Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommando för adressfältet i Firefox

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det jag som råkat göra något eller har kortkommandot för att "gå till" adressfältet i Firefox slutat funka?
Det brukade vara ⌘L och vad jag kan se i onlinehelp är det fortfarande Ctrl L för PC.
Har det tagits bort?

Jag har Firefox 37.0.2 på Mac OS 10.7.5

Jag antar att du kör svensk Firefox. De har tyvärr uppdaterat (=förstört) lite kortkommandon där på sista tiden.

I version 37.0 flyttade de helt plötsligt "Göm"-funktionen från Cmd-H till Cmd-G. Jag använder ofta Cmd-H, så då bytte jag till engelsk version i stället. Där är det inte ändrat.

Och nu verkar det alltså som den svenska versionen har strulat bort Cmd-L också.

Och det gäller inte bara Mac-versionen. Ctrl-L är borta i den svenska Windows-versionen också, upptäckte jag nu.

Så nu har jag bytt till engelsk version på jobb-PC:n också, även om jag nästan aldrig använder Ctrl-L.

Senast redigerat 2015-04-21 12:44

Märkligt. Är det alltså ett svensk team som klantat till det?
Finns det möjlighet att lägga till egna kortkommandon med ett sånt där trick via "about:"?

Jag märkte just att även Finder-kommandot alt ⌘H d.v.s. "göm övriga" upphört att fungera i Firefox. Funkar i alla andra program som vanligt.

Rena rama Flash-patetiken (att sätta normal och förväntad funktionalitet ur spel) Fasen vad dåligt, dessutom upplever jag Firefox som segare än tidigare. Vilken dålig uppdatering. Då blir det nog Chrome istället. Vilka pappskallar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-21 13:13

F6 fungerar dock.

Menyval går att koppla (om) till nya kombinationer, jag har tex ändrat ⌘+Q till ⌥⇧⌘E för att inte riskera att stänga av Firefox.

Ursprungligen av torsig1967:

...Jag märkte just att även Finder-kommandot alt ⌘H d.v.s. "göm övriga" upphört att fungera i Firefox...

Vilket jag skrev om i mitt förra inlägg.

Ursprungligen av torsig1967:

Vilken dålig uppdatering. Då blir det nog Chrome istället..

Byt kommandona själv (se inlägg #4)

Eller byt språkversion. Det funkar i engelsk Firefox.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-04-29 18:59

Felet är buggrapporterat och åtgärd är på väg.

https://groups.google.com/forum/#!topic/mozil...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-17 23:13

Felet är åtgärdat i Firefox 38.

Ursprungligen av jahve:

Felet är åtgärdat i Firefox 38.

Gäller det både Cmd-L och Cmd-H?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-18 12:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gäller det både Cmd-L och Cmd-H?

Yes box!

1
Bevaka tråden