Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto -> Bilder 1.0 = Byta biblioteksplats hur?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-17 12:27

Tydligen har mitt iPhoto ersatts av Bilder1.0 vid någon uppdatering.

Är såklart ovan vid detta nya programmet.

Till att börja med så fattar jag inte hur jag ändrar Biblioteksplats. Har våra bilder lagrade på extern disk och default pekar den mot iMacens egen disk.

Googling gav inget... Hur göra?

Flytta biblioteket manuellt och vid start av Bilder håller du Alt intryckt och sen väljer biblioteket på den externa.

Hur kan det ha undgått dig att med OS X 10.10.3 skulle Bilder lanseras?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-17 13:03
Ursprungligen av Megolon:

Flytta biblioteket manuellt och vid start av Bilder håller du Alt intryckt och sen väljer biblioteket på den externa.

Hur kan det ha undgått dig att med OS X 10.10.3 skulle Bilder lanseras?

Är mer en tutaåkör-människa när det kommer till Apple och uppdateringar. Litar på att det är bra och rätt för mig.

Med flytta manuellt menar du de bilder som i så fall redan hunnit hamna i iMac-album?

Ursprungligen av Tommy66:

Är mer en tutaåkör-människa när det kommer till Apple och uppdateringar. Litar på att det är bra och rätt för mig.

Med flytta manuellt menar du de bilder som i så fall redan hunnit hamna i iMac-album?

Nej flytta hela Bilder filen som ligger under Bilder i sidofältet på Finder

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-17 13:25
Ursprungligen av Megolon:

Nej flytta hela Bilder filen som ligger under Bilder i sidofältet på Finder

OK, tack.

Har redan kommit igång med inläsningen efter ditt fina Alt-tryck-tips. Så den jobbar nu.

Men får väl flytta den sen då, när inläsningen är klar. Vill inte riska ngt nu.

Å då menar du mappen Bilder som jag kan se där, eller "Bilder - bibliotek" - som jag ser när jag markerar nämnda mapp?
Tar jag mappen så får jag med div scanningbilder och bildspel, noterar jag.

Denna fil ska du flytta när allt är klart till din externa hdd.
Sen hålla in Alt när du startar Bilder för att välja filen på din externa.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-17 18:49
Ursprungligen av Megolon:

Denna fil ska du flytta när allt är klart till din externa hdd.
Sen hålla in Alt när du startar Bilder för att välja filen på din externa.

https://dl.dropbox.com/s/gmn72s4h2fkp673/Sk%C3%A4rmklipp%202015-04-17%2013.42.39.png?dl=0

OK, jag tror jag fattade. Jag la den (Bilder-bibliotek) direkt i mappen "Album xxxx" på externa disken.
Får då 3 olika att välja på vid Alt-uppstarten av Bilder.

Ser ut att funka med förvalet - men undrar ju ändå om jag gjort rätt och "varför" jag nu har 3 att välja med. (I den tidigare världen, iPhoto, så hade jag bara 1.)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-19 14:12

Utöver min fråga ovan (om 3 bibliotek att välja med i stället för 1) så undrar jag som tidigare och van iPhoto-användare...

2. Hur skapar man en ny Händelse? I iPhoto hamnar ju alla foton i odöpta händelser, per de datum de är tagna. Å sen jobbar man vidare med och samlar sina bilder på det sätt man önskar (typ "Kräftskiva 2004"). Det jag i Bilder nu ser är samtliga mina tidigare händelser, samlade under vredet "iPhoto-händelser". Men nyimporterade foton hamnar inte där, någon/några ny händelse skapas ej. "Bilder" samt "Senaste import" är var man hittar dem - vad jag kunnat förstå. ?

3. När jag skall bifoga ett foto/bildfil, i t ex "Mail", så hittar jag inte filen. Tidigare var det bara att ange filnamnet (t ex IMG_6254.JPG) i programmets Sök-ruta så fick man träff (och dessutom möjligheten att välja storlek/upplösning). ?

Ursprungligen av Tommy66:

Utöver min fråga ovan (om 3 bibliotek att välja med i stället för 1) så undrar jag som tidigare och van iPhoto-användare...

2. Hur skapar man en ny Händelse? I iPhoto hamnar ju alla foton i odöpta händelser, per de datum de är tagna. Å sen jobbar man vidare med och samlar sina bilder på det sätt man önskar (typ "Kräftskiva 2004"). Det jag i Bilder nu ser är samtliga mina tidigare händelser, samlade under vredet "iPhoto-händelser". Men nyimporterade foton hamnar inte där, någon/några ny händelse skapas ej. "Bilder" samt "Senaste import" är var man hittar dem - vad jag kunnat förstå. ?

3. När jag skall bifoga ett foto/bildfil, i t ex "Mail", så hittar jag inte filen. Tidigare var det bara att ange filnamnet (t ex IMG_6254.JPG) i programmets Sök-ruta så fick man träff (och dessutom möjligheten att välja storlek/upplösning). ?

Händelser är bortaget utan nu är det Album som gäller.

Jag använder fyrkanten med pilen för att dela bilder.

Ursprungligen av Tommy66:

Utöver min fråga ovan (om 3 bibliotek att välja med i stället för 1) så undrar jag som tidigare och van iPhoto-användare...

3. När jag skall bifoga ett foto/bildfil, i t ex "Mail", så hittar jag inte filen. Tidigare var det bara att ange filnamnet (t ex IMG_6254.JPG) i programmets Sök-ruta så fick man träff (och dessutom möjligheten att välja storlek/upplösning). ?

Klicka på bildväljaren och sök i den rutan i stället

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-21 22:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Klicka på bildväljaren och sök i den rutan i stället

1. Jag "har" endast 31 bilder där, när jag klickar på det sättet. "Bilder" ligger förvalt - och jag kan inte heller klicka på ngt som gör att jag kommer åt fler. Antar att detta har med det som finns beskrivit tidigare i tråden, om att jag har 3 valbara bildbibliotek och att det i sig beror på att jag inte lyckats förstå instruktionerna om hur jag skall flytta, rätt. ?

2. Den finns tillgänglig i Mail, yes. "Bildväljaren". Men på andra ställen, program, så finns inte den tillgänglig - vad jag vet. T ex om du i ett forum skall bifoga / lägga upp en bild. Då är det det klassiska "Bläddra" och leta upp filen på ngn disk - vilket man då enklast gör via Sök. Å det funkar nu (sedan iPhoto blev Bilder) inte alls hos mig. ??

(Kan såhär långt inte heller se anledningen, poängerna med, till varför det inte längre skall vara sökbart på the old fashion way.)

Problemet att jag vet inte hur du har lyckats skapa tre bibliotek så jag vågar inte råda dig till att ta bort något heller.
Det du kan göra är att flytta alla som ligger på din interna hårddisk från Bilder mappen till tex Hämtade filer.
Ditt gamla iPhoto Biblioteket kan du ta bort eller alternativt lägga det på en extern hdd för att spara det ifall något händer.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-21 22:38
Ursprungligen av Megolon:

Händelser är bortaget utan nu är det Album som gäller.

Ehh, jaha. För att...? (Det kan kanske inte du svara på... utan mer en fråga för Apple... )

Då måste jag lära mig hur jag synkar ihop det gamla sättet (Händelser) med det nya (Album). Album ju i o f s redan i iPhoto, om man nu önskade nyttja det.

T ex så blir jag då nu orolig för strukturen när det gäller bildvisning via AppleTV (3). Där nyttjar familjen - med framgång - just Händelser, där man (ju) i iTunes först väljer vilka händelser som skall vara tillgängliga i ATV:n. Låter spontant som att det kan bli en struktur-konflikt nu då, med en kombination av det gamla och det nya. T ex med sorteringen, att få händelserna/albumen sorterade så som man önskar. Men jag har inte hunnit fördjupa mig i den frågan än, så månne är det en obefogad oro. (Vilket det ju rimligen bör vara. Apple torde ju ha koll på att användare har byggt en hel del av sina fotobibliotek på just Händelser. Det samma gäller ju f ö iMovie; Händelser is the way.)

Ursprungligen av Megolon:

Problemet att jag vet inte hur du har lyckats skapa tre bibliotek så jag vågar inte råda dig till att ta bort något heller.

Troligen genom att han kopierat dem?

När man drar filer i Findern mellan diskar så kopierar man automatiskt. Drar man en fil mellan mappar på samma disk så flyttar man den:

  • när man drar en fil från en USB-sticka till sin HD så kopierar man filen.

  • när man drar en fil mellan två seperata hårddiskar på samma dator så kopierar man den.

  • när man drar en fil från en extern HD till sin datorns HD så kopierar man filen

  • när man drar en fil från 'Hämtade filer" till "Bilder" på samma hårddisk (mellan mappar alltså) så flyttar man den

Tommy pratade ju om att biblioteken var på extern HD, så jag antar att det kopierats. Kontrollera storleken på de olika biblioteken och ta sen bort oönskade dubletter.

-----

Fast nu när jag tittar igen ser det ut som att han kopierat inom samma disk... Kanske OPT (ALT) och dragit/sluntit istället för att klicka?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-25 16:08
Ursprungligen av Tommy66:

Tydligen har mitt iPhoto ersatts av Bilder1.0 vid någon uppdatering.

Är såklart ovan vid detta nya programmet.

Till att börja med så fattar jag inte hur jag ändrar Biblioteksplats. Har våra bilder lagrade på extern disk och default pekar den mot iMacens egen disk.

Googling gav inget... Hur göra?

Det glada nu är att det funkar som det ska (?)... jag får inte upp tidigare dialogruta eller behöver trycka på ALT, när jag startar Bilder.

Min fråga kring att söka fram bildfiler kvarstår dock.

Ta exemplet nedan, där går det inte att hantera Bildhanteraren när man skall lägga upp en bild (annat forum/hobby) utan det är vanlig klassisk fil som gäller. Å då är det ju SÖK-funktion som gäller, för att enkelt hitta fil/bild som man vill bifoga.

Så, hur gör man det i BILDER?

(Hur har jag då lyckats bifoga bilden i detta inlägg...? Jo, skärmdump - som inte har med BILDER att göra (bara sparats på Skrivbordet).
Som sedan enkelt kan sökas fram - eller som i Skrivbords-fallet ju enkelt hittas ändå.)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-25 17:27
Ursprungligen av Tommy66:

Ehh, jaha. För att...? (Det kan kanske inte du svara på... utan mer en fråga för Apple... )

Då måste jag lära mig hur jag synkar ihop det gamla sättet (Händelser) med det nya (Album). Album ju i o f s redan i iPhoto, om man nu önskade nyttja det.

T ex så blir jag då nu orolig för strukturen när det gäller bildvisning via AppleTV (3). Där nyttjar familjen - med framgång - just Händelser, där man (ju) i iTunes först väljer vilka händelser som skall vara tillgängliga i ATV:n. Låter spontant som att det kan bli en struktur-konflikt nu då, med en kombination av det gamla och det nya. T ex med sorteringen, att få händelserna/albumen sorterade så som man önskar. Men jag har inte hunnit fördjupa mig i den frågan än, så månne är det en obefogad oro. (Vilket det ju rimligen bör vara. Apple torde ju ha koll på att användare har byggt en hel del av sina fotobibliotek på just Händelser. Det samma gäller ju f ö iMovie; Händelser is the way.)

Som (?) jag misstänkte. Funkar nu inte med vår Apple TV (3:d gen). Hoppas och tror att det hänger ihop med att jag trotsallt kladdat till det med nämnda Bildbiblioteks-placering, på något sätt.

Se dumparna. Hittar inte våra foton vid vare sig val av "Bilder" eller med mapp "Album xxxx" - när jag i iTunes skall peka ut vilka bilder som skall delas med vår ATV.

?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-05-02 12:41

I mappen som innehåller ett "Photos Library" med 212 GB (foton) hittar ATV inte en enda bild, tydligen.

Se dumpar.

???

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-05-10 09:56

Av någon oförklarlig anledning så funkar det nu som det ska... Till min stora glädje förstås.

Men ändå ett mysterium, att det blev som det blev.

Nu går det alltså både att Dela bilder med ATV (och iPhone) och att söka fram filerna på traditionellt sätt.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-12 16:21

I samband med att jag skaffat NAS så väcker jag liv i min tråd här igen och ställer kanske fråga som jag borde ha fattat svaret på redan...

Hur är det nu, det står ju Bilder explicit ute till vänster i Finder.
Hos mig, som sedan tidigare har alla mina foton på en extern HD, så finns det inte särskilt mkt när man klickar på den där, i Finder.

Se nedan.

Det som finns där är spontant inget jag känner att jag använder.
Vilken funktion spelar denna "mapp" och skall man "ändå" se till så att den finns på samma ställe som själva foto-filerna (album xxxx)? D v s i mitt fall placera även denna på den externa hårddisken?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-12 22:30
Ursprungligen av Tommy66:

I samband med att jag skaffat NAS så väcker jag liv i min tråd här igen och ställer kanske fråga som jag borde ha fattat svaret på redan...

Hur är det nu, det står ju Bilder explicit ute till vänster i Finder.
Hos mig, som sedan tidigare har alla mina foton på en extern HD, så finns det inte särskilt mkt när man klickar på den där, i Finder.

Se nedan.

Det som finns där är spontant inget jag känner att jag använder.
Vilken funktion spelar denna "mapp" och skall man "ändå" se till så att den finns på samma ställe som själva foto-filerna (album xxxx)? D v s i mitt fall placera även denna på den externa hårddisken?

Nej låt dem vara. Som du ser av storleken av Bilder-katalogen i ditt konto så innehåller de inte mycket. Photo Booth-biblioteket är sådan som du skapar med Photo Booth, använder du inte den appen så lär du inte ha mycket glädje av Bilder-katalogen.

Finder -> Inställningar -> Sidofält -> bocka ur "Bilder" så syns inte genvägen i sidofältet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-14 19:42
Ursprungligen av reboot81:

Nej låt dem vara. Som du ser av storleken av Bilder-katalogen i ditt konto så innehåller de inte mycket. Photo Booth-biblioteket är sådan som du skapar med Photo Booth, använder du inte den appen så lär du inte ha mycket glädje av Bilder-katalogen.

Finder -> Inställningar -> Sidofält -> bocka ur "Bilder" så syns inte genvägen i sidofältet.

OK, så bra.

Tangerande fråga.
Hur hittar man en foto-fil på "PC-vis"? D v s söker upp den via filnamnet eller i mapp-struktur.
Jag tänker på tillfällen där man i något webformulär kan bifoga fil och då får söka upp den via Bläddra.

Tidigare har jag öppnat iPhoto/Bilder, klickat på Visa info, kopierat filnamnet och sedan klistrat in det i sökfältet efter Bläddra.
Men detta lyckas jag inte med nu. Inte ens om jag kör en totalsökning via förstoringsglaset längst upp till höger på datorn.

??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-14 20:30

Lagrar du bilder inuti Bilder-biblioteket så kommer du inte åt dem via filsystemet (jo det går men är inte lätt/användarvänligt/att rekommendera).
Du får exportera ut bilden, tex till Skrivbordet och använda den därifrån. Osmidigt ja, ett av skälen till att jag sågar Bilder.app på OS X.

Dock kan du välja att lagra bilderna utanför bilder-biblioteket, om du bockar av "Kopiera objekt till Bilder-bibliotek" i inställningarna. Då ligger de som vanligt i en mapp och du kan söka upp den via Finder. Gäller nog bara bilder som du importerar fr o m nu.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-15 22:11
Ursprungligen av reboot81:

Lagrar du bilder inuti Bilder-biblioteket så kommer du inte åt dem via filsystemet (jo det går men är inte lätt/användarvänligt/att rekommendera).
Du får exportera ut bilden, tex till Skrivbordet och använda den därifrån. Osmidigt ja, ett av skälen till att jag sågar Bilder.app på OS X.

Dock kan du välja att lagra bilderna utanför bilder-biblioteket, om du bockar av "Kopiera objekt till Bilder-bibliotek" i inställningarna. Då ligger de som vanligt i en mapp och du kan söka upp den via Finder. Gäller nog bara bilder som du importerar fr o m nu.

Mkt intressant.

Vad går jag miste om genom att bocka ur enl ovan? Negativa konsekvenser?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-19 22:05
Ursprungligen av Tommy66:

Mkt intressant.

Vad går jag miste om genom att bocka ur enl ovan? Negativa konsekvenser?

Reboot81, har du någon koll på detta - eventuella negativa konsekvenser? Nånting bör det väl vara.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-20 17:50

https://support.apple.com/kb/PH21299?locale=s...

På rak arm har jag inte koll på det, nej, eftersom jag aldrig provat det. Men en behandlad bild (tex beskuren) i Bilder.app på datorn, kommer inte att vara beskuren om du öppnar den genom Finder, du väljer att lagra bilden utanför biblioteket. Så jag ser liten/ingen mening med att lagra dem utanför biblioteket.
Du kan alltid öppna biblioteksfilen (även om jag avråder från det) och hitta/öppna originalfilen.

Enklast är nog att hitta bilden i Bilder.app, exportera till skrivbordet (tex) öppna webbläsaren och därifrån hitta den exporterade bilden som ligger på skrivbordet.

Ursprungligen av Megolon:

Flytta biblioteket manuellt och vid start av Bilder håller du Alt intryckt och sen väljer biblioteket på den externa.

Hur kan det ha undgått dig att med OS X 10.10.3 skulle Bilder lanseras?

TACK! Sjukt att detta inte står lika tydligt på Apples supportsida..

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-05 18:45

En spin-of till mina beskrivna problem ovan...

Titt som tätt så tappar iTunes Hemmadelning (till Apple TV) på något sätt kontakten med Bilder och familjens bildbibliotek.
Att starta om iTunes, Hemmadelning eller Bilder har nog löst biffen någon gång, men som i skrivande stund inte alltid.
När jag sedan en tid dessutom upplever bekymmer med Bildbiblioteket ("Biblioteket kunde inte öppnas" (Bilder), vilka enbart verkar kunna lösas (nå ett stabilt läge) genom Reparera och sedan inte röra Bilder mer (ha programmet igång konstant) så blir allt vad omstart heter big no no.

Men emellanåt kommer man ju inte runt Omstart. Även om man behåller iMacen och hela anläggningen igång när man åker iväg på semester så händer det ju att det blir strömavbrott eller kräver omstart vid uppgradering av något slag.

Å då återkommer problemen. Biblioteksproblemet enl tråden/länken ovan verkar jag (pfeffer pfeffer) ha hittat workaround för genom nämnda Reparera-övning men det här med tappad (?) kontakt mellan iTunes och Bilder verkar det inte finnas ngn förklaring eller röd tråd till.

Det som händer är att jag vid Välj bilder att dela med Apple TV... inte får upp Bilder-symbolen att välja som plats att Dela bilder från, vilket konkret ger resultatet att familjen inte kan visa/se fotoarkivet via ATVn.

Sanslöst irriterande.

Lösning någon?!?

Hej,

Jag hoppas att någon ovan skulle kunna hjälpa mig. Jag har exporterat hela mitt bibliotek i iPhoto till en extern hårddisk och importerat det in i en nyare dator som har ett nyare operativsystem och in i Bilder. Alla bilder är nu inne i Bilder. Mitt problem är att alla mappar som jag hade sorterat in bilderna är nu borta. Innan hade jag bilderna uppdelade i ett 60-tal album (mappar) och nu i det nya så ligger alla bilder i en enda mapp. Vet någon hur man gör för att få till samma "mapp-/album-system i Bilder som jag hade i iPhoto?

Ursprungligen av klingans:

Hej,

Jag hoppas att någon ovan skulle kunna hjälpa mig. Jag har exporterat hela mitt bibliotek i iPhoto till en extern hårddisk och importerat det in i en nyare dator som har ett nyare operativsystem och in i Bilder. Alla bilder är nu inne i Bilder. Mitt problem är att alla mappar som jag hade sorterat in bilderna är nu borta. Innan hade jag bilderna uppdelade i ett 60-tal album (mappar) och nu i det nya så ligger alla bilder i en enda mapp. Vet någon hur man gör för att få till samma "mapp-/album-system i Bilder som jag hade i iPhoto?

Det är väl för att du exporterade bilderna? Vill du behålla all data från ditt gamla bibliotek så bör du öppna det gamla iPhoto-biblioteket med Bilder-appen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-27 16:19

Både iPhoto och Bilder är ett databasprogram, som håller ordning på bilderna åt dej. De behöver inte alls ligga i olika mappar, det tänket är gammalt och enligt Apple förlegat.
Vill du fortfarande ha det så, får du flytta över alla mapparna manuellt. Men då blir du istället av med all metadata som programmet har samlat på sej.

Bevaka tråden