Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight slutar fungera hela tiden

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-04-20 19:35

Hej,

har precis satt igång min nya Mac Pro och möts nu ideligen av att Spotlight slutar fungera med påföljd att mina smarta brevlådor i Mail är helt tomma. Har flera gånger raderat Spotlights index så att det hoppar igång igen, men tycker det känns ruttet att behöva göra det en gång om dagen.
Hade för övrigt samma problem på min Mac mini men inte min Macbook Pro. Kör Yosemite på alla tre.

Har någon en lösning?
Har inte installerat speciellt många program; Adobe Creative Cloud (ett gäng program av dom), Carbon Copy Cloner, Bix file viewer, en drivrutin för min gamla Canonskrivare. That's it typ. Samma installation på Mac Minin men betydligt fler på Macbooken.

Ursprungligen av Pepe:

Hej,

har precis satt igång min nya Mac Pro och möts nu ideligen av att Spotlight slutar fungera med påföljd att mina smarta brevlådor i Mail är helt tomma. Har flera gånger raderat Spotlights index så att det hoppar igång igen, men tycker det känns ruttet att behöva göra det en gång om dagen.
Hade för övrigt samma problem på min Mac mini men inte min Macbook Pro. Kör Yosemite på alla tre.

Har någon en lösning?
Har inte installerat speciellt många program; Adobe Creative Cloud (ett gäng program av dom), Carbon Copy Cloner, Bix file viewer, en drivrutin för min gamla Canonskrivare. That's it typ. Samma installation på Mac Minin men betydligt fler på Macbooken.

Det kan vara så att du behöver återställa Spotlights databas, vilket består av en dold fil i roten av hårddisken. Enklaste sättet att göra det är att öppna Systeminställningar > Spotlight, klicka på Integritetsskydd och där lägga till hela hårddisken till listan över platser som inte skall indexeras. Det tvingar Spotlight att radera filen. Därefter kan du logga ut och in igen, för att till sist gå in och ta bort den från listan igen för att starta upp indexeringen på nytt.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-04-20 19:59
Ursprungligen av pushloop:

Det kan vara så att du behöver återställa Spotlights databas, vilket består av en dold fil i roten av hårddisken. Enklaste sättet att göra det är att öppna Systeminställningar > Spotlight, klicka på Integritetsskydd och där lägga till hela hårddisken till listan över platser som inte skall indexeras. Det tvingar Spotlight att radera filen. Därefter kan du logga ut och in igen, för att till sist gå in och ta bort den från listan igen för att starta upp indexeringen på nytt.

Jag har använt Cocktail för att radera databasen, det borde väl ge samma effekt?
Måste jag alltså logga ut och in efter att ha lagt till min HD som undantag? Det har jag inte gjort däremot.
Testar.

Ursprungligen av Pepe:

Jag har använt Cocktail för att radera databasen, det borde väl ge samma effekt?
Måste jag alltså logga ut och in efter att ha lagt till min HD som undantag? Det har jag inte gjort däremot.
Testar.

Vet inte riktigt vad Cocktail gör, men rimligtvis tar den bort databasen. Testa att logga ut/in efter du tagit bort den, eller till och med en omstart, det skadar inte och kan vara vad som saknas för att få den att kicka igång igen.

En annan sak som kan vara värt att göra är att göra en säker omstart, dvs. håll ner Shift-tangenten vid omstart och starta sedan om igen när du kommer till inloggningsfönstret.

Det vore förresten också intressant att se vad du hittar om Spotlight i loggarna, om nu felet ändå kvarstår. Sök efter "md" för att få med meddelanden om både "mds" och "mdworker".

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2015-04-20 22:24
Ursprungligen av pushloop:

En annan sak som kan vara värt att göra är att göra en säker omstart, dvs. håll ner Shift-tangenten vid omstart och starta sedan om igen när du kommer till inloggningsfönstret.

Det vore förresten också intressant att se vad du hittar om Spotlight i loggarna, om nu felet ändå kvarstår. Sök efter "md" för att få med meddelanden om både "mds" och "mdworker".

Hur kollar jag loggarna?
Har nu gjort allt det andra och Spotlight har balat ur igen. Efter bara ett par timmar.

Irriterande...
Du kan kolla loggarna mha appen Systemmeddelanden (Console).

1
Bevaka tråden