Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Badboll på Yosemite

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Uppgraderade nyligen till Yosemite då jag fick filer till en presentation skickade till mig som var skapade i nyaste pages. Vilket gjorde att jag inte kunde öppna dem utan att ta hem den nyaste versionen. Iaf så märkar jag nu att jag får tillfälliga badbollsryck ibland. Dvs. helt plötsligt kommer badbollen i 5-6 sekunder. Sjukt enerverande och hände aldrig på Mavericks. Ska jag behöva ominstallera Mavericks eller kan det vara något annat?

Specs på MBP är: Early 2011, 4GB Ram, Crucial MX100 256GB SSD

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-20 07:26

4 GB RAM är nog orsaken.

Ursprungligen av JoelBurman:

Hej,
Uppgraderade nyligen till Yosemite då jag fick filer till en presentation skickade till mig som var skapade i nyaste pages. Vilket gjorde att jag inte kunde öppna dem utan att ta hem den nyaste versionen. Iaf så märkar jag nu att jag får tillfälliga badbollsryck ibland. Dvs. helt plötsligt kommer badbollen i 5-6 sekunder. Sjukt enerverande och hände aldrig på Mavericks. Ska jag behöva ominstallera Mavericks eller kan det vara något annat?

Specs på MBP är: Early 2011, 4GB Ram, Crucial MX100 256GB SSD

Som Kenjon skriver kan den för tiden något begränsade mängden arbetsminne vara orsaken, men jag skulle ändå testa följande för säkerhets skull:

- Skapa ett nytt användarkonto på datorn, logga ut från ditt användarkonto, logga in på det nya konton och öppna Pages. Testa att öppna dokumentet i fråga (lägg det i mappen Hårddisk > Användare > Delat så kan alla användarkonton komma åt det) och se om problemet kvarstår. Fungerar det normalt så tyder det på att tillägg eller andra processer initierade i ditt användarkonto ligger bakom och bl.a. använder RAM-minne. Öppna också Aktivitetskontroll för att se vilka processer/appar som använder resurser.

- Kvarstår problemet i det nya användarkontot, starta om datorn och håll ned Shift under uppstarten för att göra en säker start. När du kommer till inloggningen, starta om datorn på nytt. Logga därefter in och testa på nytt i det nya användarkontot.

- Testa något av tipsen som OS X Daily listat för att snabba upp Yosemite på äldre datorer: http://osxdaily.com/2014/10/24/speed-up-os-x-...

- En tredje sak att testa är att installera om OS X från grunden, och på nytt testa i det nya användarkontot. Instruktioner finns här: https://support.apple.com/kb/PH18872?locale=e...

Skulle inget av ovanstående hjälpa är det verkligen dags att kasta in handduken och köpa mer RAM-minne

Tack för feedback. Glömde att nämna att badbollandet inte har med Pages i sig att göra. Jag använder det bara för filer som skickas till mig i samband med presentationer osv. Själv använder jag Word när jag påbörjar ett textdokument själv. Problemen uppstår vid all annan användning men av naturliga skäl så har jag märkt det mest när jag använder Safari aktivt. Jag har redan köpt en begagnad 4gb sticka på Facebook som jag ska börja med att sätta in så jag har 6gb istället 4gb men avsaknaden av Dual Channel på ramminne kanske gör att problemet kvarstår?

Har nu satt in en 4gb sticka och OSX har hittills inte badbollat för mig. I memory clean appen har jag 1,26gb ledigt minne vid normal surfanvändning just nu.

Stoppa i så mycket RAM maskinen tillåter (du kanske redan är på max).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-23 22:17
Ursprungligen av JoelBurman:

Har nu satt in en 4gb sticka och OSX har hittills inte badbollat för mig. I memory clean appen har jag 1,26gb ledigt minne vid normal surfanvändning just nu.

memory clean app?
Ledigt minne är helt orelevant - se bara till att växelfilen inte är av betydande storlek.

Har haft 16gb i den tidigare men det kändes onödigt mycket (tror iof jag körde Mavericks då) vill inte lägga supermycket pengar på den då jag ska den till mina föräldrar när skylake retinan släpps så försöker i nuläget hitta rätt minnesmängd som funkar för mig ett år framåt. Kommer nog ändå nedgradera till Mavericks när jag lämnar den till dem ev.

Reboot: Hur ser jag hur stor växlingsfil jag har?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-24 09:15

Aktivitetskontroll, fliken Minne, längst ner.
8 GB är perfekt nu för Yosemite. Och ska den funka några år är det nog minst det du ska ha. Även om Mavericks duger nu är det inte säkert det är valet om några år.

1
Bevaka tråden