Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart hamnar bildfilerna?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är nybörjare vad det gäller mac och har problem med att förstå hur programmen bilder och iphoto fungerar, eller rättare sagt vart bilderna lagras. Jag har som test importerat en bild från min iphone och in i vardera programmet, men när jag går in i finder hittar jag inte filen någonstans. Anledningen till att detta blivit ett problem för mig är att jag har endel bilder lagrade på flera ställen. Både på datorn och på en extern hårddisk. Nu vill jag med så lite problem som möjligt hitta ett sätt att lägga alla bildfiler på samma ställe, men det blir ju lite svårt eftersom jag inte hittar dom någonstans. Ni som har större erfarenhet av mac än mig, hur ska jag göra för att hitta filerna?
/Johanna

Det är inte meningen att du ska hitta dom enskilda filerna
Utan bilderna du importerar läggs i en enda stor fil som heter Bilder Library respektive iPhoto Library.
Dessa ligger "Din hårddisk" - Användare - "Ditt namn" - Bilder.
Eller tittar du i Bilder i sidofältet.
Det går alldeles utmärkt att ha dessa filer på externa hårddiskar.

Vad du än gör, rota inte i bildbiblioteket på något annat sätt än iPhoto/Bilder. Det är ett klockrent sätt att fucka upp det till oigenkännelighet. Bestäm för en metod att hantera bilder. Antingen drar in rubbet i iPhoto/Bilder, eller så håller du allt utanför. Givetvis kan du ha ett eller flera bibliotek lagrade på godtycklig plats.

Okej. Det förklarar saken. Men hur ska jag då göra om jag vill använda bilderna i något annat program? Tex lägga till bilder i ett pages- eller worddokument?

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Okej. Det förklarar saken. Men hur ska jag då göra om jag vill använda bilderna i något annat program? Tex lägga till bilder i ett pages- eller worddokument?

Du exporterar dom från Bilder eller iPhoto.

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Okej. Det förklarar saken. Men hur ska jag då göra om jag vill använda bilderna i något annat program? Tex lägga till bilder i ett pages- eller worddokument?

Helt sonika dra dom till skrivbordet går också om man vill.

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Okej. Det förklarar saken. Men hur ska jag då göra om jag vill använda bilderna i något annat program? Tex lägga till bilder i ett pages- eller worddokument?

I Word och flera andra program (som Apples Pages, Mail m.fl.) finns något som kallas Bildbläddraren / Mediebläddraren där du enkelt kan komma åt bilder i iPhoto / Aperture / nya Bilder utan att behöva exportera ut dem på skrivbordet.

Se bifogade bilder över ikonen i Word och Mediebläddraren som visas.

Ett annat knep är att i Word (eller andra appar med liknande funktion) välja Infoga > Foto >Bild från fil... och i dialogrutan som visas, i vänsterkolumnen, välja Bilder. Då kommer du också åt bildbiblioteken från iPhoto och Aperture (dock inte nya appen Bilder av någon anledning) utan att behöva exportera ut bilderna först.

Se bifogade bilder över menyn och dialogrutan.

Okej. Det verkar finnas många sätt att lösa det på.

En annan fråga då... Om jag vill visa bilderna på en pc, finns typ iphoto att ladda ner för pc då eller finns det något annat smidigt sätt att komma åt dom?

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Okej. Det verkar finnas många sätt att lösa det på.

En annan fråga då... Om jag vill visa bilderna på en pc, finns typ iphoto att ladda ner för pc då eller finns det något annat smidigt sätt att komma åt dom?

Vet inte exakt hur det fungerar.

iCloud for Windows
https://support.apple.com/kb/DL1455?locale=en...

Tack för all hjälp!
Här kommer ytterligare en fråga. Kan man ta bort grundfilerna efter att man laddat in dem i iphoto eller bilder? Så man slipper dubbelt lagringsutrymme liksom?

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Tack för all hjälp!
Här kommer ytterligare en fråga. Kan man ta bort grundfilerna efter att man laddat in dem i iphoto eller bilder? Så man slipper dubbelt lagringsutrymme liksom?

Nej det går inte däremot kan ställa in så att fullstora bilder lagras i iCloud och mindre bilder är på datorn.
Men det händer bara om du börjar få ont om utrymme på datorn.

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Tack för all hjälp!
Här kommer ytterligare en fråga. Kan man ta bort grundfilerna efter att man laddat in dem i iphoto eller bilder? Så man slipper dubbelt lagringsutrymme liksom?

Nja, det är lite olika beroende på vilken applösning du använder.

1. Om du använder nya appen Bilder i kombination med iCloud-bildbibliotek så kan och behöver du inte det.

2. Om du använder iPhoto och importerar bilder som du har på datorn sedan tidigare så kommer iPhoto att skapa kopior av dessa i sitt bibliotek, och då kan du ta bort de "gamla" bilderna efter importen.

Ursprungligen av pushloop:

2. Om du använder iPhoto och importerar bilder som du har på datorn sedan tidigare så kommer iPhoto att skapa kopior av dessa i sitt bibliotek, och då kan du ta bort de "gamla" bilderna efter importen.

Importerar verkligen iPhoto alltid genom kopiering? I Aperture kunde man ju utan problem använda sig av "referenced library" där originalbilderna ligger kvar i en vanlig mapp på datorn eller på en extern hårddisk.

Det hade varit olyckligt om någon klickat runt i inställningarna, importerar till iPhoto med länk till originalbilderna och sedan tar bort originalen.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Importerar verkligen iPhoto alltid genom kopiering? I Aperture kunde man ju utan problem använda sig av "referenced library" där originalbilderna ligger kvar i en vanlig mapp på datorn eller på en extern hårddisk.

Det hade varit olyckligt om någon klickat runt i inställningarna, importerar till iPhoto med länk till originalbilderna och sedan tar bort originalen.

Ja, som standard importeras och kopieras alltid bilderna till biblioteksmappen, men man kan om man vill ändra detta i iPhotos inställningar. Dock är det så klart inte att rekommendera om man inte vet exakt vad det innebär.

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Okej. Det verkar finnas många sätt att lösa det på.

En annan fråga då... Om jag vill visa bilderna på en pc, finns typ iphoto att ladda ner för pc då eller finns det något annat smidigt sätt att komma åt dom?

Om du använder iCloud bildbibliotek kan du komma åt dina bilder via www.icloud.com och det funkar på såväl Mac som PC. Logga in med ditt Apple ID och välj sedan "Bilder".

Av olika anledningar kommer jag inte att använda iCloud, så den lösningen är inte aktuell.

Är det någon annan som har en aning om hur man kan göra för att komma åt bilderna från en pc?

Senast redigerat 2015-04-16 15:57
Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Av olika anledningar kommer jag inte att använda iCloud, så den lösningen är inte aktuell.

Är det någon annan som har en aning om hur man kan göra för att komma åt bilderna från en pc?

Onedrive (Microsofts molnlagring: Windows, Mac, iEnheter och Android kommer åt filer. Finns både appar och via Webben. . Inget för BILDER dock utan du lagrar och sköter allt själv)
DropBox (Windows, Mac, iEnheter och Android kommer åt filer. Finns både appar och via Webben.. Inget för BILDER dock utan du lagrar och sköter allt själv)
NAS (Flerdisks lösning för interna nätverket, finns även så man kommer åt från internet tex MyCloude från WD. Vet ej om Bilder funkar smärtfritt här)
Lös bärbar extern hårddisk (Finns en uppsjö att välja mellan. Inget för BILDER dock utan du lagrar och sköter allt själv)

Ursprungligen av CekariYH:

Onedrive (Microsofts molnlagring: Windows, Mac, iEnheter och Android kommer åt filer. Finns både appar och via Webben. . Inget för BILDER dock utan du lagrar och sköter allt själv)
DropBox (Windows, Mac, iEnheter och Android kommer åt filer. Finns både appar och via Webben.. Inget för BILDER dock utan du lagrar och sköter allt själv)
NAS (Flerdisks lösning för interna nätverket, finns även så man kommer åt från internet tex MyCloude från WD. Vet ej om Bilder funkar smärtfritt här)
Lös bärbar extern hårddisk (Finns en uppsjö att välja mellan. Inget för BILDER dock utan du lagrar och sköter allt själv)

Det är onedrive jag har, men kommer jag att kunna öppna bildfilerna om jag har alla mina bilder i Apples bildbiblioteksfil?

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Det är onedrive jag har, men kommer jag att kunna öppna bildfilerna om jag har alla mina bilder i Apples bildbiblioteksfil?

Nej, du får välja antingen Bilder och iCloud eller hantera dom manuellt på Onedrive.

Ursprungligen av Jojjo_sunshine:

Det är onedrive jag har, men kommer jag att kunna öppna bildfilerna om jag har alla mina bilder i Apples bildbiblioteksfil?

iCloud-bildbibliotek vore den absolut enklaste lösningen. Men, om du inte vill använda iCloud och föredrar att fortsätta att använda iPhoto så finns egentligen bara två lösningar för att få alla bilder i iPhoto att bli tillgängliga över nätet på en annan enhet:

1. Exportera ut de bilder du vill ha tillgång till från iPhoto till din OneDrive-mapp (eller annan synkad mapp via Dropbox el.dyl.).
Detta innebär att du kommer att ha dubbla uppsättningar av bilderna på hårddisken - en bild i iPhotos biblioteksmapp och en på din OneDrive-mapp vilket därmed tar upp dubbla utrymmet. Inga redigeringar av en bild du gör i iPhoto kommer heller att överföras per automatik, utan du behöver då exportera ut bilden på nytt. Mycket manuell hantering med andra ord.

2. Exportera ut alla bilder ur iPhoto och sortera bilderna i mappar som förr i tiden och lägg dessa på din OneDrive > Stäng iPhoto och radera det gamla iPhoto-biblioteket > Öppna iPhoto och skapa ett nytt bibliotek > Ändra inställningen för att kopiera objekt till iPhoto-biblioteket i iPhoto (se bild) så att de inte kopieras vid import > Importera mapparna du har på din OneDrive på nytt till iPhoto.
Nu ligger bilderna i mapparna på din OneDrive och inte längre i iPhoto-biblioteket men visas i iPhoto.

MEN, jag skulle personligen starkt rekommendera att lämna iPhoto bakom dig och satsa på den nya appen Bilder och iCloud-bildbibliotek. Det är gjort för att få den funktionalitet du efterfrågar och synkroniserar även redigeringar, favoriter med mera. Dessutom kan det spara plats på din Mac/iPad/iPhone genom att optimera storleken på de bilder som lagras på dem (se guiden Ida skrev här på 99 häromdagen).

Att lösa det mha OneDrive vore i min mening att ta ett steg tillbaka.

EDIT: Ett tredje alternativ är att skita i att använda vare sig Bilder eller iPhoto och i stället spara alla bilder enbart i mappar på din OneDrive och använda ett annat program för redigering, t.ex. Pixelmator, som inte har samma biblioteks- och organisationsfunktionalitet som Bilder/iPhoto.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-16 22:38

Jag tycker det låter lite baklänges med att Bilder "optimerar storleken". Minimerar storleken skulle jag vilja kalla det...

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det låter lite baklänges med att Bilder "optimerar storleken". Minimerar storleken skulle jag vilja kalla det...

Vad spelar det för roll vad det heter huvudsaken är väl att bilderna blir mindre så dom inte tar så stor plats

Tack för all hjälp!

Jag skulle nog föreslå Dropbox, och där har du också bildfunktionalitet, samt visning i appen Carousel (från Dropbox)

1
Bevaka tråden