Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Retina 15" Late 2013 - öronskärandeljud vid video

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2015-04-14 20:42

Har ett fel på min Macbook Pro 15" Retina Late 2013 som med jämna mellanrum, oftast vid videouppspelning skickar ifrån sig ett högt öronskärandeljud närmast beskrivet som tinnitus-tjut för er som är begåvade med sådant. Elektronitjut eller vad man skall kalla det för, riktigt irriterande. Kan komma med eller utan extern bild-/ljudkälla inkopplat och -tror- mig uppleva det mer när det spelas upp mörka scener i maskinen. Pausar man video så brukar det sluta ganska direkt men återupptas när man sen trycker på play igen. Håller på i upptill 30 sekunder.

Uppspelningsprogram verkar inte spela någon roll, QuickTime, VLC eller nu senast för en liten stund sedan på Svtplay.se sittandes vid köksbordet utan laddare inkopplad. Har även svårt att återproducera felet på något bra sätt för att göra en inspelning med mobilen.

Jag har Googlat loss men inte lyckats hitta något svar i frågan, tänkte att det kanske var något känt fel...
Något som känns igen?

Tacksam för hjälp och tips!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-15 07:41

Det är inte helt ovanligt på TVapparater, jag har för mej att det är vertikalsyncen på drygt 15 kHz som låter. Ett fel i några drivkretsar för bildskärmen i det fallet.
Ta den till en serviceverkstad, de borde byta grafikkortet (eller moderkortet eftersom de är ihopbyggda).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2015-04-15 07:44

Ja det låter som en rimlig förklaring och tydlig felkälla.
Får kontakta Apple och se vad de säger.

Tack

1
Bevaka tråden