Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart hamnar bildfilerna?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är nybörjare vad det gäller mac och har problem med att förstå hur programmen bilder och iphoto fungerar, eller rättare sagt vart bilderna lagras. Jag har som test importerat en bild från min iphone och in i vardera programmet, men när jag går in i finder hittar jag inte filen någonstans. Anledningen till att detta blivit ett problem för mig är att jag har endel bilder lagrade på flera ställen. Både på datorn och på en extern hårddisk. Nu vill jag med så lite problem som möjligt hitta ett sätt att lägga alla bildfiler på samma ställe, men det blir ju lite svårt eftersom jag inte hittar dom någonstans. Ni som har större erfarenhet av mac än mig, hur ska jag göra för att hitta filerna?
/Johanna

Det är inte meningen att du ska hitta dom enskilda filerna
Utan bilderna du importerar läggs i en enda stor fil som heter Bilder Library respektive iPhoto Library.
Dessa ligger "Din hårddisk" - Användare - "Ditt namn" - Bilder.
Eller tittar du i Bilder i sidofältet.
Det går alldeles utmärkt att ha dessa filer på externa hårddiskar.

Vad du än gör, rota inte i bildbiblioteket på något annat sätt än iPhoto/Bilder. Det är ett klockrent sätt att fucka upp det till oigenkännelighet. Bestäm för en metod att hantera bilder. Antingen drar in rubbet i iPhoto/Bilder, eller så håller du allt utanför. Givetvis kan du ha ett eller flera bibliotek lagrade på godtycklig plats.

Okej. Det förklarar saken. Men hur ska jag då göra om jag vill använda bilderna i något annat program? Tex lägga till bilder i ett pages- eller worddokument?

Ursprungligen av Jojjo_sunshine: