Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program att spara lösenord i / lösenordshanterare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vilket program använder ni för att spara era lösenord? Jag känner att jag måste ha ett sådant, men det är ju lite av en djungel med alla program där ute. 1Password finns ju såklart, men det känns lite dyrt... Eller är det värt pengarna? Använder ni några andra varianter? Och varför har ni i så fall valt just det programmet? Jag tänker att det hade varit smidigt med ett program som fanns även för iOS. Har ni ett program som jobbar mot ett moln eller bara lokalt? Om ni kör molnbaserat – hur säkert känns det?

Tack på förhand!
/Edvin

Många kör 1Password, LastPass och andra.

Själv kör jag LastPass då det finns support för alla möjliga plattformar och det funkar bäst för mig.
Synkar via molnet.

Här har du en artikel som jämför 1Password och LastPass; http://www.podfeet.com/blog/2014/10/lastpass-...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-20 19:13

Kör 1Password på iOS/OS X. Lagrar på Dropbox som använder 2-faktorsverifiering. 1Password kräver lösenord första gången appen startas, därefter funkar TouchID. Smidigt, går att fylla i lösenord i appar och i Safari. Lagrar allt möjlig här, känns säkrare med olika lösen på olika ställen, och lyx att trycka ett kortkommando för att fylla i alla uppgifter när man betalar med kort.
1Password är inte dyrt, med tanke på vad man får. Snabba uppdateringar om det strular.

Annars finns inbyggd lösenordshantering i iOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-20 19:31

Jag använder SplashID och har använt den jättelänge. Den finns för alla plattformar och man kan enkelt synka.
Har för mig att jag betalade ca 75 kr för den, numer betalar jag inget alls.
De uppgraderar med jämna mellanrum.
se mer på www.splashdata.com

Ursprungligen av -Edvin-:

Hej!
Vilket program använder ni för att spara era lösenord? Jag känner att jag måste ha ett sådant, men det är ju lite av en djungel med alla program där ute. 1Password finns ju såklart, men det känns lite dyrt... Eller är det värt pengarna? Använder ni några andra varianter? Och varför har ni i så fall valt just det programmet? Jag tänker att det hade varit smidigt med ett program som fanns även för iOS. Har ni ett program som jobbar mot ett moln eller bara lokalt? Om ni kör molnbaserat – hur säkert känns det?

Tack på förhand!
/Edvin

Som sagt finns detta inbyggt i OS X och är något man använder vare sig man vill eller inte, man kanske bara inte tänker på det. Men, som komplement och ett slags redundant system använder jag själv 1Password som jag skulle lägga min röst på och som jag tycker är värt varenda krona.

  • Medlem
  • 2015-04-20 20:37
Ursprungligen av reboot81:

Kör 1Password på iOS/OS X. Lagrar på Dropbox som använder 2-faktorsverifiering.

2-faktorsverifiering? Vad har jag missat? Hur gör man det i 1Password?

Smiter in med en liten annan fråga när jag ändå är i farten.
Om man synkar via Dropbox, finns det något sätt att kryptera 1Password-datan i Dropbox då så att den inte ligger öppen om Dropbox blir hackat?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-04-20 20:50

KeePassX, funkar på Mac OS X, IOS, GNU/Linux och till och med på Windows.

Ursprungligen av Dalle:

2-faktorsverifiering? Vad har jag missat? Hur gör man det i 1Password?

Smiter in med en liten annan fråga när jag ändå är i farten.
Om man synkar via Dropbox, finns det något sätt att kryptera 1Password-datan i Dropbox då så att den inte ligger öppen om Dropbox blir hackat?

Citat:

Lagrar på Dropbox som använder 2-faktorsverifiering.

Tolkar att det är Dropbox och inte 1Password som har det.

  • Medlem
  • 2015-04-20 20:56

Hmm. Jo du har nog rätt @Megolon.

Ursprungligen av Dalle:

Om man synkar via Dropbox, finns det något sätt att kryptera 1Password-datan i Dropbox då så att den inte ligger öppen om Dropbox blir hackat?

How safe is my data when I sync via Dropbox?

1
Bevaka tråden