror du att det är möjligt att tanka upp typ 4 tb någon av dom tjänsterna? jag menar kan internet brytas och man kan fortsätta igen senare eller måste allt gå perfekt i vecka? Vet du om det går att få tag på filregister och tanka ner enskilda filer eller ligger allt som en jättekaka när det väl har kommit upp?

Vad tror ni om den här då? köpa en http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/215074-seagate_extern_harddisk_backup_plus_desktop_v2_8tb-svart&atcl=search:live
8tb disk och göra till Timemachine för 2x2tb disken som nu är tom samt interna disken och 4tb disken,
då får jag en massa plats över och säkerhet,
+molnlagring då
eller finns det något som är dåligt med Timemachine som jag inte förstår?

tack för att ni tar er tid!

Ursprungligen av storspöket:

@pushloop
Grymt tackar! tror du att det är möjligt att tanka upp typ 4 tb någon av dom tjänsterna? jag menar kan internet brytas och man kan fortsätta igen senare eller måste allt gå perfekt i vecka? Vet du om det går att få tag på filregister och tanka ner enskilda filer eller ligger allt som en jättekaka när det väl har kommit upp?

Ja - obegränsad lagring.
Ja - uppladdningen kan brytas och återupptas.
Ja - de har appar för nedladdning av enskilda filer.

Ursprungligen av pushloop:

Ja - obegränsad lagring.
Ja - uppladdningen kan brytas och återupptas.
Ja - de har appar för nedladdning av enskilda filer.

Tackar! jag har varit in och tittat, verkar super, spontant känns chrashplan vettigast

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-21 13:41

NAS betyder att den är nätverksansluten, har du trådlöst nätverk så blir oxå NASen tillgänglig via Wifi. En NAS är en liten dator, en filserver som du kan komma åt från valfri dator.

Att få upp 4TB till en molntjänst gör man inte på en dag, vecka eller ens månad... Tar sin lilla tid det där. Du kan ju börja med att välja det som är mest kritiskt, och efterhand klicka i vilka mappar du vill ha upp i molnet.

Timemachine har sina fördelar och nackdelar. Få inställningsmöjligheter, ibland händer det att backupen krashar och behöver byggas om. Har bara hänt mig en gång dock, men då försvann allt och jag fick börja om på ny kula. Men smidigt att snabbt kunna gå tillbaka och jämföra filer och se vilken man vill återställa.

PS. Om du kör med Lightroom så behöver du inte spara flera varianter av samma fil, räcker med en - originalet. Och så kan du göra virtuella kopior tex. Säg att du har en bild, men du vill ha den som svartvit. Skapa då en virtuell kopia (tar i sammanhanget ingen extra plats), gör den svartvit. Sen när du vill ha en svartvit bild, ja då väljer du den virtuella kopian, exporterar ut som JPG, mailar eller vad du gör med bilden. Sen slänger du den exporterade bilden, och originalet ligger kvar orörd i Lightroom. Ibland gör jag flera olika varianter (mha virtuella kopior) av en bild för att redigera dem på olika sätt. Som du säger, exempelvis en bild för utskrift skiljer sig vad gäller proportioner och andra egenskaper. DS.

Ursprungligen av reboot81:

NAS betyder att den är nätverksansluten, har du trådlöst nätverk så blir oxå NASen tillgänglig via Wifi. En NAS är en liten dator, en filserver som du kan komma åt från valfri dator.

Att få upp 4TB till en molntjänst gör man inte på en dag, vecka eller ens månad... Tar sin lilla tid det där. Du kan ju börja med att välja det som är mest kritiskt, och efterhand klicka i vilka mappar du vill ha upp i molnet.

Timemachine har sina fördelar och nackdelar. Få inställningsmöjligheter, ibland händer det att backupen krashar och behöver byggas om. Har bara hänt mig en gång dock, men då försvann allt och jag fick börja om på ny kula. Men smidigt att snabbt kunna gå tillbaka och jämföra filer och se vilken man vill återställa.

PS. Om du kör med Lightroom så behöver du inte spara flera varianter av samma fil, räcker med en - originalet. Och så kan du göra virtuella kopior tex. Säg att du har en bild, men du vill ha den som svartvit. Skapa då en virtuell kopia (tar i sammanhanget ingen extra plats), gör den svartvit. Sen när du vill ha en svartvit bild, ja då väljer du den virtuella kopian, exporterar ut som JPG, mailar eller vad du gör med bilden. Sen slänger du den exporterade bilden, och originalet ligger kvar orörd i Lightroom. Ibland gör jag flera olika varianter (mha virtuella kopior) av en bild för att redigera dem på olika sätt. Som du säger, exempelvis en bild för utskrift skiljer sig vad gäller proportioner och andra egenskaper. DS.

Man behöver inte ens ta originalet i Lightroom, utan det kan ligga kvar på tex en NAS.

1
Bevaka tråden