Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omöjligt starta ML 10.8

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Har problem att komma in i ML 10.8. Efter att ha läst på Nortons hemsida om Genio viruset och tagit bort alla förekomster av (.plist) vill inte ML 10.8 starta. Det står bara och tuggar vid äpplet med laddningsikonen.

Felsäkert läge funkar inte heller. Har försökt allt med skiv-verktyget. Verktyget säger att både HD portionen och själva bassystemet är ok.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Har ingen säkerhetskopia heller dock.
Kommer ut på nätet via skiv-verktyget Safari dock också.

Installera om OS X: https://support.apple.com/kb/PH13871?locale=sv_SE

För att ta väck adware/spyware annars kan jag rekommendera AdwareMedic istället för att rota runt själv i filsystemet.

Skulle ta bort alla förekomster av 3 filattribut. Gjorde så med detta resultat.
Finns det alltså inget man kan göra förutom ominstallation?

Senast redigerat 2015-04-20 15:43
  • Medlem
  • 2015-04-19 23:01

Vilka instruktioner följde du? Om du tog bort alla filer som slutar på .plist så är det nog därför det inte fungerar. OS X använder dessa filer för att fungera och i så fall måste du installera om OS X. Observera att du kan installera om OS X utan att radera dina sparade filer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-20 00:49
Ursprungligen av Mancool2015:

Hejsan
Har problem att komma in i ML 10.8. Efter att ha läst på Nortons hemsida om Genio viruset och tagit bort alla förekomster av (.plist) vill inte ML 10.8 starta. Det står bara och tuggar vid äpplet med laddningsikonen.

Felsäkert läge funkar inte heller. Har försökt allt med skiv-verktyget. Verktyget säger att både HD portionen och själva bassystemet är ok.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Har ingen säkerhetskopia heller dock.
Kommer ut på nätet via skiv-verktyget Safari dock också.

...efter att ha läst? Var du drabbad eller inte?
Här är de korrekta stegen för att ta bort Genio.

Att inte ha en säkerhetskopia är som att cykla utan hjälm: har man inget värt att skydda behövs inget skydd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-20 00:56

Mancool2015,

Var det möjligen dessa instruktioner du följde...!!?

Isåfall avser instruktionen under punkt 9:

Citat:

Alla filer med tilläggen .app, .plist och .dylib är systemfiler för Genieo. Flytta alla filer i listan till papperskorgen och töm den sedan.

...endast de filer som angetts tidigare under samma punkt.

Ursprungligen av Torkel:

Mancool2015,

Var det möjligen dessa instruktioner du följde...!!?

Isåfall avser instruktionen under punkt 9:

...endast de filer som angetts tidigare under samma punkt.

Exakt Torkel. Följde infon från den sidan. Var väl inte uppmärksam och uppfattade instruktionerna fel.

Vad kostar ett helt nytt OSX att köpa i handeln?

Ursprungligen av Mancool2015:

Exakt Torkel. Följde infon från den sidan. Var väl inte uppmärksam och uppfattade instruktionerna fel.

Vad kostar ett helt nytt OSX att köpa i handeln?

Mavericks och Yosemite är gratis att uppgradera till. För att ominstallera startar du datorn i Recovery (googla det) och så kör du en ominstallation av befintligt OS X. Vill du sen, så kan du uppgradera till Yosemite.

Ursprungligen av pmarriott:

Mavericks och Yosemite är gratis att uppgradera till. För att ominstallera startar du datorn i Recovery (googla det) och så kör du en ominstallation av befintligt OS X. Vill du sen, så kan du uppgradera till Yosemite.

Inget av förslagen funkar. Vad kostar det att lämna in och måste jag köpa ett helt nytt OS?
Har kollat PC ENTER i sthlm. 795 fär om install. Men då Måste jag väl ha skrivan med osx?

Du behöver antagligen inte lämna in datorn för att ominstallera OS X, allt du behöver är en fungerande internetanslutning.

Följ stegen på denna sida: https://support.apple.com/kb/PH10763?locale=e...

  • Medlem
  • 2015-04-20 21:45
Ursprungligen av Mancool2015:

Inget av förslagen funkar. Vad kostar det att lämna in och måste jag köpa ett helt nytt OS?
Har kollat PC ENTER i sthlm. 795 fär om install. Men då Måste jag väl ha skrivan med osx?

Det går inte att köpa OS X. Du kan bara ladda ner det kostnadsfritt från Apple. Apple trycker inte upp CD/DVD-skivor längre. Att ladda ner från Apple är det enda sättet att få tag på OS X numera.

OS X skapar en återställningspartition som man installerar om OS X från. Starta datorn och håll nere Kommando+R så startar den upp i det systemet. Därifrån kan du välja att installera om OS X, direkt från datorn utan någon skiva.

Ursprungligen av cdecl:

Det går inte att köpa OS X. Du kan bara ladda ner det kostnadsfritt från Apple. Apple trycker inte upp CD/DVD-skivor längre. Att ladda ner från Apple är det enda sättet att få tag på OS X numera.

OS X skapar en återställningspartition som man installerar om OS X från. Starta datorn och håll nere Kommando+R så startar den upp i det systemet. Därifrån kan du välja att installera om OS X, direkt från datorn utan någon skiva.

Tack för alla era svar. Men....tyvärr fungerar det inte endå. Scenariot är följande:
Jag startar skivverktyget. Klickar på "installerara om OSX Mountain Lion". Det kommer upp en dialogruta som säger att jag måste verifiera ett Apple ID, vilket jag har. Skapade det igår men då kon det upp: Du har inte använte Apple Store så du kan inte fortsätta. (Något sådant stod det iaf).

Nu får jag meddelandet i en dialogruta: "Ett fel inträffade under förberedelsen för installationen". "Försök igen". Har nu försökt att göra samma saker säkert 10 gånger. Fungerar inte endå. Är något frustrerad :-/.

Jag har varit ansluten till internet varje gång. Kostar 795 kr att lämna in för ominstallation. Inga pengar, men onödigt då det ska fungera. Skumt också att det inte funkar att komma in i felsäkert läge.

Kan någon hjälpa mig ytterliggare?

Ok, det var tråkigt att höra att det inte fungerade. Felet du får upp beror på att datorn inte har uppdaterats på det officiella sättet via App Store, och då sitter du tyvärr i en lite bökig sits. Det du behöver är en installationsskiva (på DVD eller USB-minne). De sista DVD-skivorna Apple producerade var för 10.6 om jag inte minns fel, men man kan skapa skivor själv om man har tillgång till senare versioner.

Vill du inte hålla på och fixa med detta själv så skulle jag i det här läget, om jag var du, bita i det sura äpplet (hehe) och kontakta en Apple Service Provider för hjälp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-21 07:28

Det kan vara bra att ange var man bor, så kanske någon medlem kan hjälpa till...

Ursprungligen av kenjon:

Det kan vara bra att ange var man bor, så kanske någon medlem kan hjälpa till...

Japp, jag håller med kenjon om detta.

Det finns kanske någon annan forummedlem i närheten, som kan bistå med en installationsfil på ett USB-minne.

  • Medlem
  • 2015-04-21 22:35

Det borde fungera om du loggar in med någon annans Apple ID som har laddat ner 10.8 tidigare.

Egentligen är det rätt dumt att de kräver denna inloggning och att man redan har lagt till OS X på sitt Apple-konto. Eftersom det inte kostar något att ladda ner OS X från Apple så är det ju knappast någon olovlig kopiering de kan skydda sig mot.

Alternativt skulle du kunna logga in med ditt Apple ID i Mac App Store på en annan Mac och där lägga till Mountain Lion. Jag vet inte om man fortfarande kan göra det eller om man bara kommer åt Yosemite. Eventuellt kanske man måste ringa Apple (eller Apple Store?) för att kunna göra detta, har för mig att det ska gå dock på något sätt.

  • Medlem
  • 2015-04-22 00:41
Ursprungligen av Mancool2015:

Kan någon hjälpa mig ytterliggare?

Kan skicka ett USB-minne med ML på om du vill, om du skickar tillbaka det igen

Ursprungligen av erak:

Kan skicka ett USB-minne med ML på om du vill, om du skickar tillbaka det igen

Hej. Lämnade inden på Tech Store i stan,Sthlm. Innanjag såg de sista svarenhär.

Tackar för uppmärksamheten iaf (y)

Jätteskoj detta. Lämnade in den på itech store i sthlm. Fick sms om att den var klar. Åker dit nu på f.m. De ville ja skulle starta den så att allt va ok.
Den kom inte längre än till c:a 10 % på loaderbaren. Ut kommer en tekniker. Han får heller inte upp den till inloggningen. Samma sak alltså.
Han testar skivverktyget utan fel. Så nu ska de kolla efter ett fysiskt fel & messa tillbaks.

Kan man inte begära att de, INNAN de lämnar ut den att de åtminstone kollar om den fungerar som den ska? Mycket dåligt tycker iaf jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-24 13:46

Det kan ju varit så att den startade riktigt en gång, men inte andra gången....

Ursprungligen av kenjon:

Det kan ju varit så att den startade riktigt en gång, men inte andra gången....

Hade jag varit rädd om ryktet så hade jag stängt och startat om 3 gånger iaf innan jag säger den är klar för hämtning.

Problem solved. Det var en kabel till HD'n som var glapp. 600 pix. Gött. Var rädd ett tag för HD byte ?.

Tack alla som skrivit i tråden. Trevlig helg ?

1
Bevaka tråden